تبیان، دستیار زندگی

تگزاس آب ندارد، آمریکا در مریخ دنبال آب می‌گردد

در تگزاس چه خبر است؟

حدود دو هفته اخیر طوفان شدید زمستانی در ایالت جنوبی تگزاس منجر به یخبندان، ورزش بادهای بسیار سرد و بارش برف شد. این امر باعث افزایش شدید مصرف برق و در نهایت خاموشی گسترده این ایالت شده است اما با این وضعیت، امریکا به دنبال آب در مریخ می‌گردد!
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

 

برف و بوران که بخش‌های وسیعی از ایالت جنوبی تگزاس را در برگرفته، باعث مرگ حداقل 21 نفر شده و همچنان میلیون‌ها نفر در خاموشی به سر می‌برند.
میلیون‌ها نفر در این ایالت که به‌ندرت چنین سرمایی را تجربه می‌کنند، برای جبران کمبود برق و گرم کردن خانه‌هایشان در تقلا هستند.
جاش مورگرمن یک کاربر توییتری‌ نوشته است که دوست او در تگزاس مجبور شده تا اسباب‌اثاثیه خانه را در شومینه بسوزاند تا گرم شود.
کریس پرینس کاربر توییتری دیگر نوشت: «من ساکن هوستون هستم. داریم در تگزاس از سرما می‌میریم. نه برقی هست، نه حرارتی، نه آبی. من چهار فرزند دارم. اصلاً چطور این وضع ممکن است؟»
به گفته مقامات موارد مسمومیت با مونوکسید کربن در این ایالت طی روزهای اخیر افزایش‌یافته است زیرا کاهش درجه حرارت و قطع مداوم برق باعث می‌شود ساکنان به دنبال گرما از منابع خطرناک باشند.

راشل مادو خبرنگار و فعال لیبرال چند وقت پیش در صفحه توییترش نوشت: «ما می‌توانیم مریخ خود را به سیاره‌ای بسیار دور ارسال کنیم و آن را به‌راحتی فرود بیاوریم. ما می‌توانیم اکسیژن در آنجا ایجاد کنیم. می‌توانیم هلیکوپترهای کوچک در آسمان مریخ قرار دهیم تا برای ما کار کنند و اطلاعات بفرستند اما وقتی هوا سرد است، نمی‌توانیم برای مردم آب و برق تأمین کنیم.»

هم‌زمان با فرود مریخ‌نورد امریکا، ایالت تگزاس،‌ دومین ایالت بزرگ این کشور در بحران به سر می‌برد.تاکنون جسد ۷۰ نفر که از شدت سرما یخ‌زده و جان خود را از دست دادند، پیداشده است. دولت مجبور شده تا ارتش را به ایالت طوفان‌زده تگزاس ارسال کند.

با قطع برق، آب و گاز مشکلات زیادی برای مردم ایجادشده است؛ زیرساخت‌های این ایالت تخریب‌شده ولوله‌های یخ‌زده و شکسته، بسیاری مردم را از آب آشامیدنی محروم کرده است. در بخش‌های اندکی هم که آب قطع نشده، اعلام‌شده آب‌ برای آشامیدن باید جوشانده شود! اما باوجود قطعی گاز و برق جوشاندن آب هم ممکن نیست. در همین حال، افزایش شدید قیمت برق مردم را با مشکلات مالی هم روبرو کرده است. واشنگتن‌پست می‌گوید:« برق حداقل ۴ میلیون نفر قطع بود اما قیمت برق از ۲۲ دلار به ۹۰۰۰ دلار رشد کرد!»

بحران در وضعیت انرژی تگزاس در حالی رخ‌داده که این ایالتِ نفت‌خیز، یکی از اصلی‌ترین منابع تولید انرژی در امریکاست.
رسانه‌های آمریکایی صحنه صف کشیدن مردم برای کپسول‌های گاز را به کشورهای جنگ‌زده تشبیه می‌کنند.
استفاده از کپسول‌های گاز باعث مسمومیت حداقل ۴۰۰ آمریکایی شده است. سقف بسیاری از خانه‌ها فروریخته و در نبود حمایت‌های دولتی مردم شب را در ماشین می‌گذارند. از این گذشته، هجوم مردم برای تهیه مواد غذایی، فروشگاه‌های امریکا را با قفسه‌های خالی مواجه کرده است اما چیزی که بیشتر مردم امریکا را عصبانی کرده، ناتوانی دولتی در مدیریت بحران است. (هم‌زمان با طوفان تگزاس، سناتور این ایالت همراه با خانواده‌اش برای تفریح به کانکون رفت.)  

بلایای طبیعی در همه کشورها رخ می‌دهد، اما برای کشوری مانند امریکا، وضعیت تگزاس تبدیل به یک آبروریزی بزرگ‌شده است. تمامی روسای جمهور امریکا با قول احیای زیرساخت‌های این کشور کار را شروع کرده‌اند اما همچنان زیرساخت‌های امریکا هیچ شباهتی به «قدرت اول اقتصادی جهان» ندارد.

روزنامه گاردین می‌گوید: « سقوط شبکه‌های توزیع انرژی و غذا در امریکا نشان‌دهنده شکست در سرمایه‌گذاری برای زیرساخت‌هاست.»