تبیان، دستیار زندگی

مجوز مصرف واکسن سینوفارم در ایران

آنچه باید درباره واکسن سینوفارم بدانید

چین اولین کشوری بود که خبر شیوع ویروس کرونا را داد و اولین کشوری بود که به وضعیت عادی اقتصادی برگشت. این کشور چندین واکسن برای مبارزه با ویروس کرونا تولید کرده و اعلام کرده است که این واکسن را در اختیار کشورهای درحال‌توسعه دنیا قرار می‌دهد تا دنیا سریع‌تر از بحران رها شود.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : عارف چراغی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

 

چین از ابتدای شیوع کرونا واکسن‌های آن را تولید کرد. این اولین کشور در جهان بود که در تابستان سال 2020 به برخی از مردم خود واکسن زد. در حال حاضر 16 واکسن مختلف در مراحل مختلف تولید قرار دارد، اما پیشگامان فعلی سینوواک، و کان سینو و سینوفارم هستند. چین با بیش از 20 کشور توافق کرده است و قصد دارد واکسن را به سراسر جهان صادر کند.

طبق گزارش‌های رسمی چین قراردادی برای صادرات ۶۰۰ هزار دوز واکسن سینوفارم به کشور کامبوج، ۱ میلیون دوز به مجارستان، ۱۵۰ هزار دوز به اردن، ۱ میلیون دوز به صربستان، ۳ میلیون دوز به امارات، ۴۰ میلیون دوز به مصر، ۱۰ میلیون دوز به مراکش، ۱.۷ میلیون دوز به پاکستان، ۳۸ میلیون دوز به پرو و ۲۰۰ هزار دوز به سنگال امضا کرده است. همچنین آمارها نشان می‌دهد قراردادی برای فروش ۱۲۰ میلیون دوز واکسن سینوواک به کشور برزیل امضاشده است و قرار است ۶۰ میلیون دوز به کشور شیلی، ۱۲۲.۵ میلیون دوز به اندونزی، ۱۴ میلیون دوز به مالزی، ۲ میلیون دوز به تایلند، ۲۵ میلیون دوز به فیلیپین، ۵۰ میلیون دوز به ترکیه و ۱.۹ میلیون دوز به اوکراین  صادر شود.
بسیاری از کشورها نتایج امیدوارکننده‌ای در مورد اثر واکسن سینوفارم گزارش کرده‌اند. اندونزی میزان اثربخشی این واکسن را 65.3٪ و برزیل 78٪ اعلام کرده است. در همین حال، واکسن چینی در ترکیه 91.2٪ و در امارات 86٪ دارای اثربخشی بالایی است.
به گفته رئیس گروه ملی زیست‌فناوری چین، یانگ شیاومینگ، این واکسن در محافظت از افراد از هفت تا هشت نوع ویروس کرونا مؤثر بوده است.
به گفته یانگ، درحالی‌که همچنان آزمایشات روی نسخه جدید ویروس انگلیسی در جریان است، اعتقاد بر این است که واکسن سینوفارم در پاسخ به گونه‌های جدید ویروس کرونا، سازگارتر است.

اخیراً دولت واردات 250 هزار دوز واکسن سینوفارم را تائید کرده است این واکسن فقط برای شرایط اضطراری مجوز مصرف دارد.
چین می‌گوید تاکنون 43 میلیون دوز از واکسن سینوفارم در جهان توزیع‌شده است. شرکت سینوفارم اعلام کرده این واکسن 79% مقابل ویروس کرونا مؤثر است.
تاکنون هیچ عارضه جدی برای این واکسن گزارش نشده است. واکسن سینوفارم برخلاف واکسن‌های دیگر به دمای خیلی پایین نیاز ندارد.
تاکنون 5 واکسن خارجی شامل سپوتنیک وی روسیه، کوواکسین ساخت باهارات هند، آسترازنکا آکسفورد ساخت روسیه، واکسن آسترازنکا آکسفورد ساخت کره جنوبی، سینوفارم ساخت چین در ایران مجوز مصرف گرفته‌اند.