تبیان، دستیار زندگی

دلیل محبوبیت و اختراع بیت‌کوین

چرا مردم به سمت بیت‌کوین هجوم آوردند؟

رشد قیمت بیت‌کوین در کنار رکود اقتصادی، بیکاری، پاندمی کرونا و سقوط بازار بورس سبب شد بسیاری از مردم به سمت استخراج این ارز هجوم بیاورند اما بیت کوین چگونه اختراع شد و چه تفاوتی با ارزهای رسمی دارد؟
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : عارف چراغی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :



درست مثل ارزهای سنتی، بیت کوین هم ارزش دارد. بدون شک بازار آن بسیار بی‌ثبات است و ارزش آن همچنان در نوسانات زیادی است. دلیل اصلی افزایش ارزش بیت کوین استفاده گسترده از آن در سراسر جهان است. بسیاری از مشاغل و افراد، به‌جای ارزهای سنتی از بیت کوین به‌عنوان روش پرداخت استفاده می‌کنند.
بازار بیت کوین توسط دولت کنترل نمی‌شود بلکه کاربران آن را کنترل می‌کنند؛ به همین دلیل هم است که این بازار بسیار بی‌ثبات است و بر اساس عرضه و تقاضا رفتار می‌کند؛ بنابراین یک بازار بی‌ثبات می‌تواند تمام سرمایه‌گذاری و تجارت شما را از دست بدهد. سرمایه‌گذاران تمایل دارند با قیمت کمتری در بیت کوین سرمایه‌گذاری کرده و با افزاش قیمت آن را بفروشند اما چرا باوجود بی‌ثباتی بازار، بیت کوین محبوب است؟
وقتی ایلان ماسک مالک شرکت تسلا 1.5 میلیارد دلار از دارایی خود را به بیت‌کوین تبدیل کرد بار دیگر این ارز دیجیتال زبانزد شد. با سرمایه‌گذاری شرکت تسلا، ارزش بیت‌کوین به 20 هزار دلار رسید و ترند سوم گوگل شد.
رشد قیمت بیت‌کوین در کنار رکود اقتصادی، بیکاری، پاندمی کرونا و سقوط بازار بورس سبب شد بسیاری از مردم به سمت استخراج این ارز هجوم بیاورند اما بیت کوین چگونه اختراع شد و چه تفاوتی با ارزهای رسمی دارد؟
به دنبال بحران مالی سال 2008 آمریکا؛ فردی بنام ساتوشی ناکامورا، از بیت کوین به‌عنوان یک سیستم مالی قانونمند رونمایی کرد البته این روزها بیشتر از 100 رمزارز در جهان داریم که بیت کوین تنها یکی از آن‌هاست.

تفاوت رمزارز با واحدهای پول دیگر دیجیتالی بودن نیست؛ بلکه شیوه‌ی خلق پول و انتقال آن است. بیت‌کوین یک الگوریتم ریاضی است که معادله درست می‌کند و کاربر با حل کردن معادله بیت کوین می‌گیرد. الگوریتم طوری طراحی‌شده که هرچه بیت‌کوین بیشتری استخراج‌شده باشد، معادله‌ها سخت‌تر خواهند شد. به‌عنوان‌مثال در سال 2009 شما ظرف چند روز با یک کامپیوتر شخصی می‌توانستید 200 بیت کوین استخراج‌کنید اما در سال 2014 استخراج یک بیت‌کوین با کامپیوتر شخصی به 100 سال زمان نیاز داشت.
این روزها هم استخراج بیت‌کوین به مزرعه‌های بزرگی از سیستم‌های پردازنده نیاز دارند اما مصرف زیاد برق این پردازنده‌ها با احتساب نرخ صادراتی بودن آن، سبب شده بیت کوین در ایران به‌صرفه نباشد؛ البته مزارع زیادی در کشور به‌صورت غیرقانونی فعالیت می‌کنند که بسیاری از آن‌ها کشف و پلمپ شده است. همچنین عدم ثبات قیمت بیت‌کوین، سبب شده به نفع تازه‌واردها و خرده‌پاها نباشد. اگرچه بسیاری از کشورها بیت‌کوین را به رسمیت می‌شناسند اما نوسانان ارزش آن باعث شده مناسب دادوستد نباشد.