تبیان، دستیار زندگی

طرز تهیه سه مدل شیرینی ساده خانگی بدون فر

نزدیک عید که می‌شود بسیاری از خانم‌های خانه‌دار دوست دارند که شیرینی عید را خودشان تهیه کنند و ممکن است فر و یا برخی از وسایل تهیه شیرینی را نداشته باشند، با ما باشید تا دستور تهیه سه نوع شیرینی ساده بدون فر را به شما آموزش دهیم.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
شیرینی خانگی
دستور العمل های زیادی در تهیه شیرینی های ساده خانگی وجود دارد و این دستور العمل ها برای مواقعی مناسب است که خانم ها مایل هستند که شیرینی عید را خودشان تهیه کنند، ولی دسترسی به فر یا ماکروویو وجود ندارد.

یکی از بهترین راه‌های صرفه جویی در هزینه های عید تهیه شیرینی های خانگی است که نه تنها به صرفه است بلکه کیفیت و سلامت آن نیز مورد اطمینان است.

شیرینی نارگیلی

طرز تهیه شیرینی نارگیلی ساده بدون فر


مواد لازم:
- پودر نارگیل                 ۶۰ گرم
- سفیده تخم مرغ           ۶۰ گرم
- وانیل                           نصف قاشق چایخوری
- شکر                            ۱۲۰ گرم 
- آبلیمو                          یک سوم قاشق چایخوری
- روغن مایع                   ۴۰ گرم

طرز تهیه:

در عید نوروز امسال نیازی نیست در شیرینی فروشی‌ها دنبال مدل‌های جدید شیرینی بگردید. می‌توانید خودتان دست به کار شوید و بهترین و خوشمزه‌‎ترین شیرینی‌ها را در منزل تهیه کنید.


ابتدا شکر را به همراه پودر نارگیل و نیمی از سفیده تخم مرغ و نیمی از روغن داخل غذاساز یا مخلوط کن می ریزیم و دو دقیقه میکس می کنیم تا مواد کاملا یکدست شوند، در ادامه مواد را به یک تابه مناسب انتقال می دهیم و روی حرارت ملایم قرار می دهیم.

باقیمانده سفیده تخم مرغ را به همراه باقیمانده روغن مایع، وانیل و آبلیمو به تابه اضافه می کنیم و با قاشق چوبی مواد را به صورت رفت و برگشت مانند چرخاندن حلیم نذری مخلوط می کنیم. به مدت ۱۰ دقیقه مواد را روی حرارت بسیار ملایم هم می زنیم.

توجه داشته باشید که دمای مایه شیرینی باید به حدی باشد که زمانی که انگشتمان را داخل مایه شیرینی می زنیم دستمان نسوزد. پس از ۱۰ دقیقه هم زدن مایه شیرینی را داخل یک ظرف در بسته می ریزیم و کنار می گذاریم تا از حرارت بیفتد و خنک شود.

در این مرحله برای پخت شیرینی ها؛ در یک قابلمه جادار سه پایه فلزی قرار می دهیم و روی درب قابلمه دم کنی می گذاریم، سپس قابلمه را روی شعله پخش کن به مدت ۱۵ دقیقه با حرارت بسیار ملایم قرار می دهیم تا گرم شود. سپس داخل یک سینی یا قالب مناسب کاغذ روغنی می گذاریم.

حالا روی کاغذ روغنی شیرینی ها را با فاصله قیف می زنیم، سپس شیرینی ها را روی سه پایه فلزی درون قابلمه قرار می دهیم و دم کنی را روی درب قابلمه می گذاریم.حدودا ۲۰ دقیقه زمان برای پخت شیرینی ها نیاز است، برای طلایی شدن روی شیرینی ها هم آن ها را به همراه کاغذ روغنی به مدت ۱۰ دقیقه بر می گردانیم تا طلایی شوند.

