تبیان، دستیار زندگی

طرز تهیه کیک نرم و اسفنجی در توستر

توستر یک وسیله بسیار کاربردی در آشپزخانه است که می‌توان خیلی از شیرینی‌ها و کیک‌های خوشمزه را به وسیله این دستگاه در خانه تهیه کرد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
کیک اسفنجی
امروزه بیشتر خانم های خانه‌دار برای آشپزی از تجهیزات و وسایل مدرن مانند توستر  استفاده می کنند، یکی از این خوراکی های خوشمزه که به سهولت می توان آن را در خانه به وسیله توستر تهیه کرد، کیک اسفنجی است.

توستر نسبت به اجاق گازهای فردار مزیت های بیشتری دارد، زیرا علاوه بر امکان پخت کیک و انواع غذا ها، مصرف انرژی کمتری دارد و امکان گرم کردن سریع غذا را برای شما فراهم کرده و کار با آن نیز بسیار ساده است. در این مطلب ما به شما طرز تهیه یک کیک نرم و اسفنجی را با آون توستر آموزش می دهیم.

کیک اسفنجی

نکات مهمی که باید در تهیه کیک اسفنجی در توستر رعایت کنیم

قبل از شروع کار باید بدانید که زمان لازم برای پخت کیک در توستر نسبت به فر اجاق گاز بیشتر است در حالیکه درجه حرارت توستر باید کمتر از فر باشد.

قبل از اینکه کیک را داخل توستر بگذارید لازم است حدود ۱۰ الی ۱۵ دقیقه قبل توستر را روشن کنید تا گرم شود.

مکان قرار گیری قالب درون توستر خیلی مهم است و باید فاصله قالب با المنت های پایین و بالا به یک اندازه باشد.

توستر برای پختن کیک های بزرگ مناسب نیست و اگر کیک بزرگی می خواهید باید در چند نوبت کیک را بپزید و روی هم قرار دهید.وقتی از دستور تهیه کیک در فر استفاده می کنید میزان دمای که گفته شده در آن برای توستر مناسب نمی باشد و باید حدودا 15 درجه کمتر باشد.

زمان پخت کیک در توستر بیشتر از پخت آن در فر می باشد.

بعد از آنکه کیک پف کرد باید کیک را 180 درجه بچرخانیم تا تمام قسمت های آن به یک اندازه پخته شود و جایی از آن نسوزد.

بعد از پخت روی کیک المنت های بالای توستر را خاموش کنید اگر توستر همچین قابلیتی نداشت کیک را خارج کنید و فویل روی آن قرار دهید تا کیک نسوزد.

در نیم ساعت اول پخت کیک به هیچ عنوان درب توستر را باز نکنید که باعث خوابیدن پف کیک می شود.

اگر سطح کیک شما در توستر خشک می شود یک ظرف کوچک آب در کف توستر قرار دهید.

اندازه قالب کیک و میزان مواد کیک هم مهم است، معمولا برای پختن کیک های کوچک از توستر استفاده استفاده می کنند.

کیک اسفنجی

طرز تهیه کیک اسفنجی در توستر


مواد لازم:

برای محاسبه دمای دقیق اون توستر باید از یک دماسنج مخصوص فر استفاده کنید و آن را برای حدود 5 دقیقه داخل اون توستر بگذارید تا دمای واقعی را بدست آورید.


- آرد                    ۲پیمانه
- تخم مرغ           ۴ عدد 
- بکینگ پودر        2 قاشق چایخوری
- وانیل                 ۱ قاشق چایخوری
- شکر                  2 پیمانه
- شیر                   1 پیمانه
- کر ه                  یک چهارم پیمانه
- نمک                 یک چهارم قاشق چایخوری

طرز تهیه:
قبل از اینکه شروع به تهیه مواد کیک کنید باید همه مواد کیک را آماده کنیم و اگر نیاز به رسیدن به دمای محیط دارند، به آن ها فرصت دهیم تا به دمای محیط برسند.برای پخت کیک اسفنجی با پف زیاد باید خیلی سریع  مواد را با هم مخلوط کنیم تا حباب هایی که در مایع کیک ایجاد شده است از بین برود یعنی ما باید قبل از شروع به ساخت مواد کیک، قالب کیک را انتخاب و آماده کرده تا سریعتر کارمان انجام شود.

