تبیان، دستیار زندگی

زمان تحویل سال 1400 چه ساعتی است؟

عید نوروز اولین روز سال خورشیدی ایرانی و مصادف با یکم فروردین ماه است و جشن آغاز سال نوی ایرانی و یکی از کهن‌ترین جشن‌های ایرانیان محسوب می‌شود.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
عید نوروز
عید نوروز فقط محدود به مرزهای جغرافیایی کشور ایران نیست، زیرا غیر از کشورهای اطراف مانند تاجیکستان، افغانستان و دیگر کشورهای همجوار، عید نوروز توسط فرزندان ایران زمین در سراسر گیتی گسترش یافته است.

تاریخچه عید نوروز

در سال ۱۳۸۸، ۲۱ مارس به عنوان روزی جهانی با نام عید نوروز و با ریشه ایرانی به ثبت رسید. به جز ایران کشورهای زیادی در آسیای میانه تعطیلات نوروزی دارند و با آداب و رسوم خاص خود این روزها را جشن می گیرند.

از نوروز به عنوان مراسمی یاد می شود که سه هزار سال قدمت دارد، قدیمی ترین سوابق موجود از عید نوروز با همین عنوان و آیین به دوران اشکانیان بر می گردد. اما شواهدی هم بدست آمده است که نشان می دهد ایرانیان در زمان سلطنت هخامنشیان (۳۳۰-۵۵۵ قبل از میلاد مسیح) نیز نوروز را برگزار می کردند. 

عید نوروز

مراسم عید نوروز سال ۱۴۰۰

در قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، تقویم هجری شمسی یا هجری خورشیدی به عنوان مرجع گاهشماری رسمی پذیرفته شده است و لحظه آغاز سال شمسی در تقویم هر سال ایران دقیقا مقارن با لحظه رسیدن خورشید به نقطه ی اعتدال بهاری (برج فلکی حمل) است، یعنی زمان لحظه تحویل سال زمانی است که خورشید در نقطه اعتدال بهاری، صفر  شود.

در نوروز ۱۴۰۰ هم مانند نوروز ۱۳۹۹ مراسم عید نوروز در خانه ها برگزار خواهد شد، چرا که به دلیل شیوع بیماری کووید-۱۹ و رعایت فاصله گذاری اجتماعی دید و بازدیدها و مسافرت ها به کمترین حالت خود رسیده است.برنامه های پیام رسان و تماس های تصویری مانند اسکایپ و واتس اپ پرطرفدارترین برنامه ها برای دید و بازدیدهای مجازی خواهند بود و اگر شما این برنامه ها را هنوز نصب نکرده اید، زودتر خود و خانواده تان را به آن ها مجهز کنید.

عید نوروز

لحظه تحویل سال و عید نوروز ۱۴۰۰ از دیدگاه نجومی

کره زمین در هر لحظه که می گذرد، دو نوع حرکت را تجربه می کند:
- حرکت وضعی. 
- حرکت انتقالی.

در حرکت وضعی، کره زمین از سمت مشرق به مغرب با سرعت ۳۰ کیلومتر در دقیقه (یا ۱۸۰۰ کیلومتر در ساعت) به دور محور خودش می چرخد و سبب پیدایش شب و روز می شود. این چرخش ۲۳ ساعت و ۵۸ دقیقه و ۴۹ ثانیه طول می کشد.

در حرکت انتقالی، کره زمین با سرعت ۳۰ کیلومتر در ثانیه (۱۰۰ هزار کیلومتر در ساعت) در یک مدار بیضی شکل، به دور خورشید می چرخد. این چرخش به مدت ۳۶۵ روز و۶ ساعت و ۸ دقیقه و ۳۸ ثانیه طول می کشد. که این ثانیه سی و هشتم، لحظه تحویل سال است.

برای فهم دقیق لحظه تحویل سال لازم است با دو مفهوم کره سماوی و دایره البروج نیز آشنا شویم. کره آسمان یا همان کره سماوی، کره ایست فرضی و ساخته دید و تصور ِما، که ستارگان در فاصله های دور و نزدیک بر روی آن مکانی مشخص و همیشگی دارند. این کره دارای خط استواییست در امتداد استوای زمین در فضا که به آن استوای سماوی می گویند.

همچنین مسیر حرکت خورشید در کره سماوی را دایره البروج می نامند، دایره البروج و استوای سماوی در دو نقطه با هم برخورد می کنند که این دو نقطه به اعتدال بهاری و اعتدال پاییزی معروفند.

در هر دو نقطه در نیم کره های شمالی و جنوبی زمین فصل های مختلفی در حال وقوع است. برای مثال الان در استرالیا تابستان است و بعد از تابستان پاییز را درپیش دارند، در حالیکه ما در روز های پایانی زمستان هستیم و علت این تفاوت فصل ها زاویه ۲۳ درجه ای کره زمین است.

ستاره شناسان با تخمین دقیق لحظه اعتدال بهاری، لحظه تحویل سال را در تقویم ها مشخص می کنند و تمام ایرانیان در سرتاسر دنیا این اتفاق را برای رسیدن به طراوت و تازگی بهار جشن می گیرند.

