تبیان، دستیار زندگی

دیدار پاپ فرانسیس با آیت‌الله سیستانی در نجف

ساکن کاخ حواری در کوچه‌های نجف

پاپ از کاخ حواری واتیکان آمده تا در خانه کوچک و ساده آیت‌الله سیستانی با او دیدار کند. این، اولین دیدار پاپ از عراق و اولین حضور یک پاپ در خانه‌ی یکی از رهبران اسلامی بود.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
دیدار پاپ با آیت الله سیستانی
پاپ تنها کسی است که آیت‌الله سیستانی در مدت اخیر، دیدار با او را پذیرفته است. پیش‌ازاین، ایشان درخواست دیدار هیئت‌های مختلف ازجمله هیئت آمریکایی را نپذیرفته بودند. شاید این‌یکی از مهم‌ترین دیدارهای طرفین در یک سال اخیر باشد.
جمعیت زیاد مسیحیان جهان و نفوذ بالای پاپ در میان آن‌ها باعث شده تا دیدار با او به یکی از اصلی‌ترین برنامه‌های سفری رهبران سیاسی جهان تبدیل شود. رهبران زیادی از جهان هرساله به واتیکان می‌روند تا با او دیدار کنند اما حالا او در خانه آیت‌الله سیستانی حضور یافته و این، نشان‌دهنده درک موقعیت مؤثر مرجعیت شیعه در حفظ ثبات عراق است.
رسانه‌های عراقی به نقل از سخنگوی دفتر آیت‌الله سیستانی اعلام کردند این دفتر درخواست شخصیت‌های سیاسی عراق که خواستار حضور در این دیدار بودند را رد کرده و پاپ شخصاً دیداری دونفره (همراه با مترجم) با مرجع اعلای شیعه عراق داشته است.
پاپ فرانسیس در سفر مهم خود به این کشور درباره ایمنی اقلیت مسیحی عراق با یکی از قدرتمندترین شخصیت‌های شیعه اسلام گفتگو کرده است.
عراق سال‌هاست که از جنگ، ویرانی، بی‌ثباتی و اختلافات قومی و دینی رنج می‌برد. اختلافاتی که با حمله امریکا به عراق دوچندان هم شده بود و با حضور داعش تشدید شد. در طول سال‌ها، مانند بسیاری از جوامع در عراق مسیحیان مورد موج خشونت قرارگرفته‌اند. اقلیت مسیحی عراق از زمان حمله آمریکا به عراق در سال 2003 خشونت قابل‌توجهی را تجربه کرده و مسیحیان زیادی در سال‌های گذشته عراق را به خاطر مشکلات آن ترک کرده‌اند. فتوای تاریخی آیت‌الله سیستانی در مبارزه با داعش فراموش‌نشدنی است.
از طرف دیگر، تنها عراق نیست که از دیدار آیت‌الله سیستانی و پاپ بهره‌مند می‌شود. مسلمانان در طی سال‌ها تلاش رسانه‌ای بخصوص بعد از گسترش تروریسم داعش در منطقه، با نگاه‌های غلط رسانه‌ای مواجه شده‌اند اما دیدار این دو رهبر مذهبی تا حدی به بهبود نگاه غلطی که علیه مسلمانان وجود دارد، کمک خواهد کرد.
در جریان دیدار پاپ فرانسیس با آیت‌الله سیستانی پرونده فلسطین و اشغال آن از سوی رژیم صهیونیستی از رئوس گفتگوها بوده است.