تبیان، دستیار زندگی

مخصوص همه گوشی‌های اندروید

چطوری تلفنمان رو به موبایل امنِ کودک تبدیل کنیم؟

با توجه به نفوذ وسایل ارتباط‌جمعی و نقش مؤثر این ابزار در تربیت و شکل‌گیری شخصیت کودکان، کنترل و نظارت بر استفاده و حضور فرزندان در فضای مجازی توسط والدین تأثیر به سزایی دارد.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

 

در عصری به سر می‌بریم که کودکان از سنین پایین با تلفن همراه آشنا می‌شوند و شاید در شروع این دستگاه تنها جنبه سرگرمی و بازی برایشان داشت اما این روزها مجبور به درس خواندن با موبایل هستند. برای تدریس مجازی باید به اینترنت متصل شوند که این امر می‌تواند خطرساز و تهدیدکننده باشد؛ بنابراین این روزها یکی از دغدغه والدین استفاده مداوم کودکان از تلفن همراه است.
خوش‌بختانه، در مارکت‌های معتبر ایرانی و خارجی یکسری نرم‌افزارهای کنترل والدین وجود دارد که با کمک آن‌ها می‌توانید تلفن همراه را به یک محیط امن برای کودکان تبدیل کنید.
 iWawa یکی از بهترین نرم‌افزارهای کنترل والدین است که تلفن همراه فرد بزرگ‌سال را می‌تواند تبدیل به موبایل کودک کند.

چگونه iWawa را روی گوشی فعال کنیم؟

پس از دانلود و ورود به برنامه، شما با صفحه تنظیمات کنترل والدین روبرو خواهید شد که ابتدا باید پسوردی را برای برنامه تنظیم نمایید. این پین یا اثرانگشت برای زمانی است که می‌خواهید از برنامه خارج شوید. درواقع، با ورود به صفحه iWawa، این صفحه قفل می‌شود و کودک با فشردن دکمه home نمی‌تواند از صفحه خارج شود. خارج شدن از صفحه تنها با واردکردن پسورد یا اثرانگشت امکان‌پذیر است. دقت کنید که پسورد را جلوی کودک وارد نکنید تا برنامه قابلیتش را از دست ندهد.
 بعد از واردکردن رمز و ورود به برنامه شما انواع بازی‌ها و برنامه‌های آموزشی را در این برنامه مشاهده می‌کنید. گالری تصاویر، دوربین ویژه کودک با فضای گرافیکی مختص او، نرم‌افزارهای آموزش رنگ-اعداد-حیوانات، دسترسی به تلفن و... از قابلیت‌های این نرم‌افزار است. تقریباً خلاصه‌ای از برنامه‌هایی که در تلفن همراه بزرگ‌سالان وجود دارد در این برنامه مشاهده می‌کنید.
دوربین، گالری تصاویر، موزیک و ویدیو تعبیه‌شده در این برنامه به فایل اصلی گوشی دسترسی ندارد مگر اینکه شما این اجازه را بدهید.
این برنامه از مرورگر اینترنتی هم برخوردار است اما این مرورگر می‌تواند توسط والدین محدود شود و فقط سایت‌هایی که والد در فضای کنترل اجازه‌اش را صادر کرده، امکان دسترسی داشته باشند.
تلویزیون کودک و نوجوان از دیگر قابلیت‌های این برنامه است که متأسفانه در کشور ما فیلتر است و توصیه می‌کنیم برای استفاده از این قابلیت از فیلترشکن استفاده نکنید.
یکی از نکات مثبت این برنامه امکان تغییر زبان برنامه است که شما می‌توانید آن را از منوی تنظیمات داخل برنامه به زبان فارسی تغییر دهید.

تنظیمات کنترل والدین

در قسمت کنترل والدین، بعد از واردکردن رمز عبور و یا اثرانگشت شما به بخش‌های متنوع زیر دسترسی پیدا می‌کنید:
-مشاهده میزان استفاده روزانه کودک از تلفن همراه و بیشترین اپلیکیشن‌های اجراشده توسط کودک
-اعمال محدودیت زمانی روزانه یا هفتگی؛ حتی اعمال ممنوعیت استفاده از موبایل در برخی از روزهای خاص
-اضافه کردن فضای متناسب با کودک برای دسترسی به اینترنت و مرورگر
-محدود کردن برنامه‌های نرم‌افزار از طریق مدیریت برنامه‌ها و همچنین اضافه کردن برنامه‌های داخل گوشی خودتان به برنامه
-محدود کردن دسترسی کودک به فروشگاه‌هایی همچون گوگل پلی از منوی لیست سفید