عید نوروز

تحویل سال 1400 چه ساعتی است؟

ساعت و زمان دقیق تحویل سال 1400: ساعت 13 و 7 دقیقه و 27 ثانیه بامداد
 

تحویل سال ۱۴۰۰ چه روزی است؟

روز تحویل سال 1400: شنبه 1399/12/30 روز شنبه 30 اسفند 1399 هجری شمسی
مطابق 08 شعبان 1442 هجری قمری 
20 مارس 2021 میلادی

آیا سال ۱۴۰۰ سال کبیسه است؟

آخرین سال قرن چهارم هجری شمسی که در آن حضور داریم یعنی سال ۱۳۹۹ یک سال کبیسه یعنی ۳۶۶ روزه است، بر اساس قراردادی تصمیم گرفته شد که سال های شمسی به جای ۳۶۵ روز و ۶ ساعت، به مدت ۴ سال ۳۶۵ روز در نظر گرفته شود و بعد از ۴ سال یک روز به سال شمسی افزوده شده و سال ۳۶۶ روز باشد.

عید نوروز

رنگ سال ۱۴۰۰ چه رنگی است؟

رنگ سال ۱۴۰۰ که همان رنگ سال ۲۰۲۱ است، خاکستری سیر و زرد درخشان است. از این رو می توان گفت مانتو ۱۴۰۰ و دیگر لباس های سال نو را می توانید مطابق این ترکیب بخرید.همچنین برای لوازم آرایشی و رنگ مو ۱۴۰۰ همین رنگ ها مد روز هستند، از خاکستری سیر و زرد درخشان به عنوان رنگ دکوراسیون ۱۴۰۰ هم می توانید استفاده کنید.

عید نوروز

دغدغه های سیاسی و اجتماعی سال 1400 چیست؟

سال ۱۴۰۰ سال مهمی است و انتخابات سال ۱۴۰۰ از جمله مهمترین وقایع سیاسی در این سال است، از آنجا که مردم این روزها بیشتر از هر چیزی میزان عیدی سال ۱۴۰۰ و عیدی بازنشستگان در سال ۱۴۰۰ را در موتورهای جستجو، جستجو کرده اند.

می توان گفت دغدغه های اقتصادی مهمترین دغدغه های مردم در سال پیش رو و عید نوروز ۱۴۰۰ هستند، به ویژه که با توجه به شیوع همه گیری کووید-۱۹ بیم تعطیلی مجدد کسب و کارها هم می رود و هنوز مشخص نیست طرح فاصله گذاری اجتماعی و ممنوعیت ترددها و سفرهای بین شهری در عید نوروز ۱۴۰۰ به چه شکل خواهد بود.

عید نوروز

نماد حیوان عید نوروز ۱۴۰۰

نماد حیوان عید نوروز سال ۱۴۰۰ گاو است، با این حال برای بسیاری از مردم نام حیوان سال به دنیا آمدنشان مهم است و اغلب برای گرفتن فال و طالع بینی و غیره از آن استفاده می کنند.

مشخصات متولدین سال گاو

آرام و صبور کم رو و کند و دقیق و صاحب روش متعادل و بی اهمیت نسبت به خود. گاو هوشیاری‌های طبیعتش را پشت یک چهره‌ی خانگی اش پنهان می‌کند. او اهل تفکر است و به همین دلیل شاید تنهائی را دوست می‌دارد و می‌تواند هدفی را تا سر حد تعصب تعقیب کند.

میهن پرستی افراطی دارد متاسفانه برای گاو عشق چیزی جز یک معمای قابل قبول نیست، می‌تواند با خروس ازدواج موفقیت آمیزی داشته باشد همچنین با موش‌ها نیز و مار و میمون هم می‌توانند در کنار گاو زندگی آرام توام با آرامشی داشته باشند، ولی از ببر و بز باید ترسید.

عید نوروز

خصوصیات متولدین ماه های مختلف سال گاو

- فروردین: بسیار جاه طلب و پرخاشگر است.
- اردیبهشت: حساس است و باید مراقب او باشید.
- خرداد: طبع شوخی دارد و نمی تواند در یک موضوع جدی باشد.

- تیر: نقاط ضعف برجسته ای دارد که ممکن است جلوی پیشرفت او را بگیرد.
- مرداد: بسیار مبارز و پر تلاش است.
- شهریور: بهتر است سرگرم کار خود باشد.

- مهر: شخصیتی اجتماعی و می داند باید چه کاری انجام دهد.
- آبان: لجباز، پرخاشگر و خشن است.
- آذر: با شخصیت، متین و منطقی برخورد می کند.

- دی: کاملا جدی و با کسی شوخی ندارد.
- بهمن: باهوش و زیرک است و با سیاست به اهداف خود می رسد.
- اسفند: شاد و سرخوش است و هیچ چیز به اندازه ی تفریح به او حس خوب نمی دهد

عید نوروز

تفاوت عید ۱۴۰۰ با سال های دیگر

همانطور که گفتیم امسال، عید نوروز متفاوتی داشتیم که با در خانه ماندن سپری شد، این اتفاق در سال پیش رو هم خواهد افتاد.اگرچه امسال نگرانی ها و حتی ترس و وحشت از موجود ناشناخته ای به اسم ویروس کرونا و همینطور از دست دادن عزیزان، کام خیلی ها را در عید نوروز تلخ کرد، اما در سال پیش رو می توان با رعایت حداکثری پروتکل های بهداشتی، امیدواری به واکسیناسیون عمومی و در خانه ماندن، عید نوروز شیرین و آرامش بخشی را داشت.

این مطلب صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر شده و محتوای آن لزوما مورد تایید تبیان نیست .