تبیان، دستیار زندگی

چند کاردستی ساده کودکانه برای عید نوروز

درست کردن کاردستی‌های ساده برای تزیین سفره هفت سین؛ توسط کودکان باعث رشد خلاقیت در آن‌ها شده و همچنین سبب افزایش حس همکاری در کودکان می‌شود.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
کاردستی سفره هفت سین
کودکان در مورد دنیای اطراف خود بسیار کنجکاو هستند، بسیاری از نبوغ و استعدادهای کودکان در همان سال های اولیه زندگی کشف و آشکار می شوندبه همین دلیل برای استفاده از این استعداد باید راه های مختلفی را امتحان کرد و درست کردن کاردستی یکی از راه های کشف استعداد کودکان است.

والدین می توانند کاردستی‌های نوروزی کودکان را برای تزیین سفره هفت سین استفاده کنند، زیرا ایده های خلاقانه زیادی برای ساخت کاردستی عید نوروز برای کودکان وجود دارد. تهیه کاردستی هفت سین نیز یک تجربه شیرین و جذاب با انگیزه آموزشی برای کودک خواهد بود که در این فرآیند با فرهنگ و ملیت کشور خود بسیار آشنا خواهد شد.

کاردستی سفره هفت سین

ایده های خلاقانه ساخت کاردستی عید نوروز برای کودکان

به جای اینكه برای فرزندتان هدیه‌ای بخرید تا او به اعضای خانواده در ایام عید نوروز تقدیم كند، تشویقش كنید تا با استفاده از خلاقیت خود هدایایی مخصوص عید نوروز برای آنهایی که دوست دارد تهیه کند.

با نزدیک شدن عید نوروز بسیاری از کودکان به فکر درست کردن سفره هفت سین دست ساز می افتند،کاردستی عید را می توان با روش های مختلفی تهیه نمود و برای ساخت اینگونه کاردستی ها از وسایل متنوعی استفاده کرد.آنچه که اهمیت دارد ساخت کاردستی زیبایی است که عید و مراسم آن را به خوبی نشان دهد و کودکان را بیشتر با عید باستانی آشنا سازد.در این میان ساخت سفره هفت سین و یا وسایل سفره هفت سین برای کودکان می‌تواند ایده قابل توجهی برای کاردستی کودکان باشد. 

كاردستی‌های كودكان اغلب می‌توانند هدیه‌ای فوق‌العاده برای مادربزرگ، پدربزرگ، خواهر و برادر، خاله، عمو و سایر اعضای خانواده محسوب شوند.

کاردستی سفره هفت سین

آموزش ساخت کاردستی عید نوروز برای کودکان

علاوه بر ساختن ظروف زیبا برای هفت سین می توان اجزای سفره هفت سین و به اصطلاح سین های سفره را نیز با کمک وسایل متعددی همچون نمد، ظروف یکبار مصرف، کاغذ رنگی، چوب بستنی و … درست کرد. یکی دیگر از ایده های جالب، ساخت کاردستی با مقوا و کاغذ است که اغلب به صورت کارت تبریک و همچنین کاردستی عید و سال نو مورد استفاده قرار می گیرد.

کودکان را به ساختن کاردستی هایی برای هفت سین های زیبا دعوت کنید و یا اینکه از آن ها بخواهید تا با الگو برداری و الهام از این ایده ها، هفت سین های جدیدتری را با سلیقه خود بسازند.

ساخت کارت پستال نوروزی توسط کودکان

ساخت کاردستی توسط کودکان برای ظرف سبزه هفت سین
یکی از چیزهای دیگری که می‌تواند یک کاردستی خوب برای نوروز باشد کارت پستال است. کارتی که می‌شود از آن به عنوان هدیه برای تبریک عید به بزرگترها هم استفاده کرد.
کاردستی سفره هفت سین
البته نقاشی هم می‌تواند جایگزین مناسبی برای کارت تبریک باشد و ایده‌های زیادی برای کشیدن آن وجود دارد.

کاردستی سفره هفت سین


ساخت کاردستی ماهی توسط کودکان برای سفره هفت سین

ساخت کاردستی
یکی از جالب ترین کارهای دست ساز برای کودکان در سنین مختلف، کاردستی ماهی است که به شکل ها متنوع و با وسایل گوناگون از جمله کاغذ و مقوا، ظروف پلاستیکی و یکبار مصرف و همچنین وسایل دور ریختنی تهیه می گردد.

کودکان معمولا بیشتر از افراد دیگر مشتاق خریدن ماهی برای سفره هفت‌سین هستند. اما این ماهی‌ها اغلب بیمار هستند و زود می‌میرند، از طرفی خریدن‌شان باعث می‌شود که بیشتر به این تجارت نادرست دامن زده شود. برای متقاعد کردن کودکان می‌شود از آن‌ها خواست ماهی‌هایی بسازند که هم هفت سین را بسیار زیبا می‌کنند هم ماندگار هستند.
کاردستی سفره هفت سین
ساخت شکل ماهی با مقوا و کاغذ نیز ایده جالب و قابل توجهی محسوب می گردد که به دلیل در دسترس بودن کاغذ و مقوا می توان به راحتی این نوع کار دست ساز را تهیه کرد. برای زیبایی بیشتر کاردستی کودکانه ماهی می توانید از کاغذهای رنگی نیز استفاده کرده و بر جذابیت ماهی خود بیفزاید.
ساخت کاردستی

