تبیان، دستیار زندگی

درآمدزایی اپراتورها از vodها

چرا وزارت ارتباطات پول مردم را از اپراتورها نمی‌گیرد؟!

آیا می‌دانید که اپراتورهای تلفن همراه؛ دو برابر میزان مجاز از مردم پول اینترنت گرفته‌اند؟!
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

 

فیلم‌های اینترنتی و vodها یکی از محبوب‌ترین رسانه‌های محبوب کاربران هستند. یکی از دلایل اصلی این محبوبیت تبلیغ تماشای فیلم با اینترنت رایگان در این vod ها است. روبیکا، نماوا و فیلیمو از محبوب‌ترین اپلیکیشن‌هایی هستند که توانستند با شعار اینترنت رایگان کاربران را به خود جذب کنند اما متأسفانه این شرکت‌ها فقط برای تبلیغات و جذب تعدادی کاربر دست به معرفی خود با اینترنت رایگان زده و بعد از جذب کاربران، اینترنت رایگان را حذف کردند.
این اقدام اعتراضات شدید کاربران را در پی داشت؛ به‌گونه‌ای که کاربران نظرات و کامنت‌های زیادی در گوگل‌پلی برای روبیکا ثبت کرده‌اند و گفته‌اند مصرف اینترنت روبیکا نه‌تنها رایگان نیست بلکه حتی از پیام‌رسان‌های خارجی ازجمله اینستاگرام و تلگرام هم مصرف بیشتری دارد. شکایت کاربران کار را به دعوای ساترا و وزیر ارتباطات کشاند.

حدود 20 روز از افشاگری ساترا درباره تخلف آشکار اپراتورهای تلفن همراه در پلتفرم‌های ایرانی می‌گذرد. اپراتورها در همکاری با روبیکا، فیلیمو و نماوا؛ مخاطب را فریب داده و پول بیشتری از آن‌ها دریافت کرده‌اند.
اپراتورها در تبلیغات، مدعی هستند که مشترکان می‌توانند به‌طور «رایگان» از vod ها استفاده کنند؛ این در حالی است که هزینه اینترنت مشترکانی که به این تبلیغات اعتماد می‌کنند دو برابرِ حالت عادی حساب می‌شود.

منبع آگاهی در گفت‌وگو با تبیان مدعی شد: «یکی از اپراتورهای اصلی موبایل این تخلف را تائید کرده اما این حق را برای خود قائل است که به‌جای دریافت حق اشتراک؛ اینترنت مشترکان را دو برابر حساب کند!» این اقدام برخلاف مصوبه سازمان تنظیم مقررات رادیویی در خصوص محاسبه هزینه اینترنت داخلی است.

مجید حقی، معاون نظارت و اعمال مقررات سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیوئی می‌گوید:  «اعمال هزینه حداقل نیم‌بها برای استفاده از ترافیک سایت‌های داخلی نسبت به ترافیک بین‌الملل از موارد دیگری است که شرکت‌های ارائه‌کننده خدمات اینترنتی باید آن را رعایت کنند.»

پلتفرم روبیکا با همین روش، اقدام به برگزاری چند کنسرت آنلاین هم کرده است. روبیکا در تبلیغ این کنسرت‌ها از قید «رایگان» استفاده کرده بود درحالی‌که اینترنت کاربران دو برابر محاسبه می‌شود.
کنسرت‌‌های سالار عقیلی و فرزاد فرزین؛ هرکدام 1 ساعت و 30 دقیقه طول کشیده و بیش از 1 میلیون تماشاچی داشته‌اند.
تماشای کنسرت‌های روبیکا با اینترنت خانگی امکان‌پذیر نیست؛ بنابراین از جیب 1 میلیون کاربر، 90 دقیقه اینترنت خارجی برداشت‌شده است. پس از افشاگری‌های اخیر، vod ها به‌تازگی مجبور به شفاف‌سازی در این مورد شده‌اند.

وزیر ارتباطات در پاسخ به افشاگری ساترا می‌گوید: «نیازی به گزارش ساترا نیست و سازمان تنظیم مقررات ارتباطات  بررسی می‌کند؛ اصلاً ساترا یک سازمان قانونی برای این کار نیست.»
هنوز مشخص نیست، اپراتورها از چه زمانی اقدام به این تخلف کرده‌اند و چند کاربر فریب‌خورده‌اند. پیگیری این تخلف وظیفه ساترا نیست اما سازمان تنظیم مقررات ارتباطات هم هنوز هیچ قدمی برای حقوق کاربران برنداشته است.
سازمان تنظیم مقررات ارتباطات، نهاد قانون‌گذار در حوزه ارتباطات و مستقیماً وابسته به وزارت ارتباطات است.