تبیان، دستیار زندگی

پدر، مادر، مسئولین! ما متهمیم

چطور از بچه‌ها در مقابل ساسی مانکن‌ها محافظت کنیم؟

انتشار موزیک ویدیوی جدید یک خواننده لس‌آنجلسی با واکنش‌های تند مردم مواجه شد. استفاده از اشارات جنسی و هدایت مخاطب به پورن و مواد مخدر اشکال بزرگ این موزیک ویدیو است.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

 

فیلم ابد و یک روز ساخته سعید روستایی و دیالوگ معروف سمیه نرو نقش نوید محمد زاده که مدتی سر زبان‌ها افتاده بود، حالا و پس از سال‌ها به زمینه‌ای برای ترانه تازه ساسی مانکن تبدیل‌شده است. عده‌ای نوشته‌اند که کلیپ ساسی مانکن کپی از فیلم ابد و یک روز با همان سبک و سیاق است. درهرصورت در اصل ماجرا تفاوتی ایجاد نمی‌کند. پس از انتشار ویدیوی تازه ساسی مانکن، بحث‌های زیادی درباره تأثیر این ویدیو بالاگرفته است. کاربران فضای مجازی نگران مسائل تربیتی کودکان و نوجوانانی هستند که قشر بزرگی از مخاطبان این خواننده را تشکیل می‌دهند.

ساسی مانکن از اواسط دهه هشتاد همواره آثار خود را برای مخاطب نوجوان تولید و عرضه کرده است. انتخاب موسیقی، متن و فضاسازی ویدیوها در همه آثار این خواننده متناسب با ذائقه مخاطب نوجوان است.

موزیک ویدیوی قبلی این خواننده و توصیه‌های غیراخلاقی‌اش به کودکان با اعتراضات زیادی همراه شد. حاشیه‌های نگران‌کننده درباره کودکان اما فقط محدود به ساسی مانکن نیست. مدتی قبل هم لایو نوجوان دیگری با یک اینفلوئنسر زن در اینستاگرام با حواشی جنجالی مواجه شد.

کودکانِ رهاشده در اینترنت هرروز با کوهی از خطرات مواجه هستند که ممکن است والدین هرگز حتی متوجه نشوند. اخاذی، پیوستن به گروه‌های تروریستی مثل داعش و جذب شدن به باندهای قاچاق جنسی تنها بخشی از خطرات اینترنت ناامن است؛ اما راهکار حفاظت از کودکان در برابر این مخاطرات چیست؟!

شاید اولین راهکاری که به ذهن برسد جلوگیری از حضور کودکان در اینترنت باشد؛ اما امروزه این کار نشدنی است. شرکت در کلاس‌های مجازی، دسترسی کودکان به موبایل و اینترنت را به‌شدت افزایش داده است. در تمام دنیا برای حفاظت از کودکان در برابر خطرات فضای مجازی، پروتکل‌های مختلفی تصویب و اجرا می‌شوند.

کودکان و والدین برای حضور در فضای مجازی باید آموزش سواد رسانه‌ای ببینند.
کودکان به موبایل و سیم‌کارت مختص به رده سنی خود نیاز دارند.
 اینترنت موبایل و اینترنت خانگی (wifi) باید با رعایت رده‌بندی سنی در اختیار آن‌ها قرار بگیرد.
اکوسیستم اینترنتی امن با تمام محتوای اختصاصی کودک اعم از موتور جستجو، پیام‌رسان، کلاس درس و vod باید مهیا شود.

نرم‌افزارهای بومیِ کنترل والدین برای نظارت بر فعالیت اینترنتی کودکان و حفاظت از آن‎ها نیاز است.
در ایران تجربه صیانت از کودکان به‌طور آزمایشی شروع‌شده اما زور کافی برای حفاظت از آن‌ها را ندارد. لازم است نهادهای مختلف حاکمیت بدون دخالت دادن اختلاف‌نظرهای سیاسی برای حفاظت از کودکان تلاش کنند.