تبیان، دستیار زندگی

صیانت از حقوق کودکان در خارج از کشور چگونه است؟

امروزه شاهد رشد دائم صنعت رسانه و سرگرمی در سراسر جهان هستیم. استفاده از بستر اینترنت به‌منظور ارائه محصولاترسانه‌های تصویری، سبب رشد سریع‌تر این صنعت شده است. امروزه، بسیاری از پلتفرم‌های رسانه‌ای آنلاین سعی می‌کنند متناسب با نیازها و تقاضای مخاطبان خود، محتوای تصویری خود را ارائه کنند اما در خارج از کشور چگونه به این نیازها پاسخ داده می‌شود؟
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : ارینب سیفی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
صیانت از حقوق کودکان
دسترسی آسان به پلتفرم‌های آنلاین، تقریباً در هر زمان و مکان، در کنار آزادی بیشتر و خلاقیت بیشتر تولیدکنندگان محتوا در بستر این پلتفرم‌ها، از دلایل محبوبیت آن‌ها نزد مخاطبان است؛ اما همواره اینطور نیست که محتوای تولیدشده برای تمامی مخاطبان مناسب باشد و برای برخی افراد مانند کودکان مشکل‌آفرین خواهد بود. این امر سبب افزایش تقاضا در میان کاربران جهت وضع قوانینی در این حوزه شده است. بریتانیا یکی از این کشورهاست که اخیراً سعی نموده در این مسیر قدم بردارد و در اولین گام محتوای نتفلیکس(بزرگ‌ترین سامانه پخش "آنلاین" فیلم و سریال در جهان ) را مطابق با قوانین خود طبقه‌بندی سنی نموده است.

نتفلیکس تمام محتوای خود را با طبقه‌بندی سنی که توسط الگوریتم تولیدشده، برچسب‌گذاری کرده است.این طبقه‌بندی با همکاری هیئت طبقه‌بندی فیلم بریتانیا (BBFC) که مسئول طبقه‌بندی فیلم‌ها در سینماها بوده، انجام‌شده است.

نتفلکیس پس از بررسی‌های لازم بر روی محتوای فیلم‌ها، برچسب‌گذاری حاوی صحنه‌های جنسی، تصاویر خشونت‌بار و حاوی الفاظ رکیک و فحش را انجام داده و سپس برای تأیید به هیئت طبقه‌بندی فیلم بریتانیا ارسال می‌کند.

این هیئت از سایر پلتفرم‌های پخش فیلم خواسته ‌است تا این روند را دنبال کنند و طبقه‌بندی محتوایی را بر اساس سن انجام دهند.

همکاری خلاقانه

دیوید آستین، مدیر اجرایی هیئت طبقه‌بندی فیلم بریتانیا گفت:« با توجه به اینکه مردم وقت زیادی را در اینترنت می‌گذرانند، باید همواره و به‌طور شفاف در مورد محتوای قابل‌دسترس به مردم توصیه‌هایی داشته باشیم تا بتوانند محتوای مناسب و درست را انتخاب کنند و این موضوع بیش از هر زمان دیگری حائز اهمیت است. مشارکت خلاقانه با یکی از بزرگ‌ترین پلتفرم‌های پخش فیلم در انگلیس به ما چنین امکانی را داده است. با این مشارکت، دیگر مهم نیست که خانواده‌ها چه چیزی را برای تماشا انتخاب می‌کنند، خانواده‌ها می‌توانند با اطمینان خاطر از محتوا، هر آنچه بخواهند در بستر نتفلیکس تماشا کنند. تحقیقات این هیئت نشان می‌دهد ۸۵٪ والدین و ۹۵٪ نوجوانان خواهان رتبه‌بندی سنی در پلتفرم‌های پخش فیلم هستند. بر این اساس، نتفلیکس داوطلبانه بیش از 10 هزار فیلم، مستند و برنامه را - که احتمالاً قبلاً توسط هیئت طبقه‌بندی فیلم بریتانیا برای پخش در سینما، نمایش خانگی و یا فروش به‌صورت نسخه فیزیکی طبقه‌بندی نشده بودند - در کمتر از دو سال طبقه‌بندی سنی نمود. سپس جهت اطمینان بیشتر، هیئت طبقه‌بندی فیلم بریتانیا این طبقه‌بندی‌ها را جهت انطباق با رده‌های سنی پیشنهادی بررسی می‌کند.»

جسیکا استنسفیلد، مدیر سیاست‌گذاری و طبقه‌بندی محتوای نتفلیکس گفت: «هدف ما این است که مخاطبان ما با اطمینان کامل، محتوای مناسب سن خود را به‌آسانی انتخاب و بدون دغدغه تماشا کنند.»

صیانت از کودکان

رتبه¬بندی سنی به این معنی است که والدین می‌توانند پروفایل‌های کودکان را در پلتفرم نتفلیکس ویرایش نموده تا محتوای نامناسب سن آن‌ها را فیلتر کند.

این اقدام با استقبال دولت روبرو شد و در حال حاضر در حال تهیه قوانینی برای صیانت از کودکان در برابر آسیب‌های فضای مجازی است.

وزیر فرهنگ و حوزه دیجیتال بریتانیا، کارولین دینناژ گفت: « دولت متعهد است اطمینان حاصل کند که استفاده از فناوری جدید برای همه افراد امن است. ما مشتاق هستیم ببینیم که پلتفرم‌های آنلاین تمام تلاش خود را برای صیانت از کودکان انجام می‌دهند. قرار دادن رتبه‌بندی معتبر هیئت طبقه‌بندی فیلم بریتانیا در تمامی نمایش‌ها و فیلم‌های نتفلیکس به والدین کمک می‌کند تا از نمایش محتوای نامناسب سن فرزندان خود جلوگیری کرده و انتخاب درستی داشته باشند. من از این مشارکت استقبال می‌کنم و از سایر پلتفرم‌ها می‌خواهم که اقدامات مشابهی را انجام دهند.»

پس از تجربه نتفلیکس، اکنون امید است که این فناوری در سایر پلتفرم‌های نمایش خانگی و رسانه‌های اجتماعی نیز گسترش یابد و بکار برده شود.

به گزارش تلگراف، هیئت طبقه‌بندی فیلم بریتانیا در حال حاضر با 21 پلتفرم نمایش خانگی ازجمله Sky Store، Virgin Media، BT، Talk Talk، Curzon Home و BFI Player نیز همکاری می‌کند تا بتواند چنین طبقه‌بندی محتوایی را در این پلتفرم‌ها نیز اجرا نماید.

دیزی ریچاردز، مدرس دانشکده رسانه دانشگاه دی‌مونتفورت گفت: «این فناوری برای صیانت از کودکان و جوانان و جلوگیری از دسترسی آن‌ها به برنامه‌های نامناسب سنشان از طریق پلتفرم‌های آنلاین بسیار مناسب است. درحالی‌که رتبه‌بندی سنی نتفلیکس به مخاطبان کمک می‌کند تا آسان‌تر تشخیص دهند که چه محتوایی را تماشا کنند و چه محتوایی برای سنشان مضر است، ولی همچنان بحث در مورد انواع موضوعاتی که این فیلم‌ها و نمایش‌ها به مخاطب خود ارائه می‌دهند می‌تواند مفید است. کلید مسئله، پشتیبانی و حمایت بیشتر از این فناوری و حفظ روند کنونی است.»