تبیان، دستیار زندگی

چند ایده خلاقانه برای سبزه عید نوروز 1400

یکی از زیباترین ویژگی های سفره هفت سین وجود سبزه در آن است، به این دلیل که سبزه با رنگ و طراوت خود شادی بخش سفره هفت سین شما خواهد شد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
ویژگی های مشترک تمام بذرها
در ایران باستان رسم بر این بود که بیست و پنج روز قبل از نوروز دانه‌های گندم، جو، برنج، لوبیا، عدس، ارزن، باقلا، نخود و کنجد را می‌کاشتند. امروزه نیز آن چیزی که وجودش بر سر سفره هفت سین ضرورت دارد، سبزه است.

عید نوروز بزرگترین و باستانی‌ترین عید فارسی‌زبانان جهان است. شروع سال جدید هموراه برای ایرانیان همراه با حس شعف و سرزندگی بوده است و مراسم‌های بخصوص در این ایام در هر خانه‌ی فارسی‌زبان برگزار می‌شود.

مهم‌ترین نماد عید نوروز، سفره هفت سین است که با آن آشنایی دارید. یکی از اجزای هفت سین سبزه نام دارد، سبزه عید در هفت سین نماد سرسبزی و حیات دوباره است که معمولا با دانه‌های گندم، ذرت، ماش، کنجد و هسته‌ی نارنج، پرتقال و غیره کاشته می‌شوند.

 

کاشت سبزه

زمان کاشت انواع بذر برای سبزه عید

زمان کاشت سبزه وابسته نوع بذر، مدت زمان خیساندن بذر و زمان مناسب کاشت بذر در ماه اسفند است، برای مثال هسته‌ی لیمو، نارنج و پرتقال باید ۲۰ روز قبل از نوروز کاشته شوند و خاکشیر هفت یا هشت روز قبل از عید.- نوع بذر؛ خرفه: مدت زمان خیساندن؛  ۶ تا ۸ ساعت، زمان کاشت بذر؛ ۲۲ اسفندماه
- نوع بذر؛ عدس: مدت زمان خیساندن؛ ۱۰ تا ۱۸ ساعت، زمان کاشت بذر؛ ۱۵ اسفندماه
- نوع بذر؛ ماش: مدت زمان خیساندن؛ ۱۰ تا ۱۸ ساعت، زمان کاشت بذر؛ ۱۸ اسفندماه

- نوع بذر؛ گندم: مدت زمان خیساندن؛ ۱۰ تا ۱۸ ساعت، زمان کاشت بذر؛ ۲۰ اسفندماه
- نوع بذر؛ شاهی: مدت زمان خیساندن؛ ۱۰ تا ۱۸ ساعت، زمان کاشت بذر؛ ۲۲ اسفندماه
- نوع بذر؛ شنبلیله: مدت زمان خیساندن؛ ۶ تا ۸ ساعت، زمان کاشت بذر؛ ۱۶ اسفندماه

- نوع بذر؛ ارزن: مدت زمان خیساندن؛ ۶ تا ۸ ساعت، زمان کاشت بذر؛ ۱۶ اسفندماه
- نوع بذر؛ خاکشیر: مدت زمان خیساندن؛ ۶ تا ۸ ساعت، زمان کاشت بذر؛ ۲۴ اسفندماه
- نوع بذر؛ هسته لیمو،پرتقال یا نارنج: مدت زمان خیساندن؛ ۴۸ تا ۷۲ ساعت، زمان کاشت بذر؛ ۱۰ اسفندماه

- نوع بذر؛ ذرت: مدت زمان خیساندن؛ ۴۸ تا ۷۲ ساعت، زمان کاشت بذر؛ ۱۰ اسفندماه
- نوع بذر؛ یونجه: مدت زمان خیساندن؛ ۶ تا ۸ ساعت، زمان کاشت بذر؛ ۲۲ اسفندماه
- نوع بذر؛ تربچه: مدت زمان خیساندن؛ ۶ تا ۸ ساعت، زمان کاشت بذر؛ ۲۲ اسفندماه

- نوع بذر؛ کنجد سیاه: مدت زمان خیساندن؛ ۶ تا ۸ ساعت، زمان کاشت بذر؛ ۲۲ اسفندماه
- نوع بذر؛ سویا: مدت زمان خیساندن؛ ۱۰ تا ۱۸ ساعت، زمان کاشت بذر؛ ۲۲ اسفندماه
- نوع بذر؛ آفتاب گردان: مدت زمان خیساندن؛ ۱۰ تا ۱۸ ساعت، زمان کاشت بذر؛ ۲۲ اسفندماه

کاشت سبزه

ویژگی های مشترک تمام بذرها

آماده شدن برای نوروز و مهیا کردن سفره هفت سین می‌تواند هیجان‌انگیزترین هیاهوی پیش از عید باشد. لذت درست کردن سبزه برای این سفره پرنعمت و باستانی را از دست ندهید.

