تبیان، دستیار زندگی

تغییر نگرش در بازار ارز

دولت چگونه از شوک ارزی سود می‌برد؟

واقعیت این است که افزایش نرخ دلار بر بورس، طلا، خودرو، مواد اولیه، اقلام خوراکی و کوچک‌ترین مبادله‌ای که در کشور انجام می‌گیرد، تأثیر می‌گذارد. درواقع افزایش قیمت دلار باعث شده تا فشار اقتصادی زیادی به مردم وارد شود اما سخت‌تر از این شرایط، شنیدن اعتراف واعظی رئیس دفتر رئیس‌جمهور درباره نقش دولت در گرانی دلار بود که واکنش‌های زیادی را از سمت مردم و حتی دولت در برداشت.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : عارف چراغی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

 

واعظی گفته بود: «ازنظر اقتصادی نرخ ارز در ایران 25 هزار تومان نیست. ما این کار را کردیم تا بتوانیم اقتصاد کشور را اداره کنیم.»
یک روز بعد از انتشار این خبر، واعظی سخنان خود را تکذیب کرد و گفت: «عامل افزایش نرخ ارز تحریم‌هاست»

سخنان واعظی همچنین با واکنش شدید برخی از نمایندگان مجلس مواجه شد.
جواد نیک‌بین نماینده کاشمر دراین‌باره شعری در مجلس خواند: واعظ سخنت خلاف عزت باشد/ همراهی تو در اوج ذلت باشد، اظهارنظرهای تو ای واعظ جان/ بی‌شک نه غفلت که خیانت باشد! این نماینده خطاب به دولتمردان افزود: با قیمت دلار می‌خواهید چه‌کاری کنید و قرار است چه بر سر مردم بیاورید؟ شما اگر سخن نگویید مردم نمی‌گویند لال هستید، چرا بدون مشورت حرف می‌زنید؟ از التهاب در بازار دلار چه به دست می‌آورید؟ وقتی درآمدتان با دلار و خرجتان با ریال است، قطعاً با قیمت دلار بازی می‌کنید.

مالک شریعتی نماینده مردم تهران در مجلس خطاب به محمدباقر نوبخت گفت: « آقای واعظی با اشاره به رسانه‌های بیگانه باز می گوید ما این کار را کردیم و تدبیر اداره کشور بوده است. سوال این است که آیا تدبیر اداره کشور گران کردن ارز بوده و یا بورس را آنچنان به فلاکت بیندازید که تا ۳۰۰ هزار میلیارد تومان از محل تراکنش ها دولت بخواهد کسری بودجه خود را جبران کند؟»

سید نظام‌الدین موسوی، دیگر نماینده مجلسی است که در توییترش نوشت: «رئیس دفتر محترم رئیس‌جمهور گفته‌اند که نرخ ارز ایران ۲۷ هزار تومان نیست، ما این کار را کردیم تا بتوانیم اقتصاد کشور را اداره کنیم. اگر بنده نماینده مجلس یک هفته پیش می‌گفتم دولت خودش ارز را گران می‌کند؛ متهم به توهین به رئیس‌جمهور، اخلال در اقتصاد و بازار ارز و تشویش اذهان عمومی می‌شدم.»

پس‌ازاین ماجرا بانک مرکزی در توییتی اظهارنظر درباره مسائل تخصصی پولی و ارزی را به بانک مرکزی مربوط دانست. بااین‌حال برخی کارشناسان معتقدند متهم ردیف اول خلق نقدینگی و شوک ارزی در کشور بانک‌ها هستند نه دولت؛ البته دولت و خصولتی‌ها نیز در این بازی نظام بانکی را همراهی می‌کنند.
اکنون باوجود مطالبه گری دولت برای احیای برجام، تحریم‌ها به ابزاری سودمند برای دولت تبدیل‌شده است.
تحریم‌ها ابزاری است برای دولت و بانک‌ها تا به بهانه آن‌ها با شوک‌های ارزی و قیمتی، بدهی‌های خود را تسویه کنند. اگرچه شوک‌های بیرونی بر اقتصادمان تأثیرگذارند اما تعیین‌کننده مسیر اصلی اقتصاد ایران سیاست‌های داخلی بوده است.
حفظ قدرت پول یکی ‏از فاکتور‌هایی است که حتی در شرع نیز توصیه‌شده تا افراد بتوانند موقعیت اقتصادی‌شان را با آن وفق دهند. آنچه مسلم است جهش نرخ ارز از 3500 تومان به 25000 تومان معلول سیاست‌گذاری‌های غلط دولت بوده است.
اکنون نیز دولت وعده کاهش نرخ ارز با پایان یافتن جنگ تحریم‌ها را بیان کرده است اما در واقعیت مشخص نیست که این موضوع تا چه اندازه قابلیت اجرا داشته باشد.