تبیان، دستیار زندگی

اعتراف معمار تحریم‌های ایران

تکنیک بایدن برای تحریمِ ایران چیست؟

ریچارد نفیو می‌گوید:« هدف تحریم‌ها ایجاد درد و رنج است؛ به همین سادگی. اما ما از واژه‌های دیگری استفاده می‌کنیم تا تحریم رو ازنظر دیپلماتیک قابل‌قبول جلوه دهیم؛ ولی هدف نهایی همین درد و رنج است تا کاری را که ما دوست نداریم، متوقف کنند.»
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

 

ریچارد فیو، از تاریخ 1 فوریه 2015 سیاستمدار، محقق، نویسنده و مدیر برنامه در مرکز سیاست جهانی انرژی دانشگاه کلمبیا است. او همچنین از آگوست 2013 تا دسامبر 2014 به‌عنوان کارشناس ارشد تحریم‌ها برای تیم آمریکایی در حال مذاکره با ایران بوده است.
ریچارد نفیو در کتابش به نام «هنر تحریم‌ها؛ نگاهی از درون میدان» که در سال 2017 توسط دانشگاه کلمبیا منتشرشده، نظرش را درباره چگونگی استفاده از تحریم‌ها به‌عنوان راهبردی سیاست خارجی امریکا بیان کرده و پیشنهاداتی را برای افزایش کارایی تحریم‌ها مطرح کرده است.
ریچارد نفیو، معروف به معمار تحریم‌ها، نماینده ویژه امریکا در امور ایران شد. او در دولت اوباما یکی از مهم‌ترین طراحان تحریم‌های امریکا علیه ایران بود. تحریم‌هایی که آمریکایی‌ها آن را شدیدترین تحریم تاریخ و فلج‌کننده می‌خواندند. با آمدن ترامپ، مانند سایر اعضای دولت اوباما، نفیو هم به جمع منتقدین ترامپ پیوست.

تحریم‌های ترامپ در سیاست فشار حداکثری محور انتقادات نفیو بود اما چرا معمار تحریم‌ها با تحریم‌های ترامپ مخالف بود؟
ریچارد نفیو در انتقاد به سیاست‌های ترامپ گفته بود: «ابزار تحریم در دوران ترامپ در مجرای معقول به کار گرفته نمی‌شود و ناظر به کار ویژه‌ای که برای تحریم طراحی‌شده پیش نمی‌رود.»
تحریم‌ها می‌تواند بخش مفیدی از سیاست خارجی باشد، اما تنها در صورت ادغام با یک استراتژی کامل و آن هم با در نظر گرفتن جنبه‌های دیپلماسی و همکاری‌های بین‌المللی برای تقویت فشار اما متأسفانه ترامپ این‌گونه از تحریم‌ها استفاده نمی‌کند.
درواقع نفیو معتقد بود ترامپ تحریم‌ها را به‌طوری‌که اثرگذار باشد، اعمال نکرده است. او در کتاب هنر تحریم‌ها، با تشریح اثر «درد» شیوه اعمال درست تحریم را توضیح می‌دهد.
به عقیده او انسان‌ها از درد اجتناب دارند. درنتیجه اگر درد و رنجی به آن‌ها وارد شود، هر کاری برای رفع آن می‌کنند.
نفیو تحریم‌ها را درد و رنج‌هایی می‌داند که ایران را مجبور به تغییر رفتار می‌کند. برخلاف تحریم‌های ناگهانی ترامپ، تحریم‌هایی که نفیو طراحی کرده بود تدریجی و هوشمندانه پیش رفت چراکه او معتقد بود زیاده‌روی در اعمال درد ممکن است موجب استقامت ایران بشود.
در هر برهه، بخشی از تحریم‌ها اعمال شد که بیشترین فشار را به مردم تحمیل می‌کرد. افزایش ناگهانی قیمت مرغ در اثر تحریم‌های جانبی امریکا، آن‌هم در نزدیکی ایام تعطیلات، ازجمله فشارهای هوشمندانه بود. هم‌زمان با رشد بیکاری در ایران، امریکا خودروسازی ایران را تحریم کرد. این مسئله بیش از آن‌که به فناوری تولید خودرو در ایران آسیب بزند، اشتغال را هدف گرفته بود.
حداقل ۵۰۰ هزار شغل ازدست‌رفته بعدازاین تحریم، از برنامه‌ریزی دقیق طراحان خبر می‌داد. در همان زمان، امریکا مجوز فروش فناوری‌های مخابراتی به ایران را صادر کرد تا «اخبار درد و رنج» به‌طور گسترده بین مردم منتشر شود.
در اوج فشار ارزی، واردات کالاهای لوکس هیچ‌گاه ممنوع نشد تا قشر کم برخوردار بیشتر طعم رنج و درد را احساس کند. حالا نفیو بناست همین رویکرد هوشمندانه در اعمال فشار به ایران را در دولت بایدن دنبال کند.