ساخت کاردستی
ساخت کاردستی توسط کودکان برای ظرف سبزه هفت سین
ساخت کاردستی توسط کودکان برای ظرف سبزه هفت سین
شاید سبزه انداختن خیلی کار آسانی برای کودک نباشد، اما او قطعا از درست کردن ظرف یا گلدانی برای آن لذت خواهد برد! ایده‌های ساخت یک ظرف برای سبزه بسیار جالب و متنوع هستند. می‌توان فقط با گذاشتن چشم و دهان برای ظرف گلدانی زیبا ساخت:
کاردستی
ساخت کاردستی توسط کودکان برای ظرف سبزه هفت سین
 
همچنین می‌توانید کودکان را به استفاده از وسایل دورانداختنی تشویق کنید. خصوصا که امسال، سال گاو است و بچه‌ها می‌توانند به این فکر کنند که چگونه ظرفی به شکل گاو بسازند:
کاردستی

ساخت کاردستی گل سنبل کاغذی

ساخت کاردستی گل سنبل کاغذی
گل سنبل هم یکی دیگر از نمادهای عید نوروز و بهار است و کودکان به خوبی از عهده ساختنش برمی‌آیند. شما می‌توانید با استفاده از عکس‌های زیر ساختن سنبل‌های کاغذی را به کودکان یاد دهید:
ساخت کاردستی گل سنبل کاغذی
ساخت کاردستی گل سنبل کاغذی

ساخت کاردستی عمو نوروز یا حاجی فیروز توسط کودکان

کاردستی

مگر می‌شود عید نوروز بیاید و این دو شخصیت را از قلم انداخت؟ حضور حاجی فیروز و عمو نوروز است که عید را عید می‌کند. آن‌ها می‌توانند در نقاشی کودکان ظاهر شوند یا این که عروسک‌شان درست شود.برای ساخت کاردستی عمو نوروز با نمد، از هر الگو باید دو تا برش بزنید، تا بتوانید روی هم بدوزید. بهتر است برای دوخت از دندان موشی استفاده کنید.
عمو نوروز
عمو نوروز

ساخت کاردستی تخم مرغ هفت سین توسط کودکان


کاردستی
یکی از سنت های ایرانیان برای استقبال از بهار چیدن سفره هفت سین و یکی از ارکان مهم در تزیین سفره تزیین تخم مرغ هفت سین است. بیشتر اوقات تزیین تخم مرغ هفت سین به عهده کودکان است. به جز تزیین می‌شود با آن‌ها کاردستی هم درست کرد مخصوصا اگر این تخم‌مرغ‌ها پلاستیکی باشند.

مواد لازم:
- تخم مرغ
- رنگ گواش
- قلم مو در سایزهای متفاوت
- سوزن بزرگ برای سوراخ کردن تخم مرغ

کاردستی
روش کار:
تخم مرغ‌ها را بشویید و خشک كنید. برای‌ خالی‌ كردن‌ تخم‌ مرغ‌ خام‌ به‌ وسیله‌ای‌ نوک تیز (مثلا یک سوزن‌ بزرگ) نیاز دارید. ابتدا تخم‌ مرغ‌ را خوب‌ تكان‌ دهید.

به وسیله نوک ‌تیزی مانند سوزن بزرگ سوراخ‌ كوچكی‌ در سر باریک‌تر پوسته‌ تخم‌ مرغ‌ و سوراخ‌ بزرگ تری‌ در انتهای‌ دیگر آن‌ به‌ وجود آورید. تخم مرغ  را توی یک كاسه بگیرید و توی سوراخ كوچک محكم فوت كنید تا همه تخم مرغ از سر دیگر آن بیرون بیاید. 

تخم‌ مرغ‌ها را به‌ آرامی‌ بشویید و در مقداری‌ آب‌ به‌ مدت‌ پنج‌ دقیقه‌ بجوشانید. (برای‌ این كه‌ پوست‌ آن‌ها ترک نخورد لازم‌ است‌ آب‌ را با حرارت‌ كم‌ و آرام ‌آرام‌ به‌ جوش‌ آورید تا تغییر دمای‌ پوسته تخم‌ مرغ‌ ناگهانی‌ نباشد) یا پوسته را با دستمال مرطوب تمیز كنید و بگذارید تا توی آن هم خشک شود. 

حالا می توانید بخش انتهای تخم مرغ را در دست بگیرید بخش بالا را با قلم موی بزرگ یکدست رنگ بزنید. بعد آن را در مکانی ثابت قرار دهید تا خشک شود (از در بطری و یا کاسه کوچک می‌توانید استفاده کنید). سپس نیمه رنگ نشده را نیز یک دست رنگ کنید (می‌توانید از یک رنگ یا چند رنگ بنا به سلیقه خود استفاده کنید.) پس از آن با استفاده از قلم موی کوچک نقوش و طرح های متنوعی ایجاد کنید.
کاردستی
کاردستی

سبدهای کوچولوی ساخته شده از مقوا و گل های مصنوعی یک هفت سین ساده و کم خرج برای آن هایی که طرفدار کارای ابتکاری هستند.
تخم مرغ رنگی
ایده های فراوانی برای تهیه و ساخت کاردستی توسط کودکان برای تزیین سفره هفت سین وجود دارد که والدین می توانند با کمک کردن به کودکانشان سفره هفت سین عید نوروز 1400 را در این ایام قرنطینه بسیار زیبا تزیین کنند.

"آرزو می کنیم سال 1400 سال خوب و سرشار از سلامتی و موفقیت برای تمام مردم ایران باشد"
این مطلب صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر شده و محتوای آن لزوما مورد تایید تبیان نیست .