مراحله اول: بذر خود را (یک لیوان برای یک ظرف متوسط سبزه) به مدت دو شب خیس کنید. در این مدت باید چند بار آب داخل ظرف را عوض کنید تا بذر شما ترش و به اصطلاح گندیده نشود.

مرحله دوم: هنگامی که جوانه‌های کوچکی از بذر بیرون آمدند، آن‌ها را به یک پارچه نم‌دار منتقل کنید. دقت کنید که پارچه باید حتما از جنس نخ باشد و البته نباید پارچه‌ای بسیار نازک و یا بیش از اندازه ضخیم را برای نگهداری بذرها انتخاب کنید.

مرحله سوم: بذرها را کاملا با پارچه بپوشانید و هر چند ساعت یک‌بار با اسپری آب، دستمال را نم‌دار کنید. توجه داشته باشید که اگر دستمال شما خشک باشد، امکان خراب شدن بذرها وجود خواهد داشت. همچنین باید بدانید که خیس بودن بیش از اندازه به رشد زودهنگام بذرها کمکی نمی‌کند. پس تعادل را در روند آب‌رسانی رعایت کنید.

مرحله چهارم: اگر پس از چند روز، جوانه‌های شما رنگ سبز پیدا کردند، به شما تبریک می‌گوییم. سبزه شما در روند درست رشد قرار گرفته و حالا لازم است که جایگاهی مناسب‌‌تر برایش در نظر بگیرید. بذرها را به ظرف موردنظر خود منتقل کنید. پیشنهاد می‌کنیم که برای درست کردن سبزه از ظروف فلزی استفاده نکنید. بهترین ظرف برای این کار ظروف سفالی هستند؛ اما اگر ظرف سفالی ندارید، ظرف چینی را جایگزین آن کنید.

بهتر است قبل از انتقال جوانه‌ها کمی ماسه کف ظرف بریزید. پس از انتقال نیز پارچه نخی را نم‌دار کنید و دوباره سطح جوانه‌ها را با آن بپوشانید. این کار را تا سبز شدن کامل سبزه‌ها ادامه دهید. بهتر است ظرف سبزه در خنک‌ترین قسمت منزل قرار گیرد تا طراوت بیشتری داشته باشد.

کاشت سبزه

چند ایده برای کاشت سبزه عید

با فرا رسیدن ماه اسفند، اغلب افراد به دنبال آماده شدن برای عید نوروز می روند و تدارکات مربوط به این مراسم را می بینند. یکی از مهم ترین و در عین حال لذت بخش ترین مسائل در این رابطه تهیه سبزه عید است.

کاشت سبزه

روش آماده کردن و کاشت سبزه با بذر گندم

یکی از متداول ترین و در عین حال زیباترین انواع سبزه ها سبزه ای است که با دانه و بذر گندم کاشته شده باشد. اگر تصمیم دارید سبزه خود از دانه گندم تهیه کنید آستین ها را بالا بزنید.
بیشتر بخوانید:
چطور سبزه عید بکاریم؟
مقداری گندم بردارید و آن را برای چیزی حدود 2 تا 3 روز بگذارید تا خیس بخورد. یادتان باشد که برای این کار باید حداقل دو هفته قبل از عید اقدام نمایید تا در روز عید سبزه تان به اندازه قابل قبولی رشد کرده باشد. در طی 2 تا 3 روزی که گندمتان را خیسانده اید شاهد جوانه زدن آن خواهید بود. حالا وقت آن می رسد که دانه ها را در ظرف مناسبی که مد نظر دارید به طور کامل پخش کنید و با کمک یک پارچه یا دستمال مرطوب روی آن را بپوشانید. یادتان باشد که باید این پارچه را همیشه مرطوب نگه دارید

بعد از آن که چند روز گذشت کم کم خواهید دید که گندم شما ریشه زایی خواهد کرد. اجازه دهید تا جوانه ها کمی بیشتر رشد کنند. بعد از آن پارچه مرطوب را از روی آن بردارید و بگذارید سبزه تان رشد خود را ادامه دهد. حتما بعد از آن که پارچه را برداشتید سبزه تان را در معرض نور خورشید قرار دهید تا جوانه سفید کم کم سبز رنگ شود. برای شادابی سبزه تان می توانید بر روی آن از اسپری استفاده نمایید.

کاشت سبزه

روش آماده کردن و کاشت سبزه با عدس

اگر تصمیم به کاشت سبزه عید گرفته اید باید چیزی حدود 10 تا 12 روز قبل از عید اقدام کنید. از آنجایی که رشد عدس زیاد است ممکن است در صورت کاشت زودهنگام سبزه، قبل از شروع سال جدید سبزه تان بیش از حد رشد کرده باشد!

