تبیان، دستیار زندگی

چگونه در منزل پنیر تهیه کنیم؟

یکی از صبحانه های مقوی و خوشمزه پنیر می باشد،پس چه بهتر که خودمان آن را در منزل تهیه کنیم تا از سلامت آن اطمینان خاطر داشته باشیم.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
پنیر خانگی

پَنیر یکی از گونه‌های لبنیات است که به گونه های مختلفی از شیر تهیه می شود. با استفاده از شیر گاو، گاومیش ،گوسفند، بز،شتر می توانید پنیر های خوشمزه ای را درست کنید.

خواص پنیر

 این صبحانه ی خوشمزه ، خواص و فواید زیادی برای سلامتی بدن دارد. پنیر یک ماده خوراکی خوشمزه می باشد که کلسیم زیاد دارد و برای داشتن دندان های قوی مفید است. همچنین کلسیم موجود در پنیر می تواند بر روی سلامت ناخن ها موثر باشد. پس می توانید پنیر را برای سلامت ناخن ها میل کنید.

پنیر دارای یک اسید آمینه به نام تیروزین می باشد که باعث می شود تا احساس شادی کنید. چربی های موجود در پنیر دوپامین مغز را تحریک می کند و باعث شادی فرد می شود. اگر می خواهید انرژی کافی برای فعالیت های روزانه داشته باشید و شاد زندگی کنید بهتر است از مواد غذایی سالم و مقوی استفاده کنید. پنیر با موادی که در خود دارد باعث می شود تا شما احساس آرامش کنید. سعی کنید پنیر را در رژیم غذایی صبحانه خود قرار دهید.

این صبحانه خوشمزه و مفید علاوه بر کلسیم دارای ویتامین (ب) می باشد،که ویتامین (ب) و کلسیم موجود در آن برای سلامت استخوان های بدن کودکان مفید است. زنان باردار به ویتامین ب نیاز دارند که می توانند پنیر میل کنند. پوکی استخوان در انسان به دلیل کمبود کلسیم ایجاد می شود. شما می توانید با ساده ترین روش که خوردن پنیر می باشد کلسیم مورد نیاز بدن خود را تا حدود زیادی تامین کنید. کلسیم باعث جلوگیری از پوکی استخوان می شود.

 
پنیر دارای یک اسید آمینه به نام تیروزین می باشد که باعث می شود تا احساس شادی کنید. چربی های موجود در پنیر دوپامین مغز را تحریک می کند و باعث شادی فرد می شود. اگر می خواهید انرژی کافی برای فعالیت های روزانه داشته باشید و شاد زندگی کنید بهتر است از مواد غذایی سالم و مقوی استفاده کنید.


یک اختلال جسمانی که در اثر کمبود کلسیم ایجاد می شود آرتریت می باشد. پنیر به دلیل داشتن کلسیم و ویتامین و مواد معدنی برای استخوان ها مفید است. پنیر باعث افزایش قدرت استخوانی افراد می شود و از بروز آرتریت پیشگیری می کند.

پنیر؛ کلسیم ، پتاسیم و منیزیم دارد که برای سلامت قلب مفید است. در پنیر ماده ای به نام کازئین وجود دارد که باعث کاهش فشار خون در افراد می شود. شما اگر می خواهید قلب سالمی داشته باشید باید فشار خون بالای خود را کنترل کنید. می توانید برای جلوگیری از بیماری های قلبی پنیر میل کنید.

 طرز تهیه پنیر

 پنیر را می توان به روش های مختلفی تهیه کرد. هم می توان برای تهیه آن از ماست ؛ هم از مایه پنیر و هم از سرکه و آبلیمو استفاده کرد.برای اینکه پنیر طعم خوشمزه تر و بهتری بگیرد می توانید به آن سیاه دانه یا زیره اضافه کنید.

