تبیان، دستیار زندگی

چرا پزشک برای شما اجاره دستگاه اکسیژن ساز تجویز میکند؟

تعداد قابل توجهی از این بیماران می توانند از درمان به کمک اکسیژن مکمل برای مراقبت های تنفسی در خانه، بیمارستان و یا در یکی از مراکز پزشکی بهره مند شوند. اکسیژن گازی است که 21 درصد هوای محیط پیرامون ما را فرا گرفته است. عملکرد درست بدن ما به این منبع ثابت هوا وابسته است. پزشک معالج شما، به دلیل آنکه بدن، خود قادر به دریافت اکسیژن کافی از محیط نیست، درمان با اکسیژن مکمل را تجویز مینماید.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
چرا پزشک برای شما اجاره دستگاه اکسیژن ساز تجویز میکند؟

لطفا این نکته را در نظر داشته باشید که درمان با اکسیژن غیر مجاز می تواند خطرناک باشد. بنابراین الزم است قبل از استفاده از این دستگاه به توصیه های پزشک معالج توجه کنید. در هنگام راه اندازی دستگاه، نحوه تنظیم سرعت جریان هوا به شما آموزش داده خواهد شد.

دستگاه اکسیژن ساز چیست؟

دستگاه اکسیژن ساز در اواسط دهه 70 میلادی معرفی شد و به یکی از راحت ترین و در دسترس ترین منابع قابل اعتماد اکسیژن مکمل، تبدیل شد. دستگاه اکسیژن ساز میتواند تمام اکسیژن مورد نیاز بیمار را تامین کند.

هوایی که ما تنفس میکنیم از 21 % اکسیژن، 78 % نیتروژن و 1 % گازهای دیگر تشکیل شده است. در دستگاه اکسیژن ساز موجود در سایت پزشک تجهیز هوای اتاق از طریق یک ماده غربالگر عبور میکند. این ماده اکسیژن را از نیتروژن و دیگر گازهای موجود در هوای اتاق جدا میکند. در نتیجه یک منبع ثابت با غلظت بالای اکسیژن مکمل را برای بیمار مهیا مینماید.

دستگاه اکسیژن ساز خانگی و پرتابل و تفاوت آنها


معمولا دستگاه های اکسیژن ساز خانگی در ظرفیت های ۳، ۵، ۸ و ۱۰ لیتری (در دقیقه) تولید و عرضه می گردند که اکسیژن مورد نیاز بیماران را به صورت سیستم پیوسته تولید می کنند. با توجه به اینکه زیر اغلب اکسیژن سازهای خانگی چرخ دارد جابجایی آنها از اتاقی به اتاق دیگر به راحتی امکان پذیر می باشد و همچنین بیماران می توانند با استفاده از سوند اکسیژن های بلند، در حد چندین متر به راحتی در منزل تحرک داشته باشند.

 نوع دیگر دستگاه اکسیژن ساز، قابل حمل یا به اصطلاح اکسیژن ساز پرتابل می باشند که جهت استفاده بیماران در بیرون از منزل در ظرفیت های ۲، ۳و ۵ لیتر تولید و عرضه می گردند که اکثرا اکسیژن مورد نیاز بیماران را به صورت سیستم مقطعی و یا ناپیوسته تولید می کنند. در این سیستم از سنسورهای فشار بسیار حساس داخل دستگاه استفاده شده است که دم و بازدم بیمار را تشخیص داده و در هنگام دم اکسیژن را خارج و در هنگام بازدم آن را قطع می نماید این تکنیک موجب صرفه جویی در مصرف انرژی دستگاه هم میشود.

تفاوت اکسیژن ساز پرتابل با نوع خانگی آن در اندازه و وزن دستگاه و نیز مجهز بودن به باتری شارژی داخلی می باشد در صورت متصل بودن به برق ۲۲۰ ولت شهری و یا ۱۲ ولت فندکی اتومبیل، باتری موجود در داخل دستگاه شارژ می شود تا در مواقع اضطراری امکان استفاده از آن فراهم شود.

قطعات مورد استفاده در دستگاه اکسیژن ساز


· فیلتر؛ سه نوع فیلتر در دستگاه های اکسیژن ساز به کار برده میشوند. بعضی اکسیژن سازها دارای فیلتر ابری (پلی اورتان) هستند که مانع از ورود گرد و غبار به دستگاه شده و همچنین قابل شستشو هستند که میبایست هرهفته آن را با آب شسته و پس از خشک شدن از آن استفاده کرد.

