تبیان، دستیار زندگی

طرز تهیه کوکی شکلاتی

یکی از شیرینی های خوشمزه برای روزهای عید ؛کوکی شکلاتی است که طعم بی نظیری دارد و به آسانی تهیه می شود.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

کوکی شکلاتی
با نزدیک شدن به عید نوروز ، اکثر افراد سعی می کنند ؛شیرینی های عید را خودشان در منزل تهیه کنند.کوکی یک شیرینی خشک تقریبا کوچک و مسطح است که در شکل های مختلف و طعم های متفاوت و خوشمزه تهیه می شود.

 این شیرینی از نظر طعم انواع مختلفی مانند کوکی گردویی، شکلاتی،موزی، پرتقالی،خرمایی،حلوایی ،وانیلی دارد که هر یک از آنها طعم خاص و بی نظیری دارند.یکی از معروف ترین آنها ،کوکی شکلاتی است . امروز می خواهیم طرز تهیه کوکی شکلاتی را بگوییم.


مواد لازم برای تهیه کوکی شکلاتی:


کره 100 گرم

شکر سفید یک سوم  پیمانه

شکر قهوه ای یک سوم پیمانه

وانیل یک دوم قاشق چایخوری

تخم مرغ کوچک 2 عدد

آرد یک و نیم  پیمانه

جوش شیرین یک دوم قاشق چایخوری

بیکینگ پودر یک چهارم قاشق چایخوری

نمک یک دوم قاشق چایخوری

شکلات چیپسی 1 پیمانه

  بهتر است از مقدار شکلات کم نکنید؛ اما میتوانید مقداری از آن را با گردو، فندق یا بادام خرد شده جایگزین کنید. همچنین برای خوشمزه تر شدن و زیبایی کوکی می توانید تعدادی چیپس شکلات یا مقداری گردو روی کوکی ها بچینید.


طرز تهیه:

برای تهیه این شیرینی خوشمزه، ابتدا فر را با دمای ۱۹۰ درجه سانتیگراد گرم کنید و کف سینی فر کاغذ روغنی بکشید. چند قطره روغن روی سینی و روی کاغذ بمالید. به این ترتیب کاغذ به سینی میچسبد و تکان نمیخورد و شیرینی هم بعد از پخت به راحتی از کاغذ جدا میشود.

همچنین در تهیه مواد این شیرینی،ابتدا باید مواد خشک را با هم مخلوط کنید. آرد، جوش شیرین، نمک و بیکینگ پودر را در کاسه ای مخلوط کنید و کنار بگذارید.

سپس، شکر سفید، شکر قهوه ای و کره را در کاسه بزرگ دیگری بریزید. حدود دو تا سه دقیقه خوب با همزن بزنید.

تخم مرغ ها و وانیل را اضافه کنید و هم بزنید تا مخلوط نرم و یکدست شود. اگر تخم مرغ خیلی بزرگ بود همان یک عدد کافی است ولی اگر کوچک بود بهتر است از دوتا تخم مرغ استفاده کنید.

حالا در این مرحله نوبت مواد خشک است که آنها را  باید هم بزنید. مواد خشک را اضافه کنید و هم بزنید. در این مرحله همزن برقی را کنار بگذارید و مواد خشک را با لیسک یا قاشق مخلوط کنید تا به خورد مایه برود. بهتر است از لیسک استفاده کنید چون در این مرحله خمیر کوکی غلیظ و سفت میشود و هم زدن آن با قاشق کمی دشوار است.

در مرحله ی بعد یک پیمانه استاندارد پر شکلات اضافه کنید. میتوانید چند نوع شکلات مختلف استفاده کنید. مثلا شکلات شیری یا شکلات تلخ. در این نوع از کوکی شکلاتی از مقداری شکلات چیپسی ساده و شکلات تلخ 78 درصد خرد شده استفاده کرده ایم. سپس مایه کوکی را خوب زیر و رو کنید.

در مرحله آخر مایه را با قاشق بزرگ یا اسکوپ ساز بردارید و به شکل دایره ای و با فاصله روی سینی فر بچینید. هشت تا ده دقیقه در فر گرم شده بگذارید. وقتی کوکی ها شروع به طلایی شدن کردند بلافاصله از فر خارج کنید و بگذارید کمی خنک شوند.
نکته: بهتر است از مقدار شکلات کم نکنید؛ اما میتوانید مقداری از آن را با گردو، فندق یا بادام خرد شده جایگزین کنید. همچنین برای خوشمزه تر شدن و زیبایی کوکی می توانید تعدادی چیپس شکلات یا مقداری گردو روی کوکی ها بچینید.

 همچنین به جای شکر قهوه ای می توانید از شکر سفید استفاده کنید؛اما شکر قهوه ای باعث خوشمزه تر شدن کوکی می شود.
به هیچ وجه کوکی ها را زیاد از حد نپزید. این نکته در خوشمزه شدن و بافت دندانگیر کوکی اهمیت زیادی دارد. وقتی کوکی را از فر خارج میکنید به نظر میرسد هنوز کامل پخته نشده. اما نگران نباشید بگذارید چند دقیقه دیگر در سینی داغ بماند و کم کم خنک شود. آن وقت خواهید دید خوشمزه ترین کوکی شکلاتی دنیا چه طعمی دارد.
این مطلب صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر شده و محتوای آن لزوما مورد تایید تبیان نیست .