مواد لازم:

شیر: یک کیلو

ماست: 4 قاشق غذاخوری

طرز تهیه:

ابتدا شیر را بجوشانید. سپس شعله اجاق را کم کنید و 4 قاشق ماست به آن بیفزایید. مدت 7 دقیقه به هم بزنید تا شیر بریده شود. بعد آن را از پارچه نازکی که داخل آبکش قرار داده‌اید، رد کنید و پارچه را روی پنیر برگردانید و به مدت 4 الی 5 ساعت روی آن جسمی سنگین قرار دهید تا آب آن خارج شود. بعد پنیر را قطعه قطعه کرده، در آب نمک نگهداری کنید.
پنیر خانگی
طرز تهیه پنیر با سرکه:

مواد لازم:

شیر: یک کیلو

سرکه: 3 قاشق غذاخوری

طرز تهیه:

ابتدا شیر را حرارت دهید. وقتی شیر به جوش آمد، شعله اجاق را خاموش کنید. سپس 3 قاشق سرکه به آن اضافه کنید و به هم بزنید تا شیر بریده شود. سپس آن را از پارچه نازکی که داخل آبکش قرار داده‌اید، رد کنید. پارچه را روی پنیر برگردانید و به مدت 4 الی 5 ساعت جسمی سنگین روی آن قرار دهید تا آب آن خارج شود. سپس پنیر را قطعه قطعه کنید، داخل آب نمک نگهداری کنید.

طرز تهیه پنیر با مایه پنیر:

مواد لازم:

شیر: یک کیلو

مایه پنیر: یک دوم قاشق چایخوری

طرز تهیه: شیر را پس از جوشاندن از روی حرارت بردارید و بگذارید قدری خنک شود. به حدی که دمای آن کمی بیشتر از دمای بدن باشد. سپس مایه پنیر را در آن بریزید و بگذارید تا شیر به پنیر تبدیل شود زمان لازم جهت تهیه این پنیر 15 دقیقه است.

طرز تهیه پنیر با آبلیمو:

برای تهیه اینپنیر خانگی خوشمزه در خانه باید توجه کنید که شیری که استفاده می‌کنید حتما تازه باشد؛ چون که اگر شیر مورد استفاده تازه نباشد دلمه نمی‌شود. برای شروع ابتدا شیر پرچرب را درون قابلمه‌ای استیل بریزید و روی حرارت متوسط گاز قرار دهید تا گرم شود. هر زمان که روی سطح شیر حباب تشکیل شد و شروع به جوشیدن کرد گاز را خاموش کنید و شیر را از روی حرارت بردارید.
ظرف شیر را به مدت10 دقیقه کنار بگذارید. سپس آبلیمو، نمک و ماست را به آن اضافه کرده و به آرامی مواد را ترکیب کنید و  هم بزنید و مجددا مواد را روی حرارت قرار دهید تا زمانی که آب اضافه آن خارج شود. وقتی شیر به واسطه حرارت از آب پنیر جدا و به اصطلاح دلمه شد گاز را خاموش کنید.

 برخی از افراد برای تهیه پنیر از شیر ،از قرص پنیر استفاده می کنند. قرص پنیر بهتر از پودر آن است چرا که اگر میزان شیر مورد استفاده کمتر باشد، می‌توانید با محاسبه دقیق‌تری قرص را بر اساس خط آن دو تکه یا چهار تکه کنید. 


آبکشی را روی یک کاسه قرار دهید و پارچه‌ای تمیز روی آن بگذارید. سپس مواد را از صافی رد کنید و پارچه را با استفاده از یک ببندید و اجازه دهید تا به مدت یک تا دو ساعت همانطور بماند تا آپ پنیر گرفته شود و خمیر پنیر یا دلمه به دست آید.
پس از گذشت این زمان پارچه را باز کنید و پنیر خانگی را درون ظرف دلخواهتان قرار دهید. حالا می‌توانید پنیر خانگی با آبلیمو ای که تهیه کرده‌اید را به هر شکلی که می‌خواهید در بیاورید و برای حفظ طعم و بافت آن در یخچال نگهداری کنید.‌

 قبل از اینکه پنیر را درست کنیدبهتر است چند نکته را توجه کنید:
شیر مورد استفاده برای تهیه پنیر خانگی باید از نوع پاستوریزه کم یا نیم‌چرب باشد. شیرهای استریلیزه برای این منظور مناسب نیست. شیر اگر حاوی نشاسته و داروهای آنتی‌بیوتیکی یا بار میکروبی بالایی باشد به پنیر و ماست تبدیل نخواهد شد.
برخی از افراد برای تهیه پنیر از شیر ،از قرص پنیر استفاده می کنند. قرص پنیر بهتر از پودر آن است چرا که اگر میزان شیر مورد استفاده کمتر باشد، می‌توانید با محاسبه دقیق‌تری قرص را بر اساس خط آن دو تکه یا چهار تکه کنید. 
این مطلب صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر شده و محتوای آن لزوما مورد تایید تبیان نیست .