نوع دوم آن فیلتر های کاغذی هستند که با توجه به مدل دستگاه زمان تعویض متفاوتی دارند. اما در سومین نوع فیلتر آنتی باکتریال است که وظیفه حذف باکتری ها و ذرات میکرونی را دارد تا اکسیژن سالم را به بیمار برساند.

· کمپرسور هوا؛ وظیفه مکش هوا از محیط را داشته و آن را متراکم میسازد. بیشترین میزان صدا و لرزش دستگاه های اکسیژن ساز به دلیل کارکرد کمپرسور می باشد به همین دلیل در ساخت آن  اغلب سعی می شود تا صدای کمپرسور کاسته شود و با روش هایی مثل درون مخزن قرار دادن کمپرسور و یا سوار کردن آن بر روی فنر این کار را انجام می دهند.

· دریچه متحرک؛ این دریچه وظیفه دارد تا هوای ورودی را به سیلندر ها رسانده و از طرف دیگر کار خارج کردن نیتروژن از سیلندرها و خارج نمودن آن از دستگاه را انجام می دهد.
· سیلندرها؛ سیلندرهای دستگاه اکسیژن ساز از یک ماده معدنی به نام زئولیت پر شده است که وظیفه تصفیه اکسیژن را دارد. به نحوی که نیتروژن را جذب کرده و گاز اکسیژن را از خود عبور میدهد.
· مخزن اکسیژن؛ تمام اکسیژن تصفیه شده و فشرده شده در مخزن دستگاه اکسیژن ساز در مخزن جمع آوری شده و طی تنظیمات کاربر، اکسیژن مورد نیاز از دستگاه خارج میشود.
·  لومتر؛ این قطعه مانند یک خط کش که وظیفه تنظیم گاز اکسیژن را بر پایه لیتر / دقیقه بر عهده دارد.
· لیوان مرطوب کننده؛ این قطعه از دستگاه میزان رطوبت اکسیژن خروجی دستگاه را تنظیم میکند. البته مقدار آب (آب مقطر) مورد نیاز لیوان مرطوب کننده اکسیژن ساز بر روی آن مشخص شده و نباید کمتر یا بیشتر از این مقدار آب در لیوان ریخت. جرم زدائی نازل شیلنگ داخل لیوان در هر هفته ضروری است.

چگونه از دستگاه اکسیژن ساز نگهداری کنیم؟

در ادامه نکاتی را خواهیم گفت که برای نگهداری و افزایش طول عمر اجاره تجهیزات پزشکی بسیار مهم و قابل توجه هستند.

· از نگه داشتن دستگاه در محیط های پر گرد و غبار، کنار پنجره ها، روی فرش و موکت خودداری فرمایید.
· از استفاده کردن دستگاه نزدیک پرده، رادیاتور، بخاری، شومینه و غیره خودداری فرمایید.
· از قرار دادن دستگاه در محیط خارج از محیط اتاق و فضای باز خودداری کنید.
· تابش مستقیم نور خورشید و گرما برای این دستگاه مضر است.
· دستگاه اکسیژن ساز بایستی حداقل ۲۵ سانتیمتر نسبت به دیوار و وسایل دیگر فاصله داشته باشد.
· از قرار دادن آن در محیط های بسته مانند کمد، کابینت و ... که از نظر مکش هوا دستگاه را دچار مشکل می کند خودداری کنید.
· همیشه دستگاه اکسیژن ساز را در حالت ایستاده قرار دهید.
چرا پزشک برای شما اجاره دستگاه اکسیژن ساز تجویز میکند؟

سلامت بیماران تنفسی در این شرایط خاص کرونا و آلودگی های هوا اولویت اولیه گروه تخصصی شرکت پزشک تجهیز است که با به کارگیری نیروهای متخصص، مشاور و حتی آموزش دهنده در خدمت تمام افراد جامعه میباشد. انواع دستگاه های اکسیژن ساز و تجهیزات مورد نیاز بیماران تنفسی در سایت ما با بالاترین کیفیت و نازل ترین قیمت قابل دسترسی هستند. این تجهیزات میتوانند علاوه بر خرید، به صورت اجاره ای در خدمت شما قرار گیرند.