تبیان، دستیار زندگی

چگونه در منزل نان سیب زمینی خوشمزه درست کنیم؟

نان سیب زمینی ؛یکی از نان های خوشمزه و معروف است که طرفداران خاصی دارد. این نان بافت نرم و اسفنجی دارد و برای وعده ی صبحانه بسیار مناسب می باشد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

نان سیب زمینی
اگر دوست دارید در منزل خود نان تهیه کنید، پیشنهاد می کنیم که نان سیب زمینی درست کنید. نان سیب زمینی، نانی خوش طعم برای تمام وعده ها می باشد. این نان در شهرهایی مثل نیشابور، بجنورد و قوچان معروف می باشد.

 در این مطلب می خواهیم طرز تهیه این نان خوشمزه را به دو روش بگوییم. این نان سیب زمینی بدون فر تهیه میشود و روشی آسان و طعمی عالی دارد.اگر دوست داشتید می توانید در کنار این نان از سس سالمون دودی هم استفاده کنید.

  مواد لازم برای نان سیب زمینی:


سیب زمینی 500 گرم

 کره 30 گرم

 آرد یک ونیم پیمانه

 نمک به میزان لازم

 روغن زیتون برای سرخ کردن


 برای سس سالمون:


ماهی سالمون دودی 180 گرم

پنیر خامه ای 125 گرم

خامه غلیظ 1/4 پیمانه

آب لیمو 1/2 پیمانه

شوید خرد شده 1 قاشق غذاخوری

 برای تهیه این سس، ابتدا ماهی سالمون دودی را بپزید و همان طور که داغ است در یک کاسه متوسط خرد کنید. به کمک یک چنگال گوشت ماهی را تکه تکه و ریز کنید. سپس پنیر خامه ای، خامه، آب لیمو و شوید خرد شده را اضافه کنید. خوب بهم بزنید تا کاملا ترکیب شوند.


طرز تهیه:

برای تهیه نان سیب زمینی ابتدا سیب زمینی ها را پوست بگیرید و به شکل قطعات درشت برش بزنید. یک قابلمه بزرگ بردارید و در آن آب سرد بریزید. سیب زمینی ها را در قابلمه قرار دهید و روی حرارت بگذارید تا آب به جوش بیاید و سیب زمینی ها بپزند. وقتی سیب زمینی ها پخته شدند آن ها را خشک کنید و در کناری بگذارید.صبر کنید تا دمای سیب زمینی ها پایین بیاید در حدی که بتوانید آن ها را در دستتان نگه دارید، اما هنوز گرم باشند.

در مرحله ی بعد سیب زمینی ها را به یک الک فشار دهید یا رنده کنید تا یک دست و ریز شوند. آن ها را در یک کاسه بزرگ بریزید و کره را اضافه کنید. در هنگامی که سیب زمینی را با کره مخلوط می کنید، کره ذوب می شود. مقداری نمک در کاسه بریزید. سپس دو سوم آرد ساده را اضافه کنید و خوب بهم بزنید. وقتی مواد کاملا ترکیب شدند، بقیه آرد را اضافه کنید تا خمیر نان سیب زمینی چسبنده نباشد.

سپس روی سطح تمیزی مقداری آرد بپاشید. خمیر را روی آن قرار دهید و به کمک وردنه آن را صاف کنید. ضخامت خمیر باید حدودا 5 میلی متر شود. حالا خمیر را به شکل مربع های هم اندازه برش بزنید.

در یک تابه بزرگ یک قاشق غذاخوری روغن زیتون و یک دوم قاشق غذاخوری کره بریزید. تابه را روی حرارت متوسط بگذارید و نان سیب زمینی را تا حدی بپزید که طلایی رنگ شود. نان ها را هر از گاهی بچرخانید تا دو طرفش کاملا پخته شود. این کار را برای همه تکه های نان تکرار کنید. حالا نان سیب زمینی آماده است.

 همانطور که گفتیم می توانید این نان خوشمزه را همراه با سس سالمون دودی بخورید. برای تهیه این سس، ابتدا ماهی سالمون دودی را بپزید و همان طور که داغ است در یک کاسه متوسط خرد کنید. به کمک یک چنگال گوشت ماهی را تکه تکه و ریز کنید. سپس پنیر خامه ای، خامه، آب لیمو و شوید خرد شده را اضافه کنید. خوب بهم بزنید تا کاملا ترکیب شوند. طعم دیپ یا سس سالمون را تست کنید و به میزان دلخواه نمک و فلفل اضافه کنید.

سس را در کاسه کوچک تری بریزید و در یخچال بگذارید. این سس باید حداقل یک ساعت یا تا وقتی که طعم موادش به خورد هم برود، در یخچال بماند. سس سالمون دودی آماده سرو همراه با نان سیب زمینی است.

روش دوم برای تهیه نان سیی زمینی:


مواد لازم:


سیب زمینی 250 گرم 

شیر ولرم 1/2 لیوان 

 آرد 500 گرم

 زیره 1 قاشق چایخوری

نمک 2 قاشق چایخوری

کره 1 قاشق غذاخوری 

پودر خمیر ترش 1 قاشق غذاخوری

 خمیر نان سیب زمینی را درون سینی فری که چرب کرده اید به شکل دلخواه قرار دهید و دوباره 30 دقیقه دیگر استراحت دهید. پس از این مدت زمان روی خمیر را با زرده تخم مرغ رومالی کنید سپس با چاقویی که چرب کرده اید روی خمیر چند خط بکشید.


طرز تهیه:

در این روش هم برای تهیه نان سیب زمینی ،ابتدا سیب زمینی ها را بپزید و پوره کنید (له کنید) سپس بگذارید خنک شود.سپس درون کاسه ای کره نرم شده ، نمک ، زیره و شیر ولرم را مخلوط کنید سپس سیب زمینی های پوره شده را اضافه کنید و خوب مخلوط کنید.

آرد را چند بار الک کنید. آرد الک شده را با پودر خمیر ترش مخلوط کنید و قاشق قاشق به مواد درون کاسه اضافه کنید و بهم بزنید تا خمیر آماده شود. خمیر نان سیب زمینی باید نرم و یکنواخت باشد و به دست نچسبد. آن را 10 دقیقه خوب ورز دهید.

خمیر آماده را درون کاسه ای که چرب کرده اید به مدت 1 ساعت در جای گرمی استراحت دهید تا حجم خمیر 2 برابر شود.

خمیر نان سیب زمینی را درون سینی فری که چرب کرده اید به شکل دلخواه قرار دهید و دوباره 30 دقیقه دیگر استراحت دهید. پس از این مدت زمان روی خمیر را با زرده تخم مرغ رومالی کنید سپس با چاقویی که چرب کرده اید روی خمیر چند خط بکشید.

سینی را درون فر با درجه حرارت 200 درجه سانتیگراد به مدت 20-30 دقیقه بپزید. پس از پخت اجازه دهید نان خنک شود سپس برش بزنید و سرو کنید.

 نکته: در روش دوم می توانید به جای زیره از نعناع استفاده کنید و روی نان هم میتوانید قبل از پخت کمی پودر نعناع خشک یا زیره بپاشید.
این مطلب صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر شده و محتوای آن لزوما مورد تایید تبیان نیست .