تبیان، دستیار زندگی

آموزش کاشت سبزه با ذرت برای سفره هفت‌سین

مهم‌ترین نماد در سفره هفت سین عید نوروز سبزه است، که می‌توان آن را از بذرهای مختلف مانند عدس، گندم، ذرت و غیره تهیه کرد. البته باید اشاره کنیم که یکی از زیباترین انواع سبزه‌ها، سبزه ذرت است.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
سبزه ذرت
سبزه ذرت یکی از زیباترین و ساده‌ترین انواع سبزه عید است که با دانه‌‌های ذرت تازه تهیه می‌شود. در سفره هفت سین هر کس بنا به سلیقه خود می تواند انواع سبزه را پرورش دهد، همانطور که می دانید سبزه نشانه سرسبزی و شادابی بوده که زندگی انسان را با طبیعت به هم گره می زند.

سبزه، تولدی دوباره و یکی از الهام بخش‌ترین نمادهای سفره باستانی هفت سین است و همچنین نماد شادابى و سرسبزى و نشانگر پیوند آدمی با طبیعت است. سبزه با خود شادابی، نیکویی و زندگی را به همراه آورده و رنگ سبز ارتعاش افکار ما را موزون نگه می دارد و به ما آرامش می‌دهد.

سبزه ذرت

رعایت چند نکته مهم در تهیه سبزه ذرت برای عید نوروز

- باید از دانه ذرت تازه استفاده کنید.- آبیاری زیاد پس از کاشت ذرت نیز باعث زود خراب شدن سبزه می شود.

- با دانه ذرت که با آن پفیلا درست می کنید نمی‌شود سبزه ذرت تهیه کرد چون خشک است و جوانه نمی‌زند.

- مقدار دانه‌ها نباید خیلی زیاد باشد چون اگه تراکم زیاد باشد، لایه‌های زیرین نمی‌توانند رشد کنند و می‌پوسند.

- اگر مقدار دانه‌ها کم باشد سبزه کم پشتی دارید، پس اندازه دانه های ذرت را نسبت به ظرف نه زیاد و نه کم بگیرید. 

 

سبزه ذرت

نحوه کاشت سبزه ذرت

در ایران باستان؛ ۲۵ روز قبل از نوروز، در میدان شهر بر روی ۱۲ ستون خشتی سبزه می‌کاشتند و بر روی هر کدام یکی از خوراک خود را برای سبز شدن قرار می‌دادند.

کاشتن سبزه برای سفره هفت سین؛ نمادی از تولد و رشد است و سبزه جزء جدایی‌ناپذیر و همیشگی در سفره هفت‌سین ما ایرانیان محسوب می‌شود.



بیشتر سبزه‌هایی که در فرهنگ باستان استفاده می‌شد، مربوط به خوراک مردم بود و با سبز کردن آن خواستار فراوانی و افزایش آن می شدند.

امروزه نیز به پاسداشت همان ایام و سنن فرهنگی نیاکان از این هنر استقبال می‌کنیم و هر ساله جلوه‌ای از این هنر را در تزیین هفت سین به کار می‌بریم.

- برای تهیه سبزه ذرت باید حدودا دو هفته قبل از عید دست بکار شوید. در مرحله اول ابتدا باید دانه های ذرت تازه و مرغوبی را تهیه کنیم.

- سپس برای جوانه زدن دانه های ذرت باید به ۴ الی ۵ روز ان ها را در آب بخیسانید تا پوست سختش برای جوانه زنی نرم شود.

- لازم به ذکر است که هرروز ظرف را عوض کنید و ظرف را در جایی تقریبا گرم قرار دهید. بعد از آن تمامی دانه های ذرت را در یک دستمال نخی مرطوب می ریزیم و در یک محیط گرم قرار می دهیم و سپس هرروز با آب بر روی ان اسپری می کنیم.

- تا زمانی که دانه های ذرت جوانه نداده اند باید درون دستمال مرطوب باقی بماند زمانی که ذرت ها به اندازه یک بند انگشت جوانه دادند از دستمال خارج کنید.

- سپس تمام ذرت ها را درون یک سبد ریخته و روی تنگ پر از آب قرار می دهیم جوری که ذرت ها در داخل آب قرار بگیرند.

- بعد از گذشت ده روز کم کم سبز می شود ریشه های بلند و به داخل تنگ می روند که می توانید با انداختن ماهی داخل تنگ فضای زیبایی را ایجاد کنید.

سبزه ذرت

بهترین روش در کاشت سبزه ذرت

سبزه ذرت شباهت زیادی به سبزه گندم دارد؛ با این تفاوت که برگ های آن ضخیم و پهن تر بوده و دوام بیشتری نیز دارد. 
بیشتر بخوانید:
چطور سبزه عید بکاریم؟
وسایل مورد نیاز:
- ظرف مخصوص کاشت سبزه
- دانه‌ی ذرت
- آب
- دستمال حوله ای (نخی)

مراحل کاشت:
ابتدا باید دانه های ذرت را حداقل سه روزبخیسانید؛ (در این مدت مرتب آب ظرف را تعویض کنید تا آب تازه به دانه ها برسد، ولی جای ظرف را عوض نکنید تا جوانه بزند).

بعد از گذشت این زمان شاهد جوانه زدن دانه ها خواهید بود، در این مرحله باید دانه های جوانه زده را در ظرف مورد نظر ریخته و روی آن ها را با دستمال حوله ای بپوشانید. 

یا ذرت ها را داخل دستمالی نخی ریخته و مرتب با آب اسپری کنید. بعد از گذشت ده روز دانه ها کم کم قد کشیده و ذرت ها سبز می شود.

سبزه ذرت

آموزش کاشت سبزه ذرت در تنگ ماهی

برای این کار باید بعد از جوانه دار شدن ذرت ها، یک ظرف یکبار مصرف را پر از سوراخ کنید و جوانه ها را در آن بریزید. (می توانید از یک سبد یا  آبکش با اندازه متناسب با ظرف خود استفاده کنید).

این ظرف را روی دهانه تنگ ماهی قرار دهید، به طوری که در آب نیافتد، روی آن سلفون بکشید و چند سوراخ ایجاد کرده و  مدام جوانه ها را آبپاشی کنید تا برگ های ذرت اسبز شوند.

سبزه ذرت

روشی دیگر در آموزش کاشت سبزه ذرت

سبزه به عنوان یکی از اصلی‌ترین سین‌ها در سفره هفت سین مرکز توجه و اهمیت است. آموزش سبزه عید با ذرت یکی از انواع سبزه‌های متفاوت و زیبا است.

- برای کاشت سبزه ذرت باید حدود بیست روز قبل از عید دست به کار شوید.

- برای چهار روز ذرت را خیس کرده و هر روز آب آن را عوض کنید ولی جای ظرف را عوض نکنید تا جوانه بزند.

- ذرت‌ها را داخل دستمالی نخی ریخته و مرتب با آب اسپری کنید.

- روی ذرت‌ها را با دستمال بپوشانید تا مرطوب بماند و ذرت‌ها جوانه بزنند.

- وقتی ذرت‌ها سبز شدند، یک سبد را داخل تنگ گذاشته و ذرت‌ها را داخل سبد بریزید.

- تنگ را پر از آب کرده به صورتی که ذرت‌ها داخل آب باشند.- بعداز ده روز دانه‌ها ریشه داده و سبز می‌شود. می‌توانید داخل تنگ ماهی انداخته و برای عید یک سبزه ذرت زیبا با تنگ ماهی داشته باشید.

این مطلب صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر شده و محتوای آن لزوما مورد تایید تبیان نیست .