تبیان، دستیار زندگی

9 راهکار‌ عملی برای تکریم پدر

بهترین و باارزش‌ترین هدیه برای پدران

13 رجب سالروز ولادت حضرت علی (ع) روز پدر نام‌گذاری شده و این روز بهانه خوبی برای قدردانی و ادای احترام به پدر است اما در کنار تهیه هدیه بد نیست با روش‌های عملی تکریم و نحوه رفتار با پدر هم آشنا شوید.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
هدیه روز پدر
در مورداحترام به پدر و مادر درآیات و روایات بسیار سفارش شده است. اطلاعات و احترام به پدر و مادر تا جایی مورد تأکید اسلام است که خداوند متعادل در قرآن کریم نام آنان را در ردیف نام خود قرار داده و پس از دستور به شکرگزاری خود، بر لزوم قدردانی از پدر و مادر تأکید می‌کند. همچنین امیرالمؤمنین علیه‌السلام، در نهج‌البلاغه فرموده است: «فَحَقُّ الْوَالِدِ عَلَى الْوَلَدِ أَنْ یُطِیعَهُ فِی كُلِّ شَیْءٍ، إِلاَّ فِی مَعْصِیَةِ اللّهِ سُبْحَانَهُ؛ پس حق پدر بر فرزند آن است كه پدر را در هر چیز اطاعت و پیروى نماید مگر در نافرمانى از خداوند سبحان «كه در نافرمانى خدا طاعت پدر واجب نیست.»

به هر ترتیب، احکام خداوند در رابطه با احترام به والدین کاملاً روشن است اما سؤال اینجاست که همزمان با سالروز ولادت حضرت علی(ع) برای قدردانی و ادای احترام به پدر، در کنار تهیه هدایای مادی چگونه می‌توانیم با روش‌های عملی پدرمان را تکریم کرده و به‌درستی با آن‌ها رفتار کنیم؟

حرمت پدرتان را نگه‌دارید

یادتان باشد که پدران شما فرزندان دیروز بوده‌اند و شما نیز پدران نسل آینده خواهید بود. به فاصله نسلی بین خود و پدرتان توجه کنید و این را نیز بدانید که پدرتان در برخورد با شما از تجربیاتش استفاده می‌کند؛ بنابراین اگر با نظر و عقیده او مخالفید، به نکات زیر دقت کنید:
-صحبت‌های او را قطع نکنید.
-رفتار یا حرکتی نکنید که گمان کند، شما او را مسخره می‌کنید.
-خود را در علم و دانش برتر از او ندانید.
-نظر خود را با استدلال و منطق بیان کنید.
-متوجه لحن صدایتان باشید.
-صبر کنید تا زمانی که هر دو آرام شدید، با او گفت‌وگو کنید.
-اگر سخنانتان را منطقی نمی‌داند، به‌جای بحث و دعوا از دیگران مثل مادر یا مشاور کمک بگیرید.
-به حساسیت‌های او توجه کنید و به‌گونه‌ای رفتار کنید که موجب ناراحتی آن‌ها نشود.
-سخنان رنجش آور و توهین‌آمیز به او نگویید.

قدردان زحمات پدرتان باشید

به پدرتان فارغ از شغل و جایگاه اجتماعی او افتخار کنید چراکه او تمام تلاش خود را کرده تا نیازهای شما را برآورده کند. سعی کنید با تشکر از زحمات او از هر کار کوچکی که برای شما انجام می‌دهد، قدردانی کنید. حتی اگر نمی‌توانید مستقیم تشکر کنید، با ارسال پیام یا نامه نوشتن، به او یادآور شوید که قدردان زحمات او هستید و خواهید بود.

 با پدرتان مشورت کنید

هنگام تصمیم‌گیری‌های مهم از پدرتان نظرخواهی کنید؛ با این کار نه‌تنها از تجربیات و نظرات خردمندانه او برخوردار می‌شوید بلکه عزت‌نفس پدرتان را تقویت کرده و به او احساس ارزشمندی می‌دهید.