مقداری عدس آماده کنید و آن را درون ظرف با آب مخلوط کنید. یادتان باشد که سبزه عدس باید پرحجم باشد، به همین دلیل از مقدار کمی عدس استفاده نکنید. ترکیب عدس و آب را چیزی در حدود 2 تا 3 روز کنار بگذارید تا عدستان کاملا خیس بخورد و پوسته اش نرم شود. حالا کم کم وقت جوانه زدن است. توجه داشته باشید که در طی این زمان باید به طور روزانه آب ظرف را عوض کنید و آن را تازه نمایید.

بعد از گذشت این مدت زمان عدس های کاشته شده تان را با دقت به ظرفی که برای سبزه تان مد نظر دارید منتقل کنید. حالا سطح روی عدس را یا دستمال و یا پارچه ای مرطوب و نخی بپوشانید و مجددا مثل سبزه گندم، این دستمال را همیشه مرطوب نگه دارید.

این مرحله را تا زمانی که جوانه هایتان به چیزی حدود یک سانت برسد ادامه دهید و بعد از این مدت دستمال نخی را بردارید و مقدار کمی آب به صورت مستقیم بر روی سبزه بریزید. یادتان باشد که این سبزه به میزان زیادی آب احتیاج ندارد و مقدار آن باشد فقط تا حدی باشد که ریشه ها درون آن قرار بگیرد. در طی این مدت سبزه عدس خود را در معرض نور خورشید قرار دهید تا به خوبی رشد کند.

ویژگی های مشترک تمام بذرها

روش آماده کردن و کاشت سبزه با مرکبات

سبزه با مرکبات نیز ایده فوق العاده ای برای سبزه عید است. برای شروع می توانید هسته مرکباتی مثل پرتقال، نارنج و یا لیمو را بردارید و آن را چیزی حدود دو روز در درون آب قرار دهید تا به طور کامل خیس بخورد. بعد از این کار شما باید این بذرها را در خاک سبکی بکارید. ناگفته نماند که در صورتی که پوست دور هسته مرکباتتان را جدا کنید می توانید شاهد رشد و جوانه زدن زودتر بذرتان باشید.

شما می توانید برای کاشت سبزه تان از یک لیوان و یا گلدان کوچک استفاده کنید. درون آن خاک غنی و سبک باغچه بریزید و بذرها را درون آن بکارید. یادتان باشد که خاک را تا زمانی که بذرها سبز شوند مرطوب نگه دارید. بهتر است برای کاشت سبزه مرکباتتان وقت را تلف نکنید و از همین حالا شروع کنید.

کاشت سبزه

روش آماده کردن و کاشت سبزه خاکشیر

یکی از متنوع ترین انواع سبزه ها به سبزه خاکشیر بر می گردد. برای کاشت این سبزه مقداری خاکشیر (چیزی حدود یک استکان) را با 5 استکان آب مخلوط کرده و در ظرفی بریزید. اجازه دهید تا این ترکیب چیزی حدود 5 تا 6 ساعت بماند تا لعاب بیندازد.

ظرف مورد نظر خود را بردارید و با لایه ای نازک از پنبه سطح آن را بپوشانید و لایه ای تنظیف نیز بر روی آن بکشید. حالا لایه ای نازک از خاکشیرتان را بر روی آن بریزید.

روی یک نایلون چند حفره ایجاد کنید و آن را به مدت 2 تا 3 روز بر روی خاکشیرتان بکشید و در طی این مدت نیز سبزه تان را آبیاری کنید. بعد از گذشت این مدت شاهد خواهید بود که خاکشیرهایتان جوانه می زنند. حالا وقت آن است که نایلون را بردارید و مجددا هر روز به آبیاری تان ادامه دهید تا سبزه تان به طور کامل رشد کند.

کاشت سبزه

نکات مهم در تهیه سبزه عید نوروز 1400

- حتما توجه داشته باشید که ظرف های فلزی برای سبز کردن سبزه مناسب نیست.

- تناسب اندازه ظرف و مقدار بذر در طول عمر سبزه و پرپشتی و زیبایی آن بسیار موثر است، پس این موضوع را از یاد نبرید.

- بهتر است برای آب دادن به سبزه از اسپری آبپاش استفاه کنید.

- در مدت خیس کردن بذرها، ۲ تا ۳ بار در هفته آب ظرف را عوض کنید، توجه داشته باشید که نوع بذر مهم نیست و آب باید تا حدی در ظرف باشد که تمام بذرها در آب غوطه ور باشد.

- بهتر است از ظروف سفالی برای سبز کردن سبزه ها استفاده کنید، اگر چنین ظرفی در دسترس تان نبود ظروف چینی هم برای سبز کردن سبزه ها مناسب است.
- توجه داشته باشید که آبیاری بیش از حد و استفاده از ظروف پلاستیکی باعث بد بو شدن سبزه ها و به اصطلاح گندیدن آن می شود، پس از آبیاری بیش از اندازه خودداری کنید.

این مطلب صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر شده و محتوای آن لزوما مورد تایید تبیان نیست .