در ابتدا توستر را روی دمای ۱۵۰ درجه سانتیگراد تنظیم کرده تا کم کم گرم شود مواد خشک کیک مثل آرد، بکینگ پودر و نمک را با هم مخلوط کرده، و مخلوط حاصل را الک می کنیم.

تخم مرغ ها را به مدت ۴ دقیقه، با همزن برقی هم می زنیم، دقت کنید کمتر از ۴ دقیقه نباشد چرا که جزو مراحل مهم برای ایجاد پف کیک اسفنجی است. (اگر همزن برقی نداشتید با همزن دستی به مدت ۶ دقیقه هم بزنید)، بعد از این هم زدن یک مایع کرم رنگ ایجاد می شود.

شیر و کره را روی گاز گرم کرده و باهم مخلوط می کنیم تا خوب کره آب شود اما دقت کنید شیر نباید جوش بیاید، مخلوط آرد را از الک رد می کنیم و به این مایع اضافه می کنیم و با دور کند همزن چند ثانیه هم میزنیم تا آرد کاملا با مایع مخلوط شود.

مخلوط شیر و کره را که هنوز گرم است، به این مخلوط اضافه می کنیم و با دور کند همزن مخلوط می کنیم، مخلوط کیک اسفنجی ما حاضر است.

این مخلوط را در قالبی که قبلا با روغن چرب کردیم و آرد پاشی کرده ایم می ریزیم و داخل توستر قرار می دهیم، در ۲۵ دقیقه اول اصلا در توستر را باز نکنید، بعد از ۲۵ دقیقه کیک را بررسی کرده و با انگشت به وسط کیک ضربه می زنیم تا از پخت کامل کیک مطمئن شویم، اگر آماده نشده ۱۰دقیقه دیگر به کیک فرصت می دهیم.

بعد از آماده شدن کیک، کیک اسفنجی را از توستر خارج کرده و حدود یک ربع صبر می کنیم و بعد کیک را از قالب جدا کرده و برش میزنیم.

کیک اسفنجی

طرز تهیه کیک شکلاتی اسفنجی در توستر


مواد لازم:
- آرد                                        2 پیمانه
- پودر کاکائو                             5 قاشق غذاخوری
- تخم مرغ                                4 عدد
- بکینگ پودر                             2 قاشق غذاخوری
- وانیل                                      1 قاشق چایخوری
- شکر                                       2/3 پیمانه
- شیر                                        1 پیمانه
- روغن مایع                              1/2 پیمانه
- شکلات آب شده و پودر نارگیل    برای تزیین 

طرز تهیه:
ابتدا آرد و بکینگ پودر و پودر کاکائو را مخلوط کرده و سه بار الک می کنیم، در این مرحله تخم مرغ ها و شکر و وانیل را هم میزنیم تا کرم رنگ و کشدار شود.

حالا روغن و شیر را اضافه کرده و مخلوط را خوب هم میزنیم تا کف کند، در این مرحله مخلوط آرد و پودر کاکائو را آرام آرام اضافه کرده و هم میزنیم تا حدی که مواد یکدست شوند.
 
کف قالب کیک را با مخلوط جدا کننده کیک از قالب (مخلوط یک قاشق غذاخوری آرد و کره ذوب شده) چرب می کنیم و مواد کیک را بطور یکدست در تمام قسمت های قالب میریزیم.
 
در این مرحله قالب را درون توستر از قبل گرم شده قرار می دهیم. (با دمای ۱۶۰ درجه ۴۵ الی ۵۰ دقیقه تنظیم می کنیم.) برای اطمینان از پخت کیک بوسیله یک چنگال که داخل کیک فرو می کنیم آن را تست کرده و و اگر کیک پخته بود توستر را خاموش می کنیم.چند دقیقه اجازه دهید قالب خنک شود بعد از خنک شدن قالب را برگردانده و داخل ظرف مورد نظر می گذاریم و روی کیک را با شکلات آب شده و پودر نارگیل تزیین می کنیم. نوش جان. 

این مطلب صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر شده و محتوای آن لزوما مورد تایید تبیان نیست .