به پدرتان توجه کنید

در این اوضاعی که از فردای خود خبر ندارید، از لحظه‌لحظه حضور در کنار پدرتان استفاده کنید. هر زمان که در کنار پدرتان هستید، از ارسال پیام کوتاه، چک کردن شبکه‌های مجازی یا بازی با تلفن همراه خود پرهیز کنید. با گپ زدن با پدرتان و گوش دادن به او از لحظه بودن با او استفاده کنید.

جویای حال پدرتان شوید

معمولاً میزان ارتباط و تماس فرزندان خصوصاً دختران با مادر بیشتر از پدر است اما پدر هم مانند مادر نیاز به این دارد تا فرزندانش حالش را بپرسند. سعی کنید حداقل یک روز در میان از طریق تماس تلفنی یا تصویری با پدرتان در ارتباط باشید و به او نشان دهید که نگران حال او هستید.

با پدر پیرتان مدارا کنید

یادتان نرود که زمانی که شما در کودکی و نوجوانی لجباز بودید، والدینتان با شما صبوری کردند؛ اکنون نوبت شماست که آن‌ها را درک کرده و به آن‌ها احترام بگذارید. با پدرتان هم‌کلام شوید تا ذهنشان را از بدخلقی و تنهایی دور کنید. از او درباره موضوعات مختلف نظرخواهی کنید و از او بخواهید درباره زندگی‌اش برایتان حرف بزند؛ این باعث می‌شود تا احساس مفید بودن کند.

دست پدرتان را ببوسید

از در آغوش گرفتن و بوسیدن دستان پدرتان خجالت نکشید. آغوش و بوسه‌های شما نشان می‌دهد که چقدر از داشتن او به‌عنوان پدر خوشحالید. علاوه بر این از برکات بوسیدن دست پدرتان غافل نشوید. حجت‌الاسلام دارستانی دریکی از سخنرانی‌هایشان در رابطه با اثرات بوسیدن دست پدر و مادر می‌گویند: «ثواب بوسیدن کف پای مادر و پدر مثل ثواب بوسیدن تربت امام حسین علیه‌السلام است. هر چه خدا در خاک حرم امام حسین علیه‌السلام قرار داده، در کف پای والدین هم گذاشته است. هزاران طلبه به حوزه علمیه می‌روند اما یکی از آن‌ها آیت‌الله بروجردی و آیت‌الله بهجت و ... می‌شوند، چون بیشتر از بقیه در مقابل پدر و مادر کمر خم کردند. من حدود هفت سال پیش پدرم را که در قبر گذاشتم، خیلی حسرت خوردم که چرا بیشتر صورت ماهش را ندیدم! چرا رویم نشد که دست‌ها و پاهایش را ببوسم.»

از توفیق خدمت‌گذاری به پدرتان غافل نشوید

هرچقدر هم که سرتان شلوغ است اما با صبر و حوصله، خواسته‌های پدرتان را انجام بدهید؛ مخصوصاً در این روزها که شرایط سخت اقتصادی و مشکلات کرونا انجام کارها را دشوار کرده است.مطمئن باشید که هرچقدر هم به والدینتان خدمت کنید، نمی‌توانید گوشه‌ای از فداکاری‌هایشان را جبران نمایید اما حداقل می‌توانید از این طریق قدردانی خود را نشان دهید. کافی است در مقابل پدر و مادرتان بدون منت و چشم‌داشت کمر خم‌کنید تا نتایج آن را ببینید. در طول تاریخ کم نبودند کسانی که از خدمت به والدین و دعای آن‌ها به درجات بالایی رسیده‌اند. نمونه آن آیت‌الله‌العظمی مرعشی نجفی است؛ ایشان تعریف می‌کنند که حدوداً ده ساله بودم و در نجف بودیم که مادرم گفت: وقت نهار است، به طبقه ی بالا برو و پدرت را صدا کن. دیدم پدرم خوابش برده است، بین دو معادله مانده بودم، اگر امر مادر را اطاعت کنم و پدرم را از خواب شیرین بیدار کنم، پدرم ناراحت می‌شود، با خود گفتم کاری کنم که اگر پدرم بیدار شد، ناراحت نشود. خم شدم و کف پای پدرم را بوسیدم، در همین حال پدرم بیدار شد و این صحنه را که دید، گریه‌اش گرفت و همان لحظه برایم دعا کرد که هرچه امروز دارم به خاطر همان چند دعای پدرم است.