شیرینی دانمارکی

طرز تهیه شیرینی دانمارکی (شیرینی گل محمدی) بدون فر


مواد لازم:
- آرد                  یک و نیم پیمانه
- تخم‌مرغ           1 عدد
- بکینگ پودر      یک سوم  قاشق چایخوری
- خمیرمایه         1 قاشق غذاخوری
- شیر ولرم         یک سوم پیمانه
- شکر               یک سوم پیمانه
- روغن مایع      یک سوم پیمانه

مواد لازم برای کرم شیرینی:
- آرد        4 قاشق غذاخوری
- وانیل     نوک قاشق غذاخوری
- شکر      دو سوم پیمانه 
- شیر      دو سوم پیمانه

مواد لازم برای شربت شیرینی:
- شکر        1 پیمانه
- آب         نصف پیمانه
- گلاب      1 قاشق غذاخوری

طرز تهیه:
شیر ولرم به همراه خمیرمایه و یک قاشق غذاخوری شکر را مخلوط‌ کنید و ده دقیقه استراحت دهید، تخم مرغ، باقی مانده شکر، روغن و بکینگ پودر را با یکدیگر مخلوط ‌کنید و  با مواد خمیرمایه که آماده ‌شده است مخلوط کنید.

آرد را آرام اضافه کنید تا زمانی که خمیر به دست نچسبد و سپس در ظرف چرب شده به مدت یک ساعت استراحت دهید.

مواد میانی شیرینی دانمارکی، شیر، شکر و آرد را با یکدیگر مخلوط‌ کنید که آرد گلوله نشود، بعد روی حرارت قرار دهید تا کرم‌رنگ و سفت شود به‌طوری‌که وقتی خمیر را برش می‌دهید مواد بیرون نریزد.

در این مرحله برای تهیه  شربت شیرینی شکر، آب و گلاب را بگذارید تا بجوشد تا شکر کاملاً حل شود و بعد خاموش ‌کنید.

حالا خمیر آماده ‌شده را به دو قسمت تقسیم کنید و قسمت اول را با وردنه به‌ اندازه یک سانت باز کنید و از مواد میانی، داخلش قرار دهید سپس رول کنید و برش دهید.

با تیکه دوم خمیر هم همین کار را انجام دهید و روی شیرینی‌ها را 1 قاشق غذاخوری پودر قند و یا عسل، یک عدد زرده تخم‌مرغ و یک قاشق غذاخوری زعفران بریزید و به مدت 20 دقیقه بگذارید تا استراحت کند.در مرحله آخر تابه را بر روی گاز قرار دهید و شیرینی‌ها را درون تابه قرار دهید و نیم ساعت بگذارید شیرینی‌ها بپزد و بعد پشت ‌و رو کنید تا طرف دیگرش هم سرخ شود. در آخر شربت را روی شیرینی‌های داغ بریزید تا به خوردش برود. شیرین آماده است نوش جان.

نکات مهم در تهیه شیرینی گل محمدی

– قبل از استفاده از آرد، حتما آن را دو بار الک کنید.

– کرم داخل شیرینی دانمارکی باید مانند فرنی سفت شود.

– استفاده از گلاب در طرز تهیه کرم شیرینی دانمارکی اختیاری است و می توانید آن را حذف کنید.

– برای تزیین روی شیرینی دانمارکی، علاوه بر کنجد می توانید از خلال بادام و پسته و پودر قند نیز استفاده کنید.

– اگر خمیر حالت چسبندگی داشت، کمی آرد به آن اضافه کنید. اما دقت کنید که میزان آرد خمیر را زیاد نکنید. چون شیرینی دانمارکی خشک خواهد شد.

شیرینی شکلاتی

طرز تهیه شیرینی شکلاتی بدون فر


مواد لازم:

- بیسکویت پتی بور    1 بسته
- پودر کاکائو             2  قاشق غذاخوری
- تخم مرغ                ۲ عدد
- وانیل                     یک هشتم  قاشق چایخوری
- پودر قند                 ۶ قاشق غذاخوری
- رنده پوست پرتقال    به میزان دلخواه
- شکلات تلخ              ۱۰۰ گرم
- کره                         ۲۰۰ گرم

طرز تهیه:
ابتدا کره و شکلات را درون ظرفی مناسب بریزید سپس ظرف را روی بخار آب قرار دهید تا کره و شکلات ذوب شوند سپس رنده پوست پرتقال را به این مواد اضافه کنید.

در مرحله بعد؛ پودر کاکائو را به مخلوط شکلات اضافه کنید و این مواد را هم بزنید تا به خوبی با یکدیگر مخلوط شوند سپس تخم مرغ ها را به مخلوط این مواد اضافه کنید و مواد شیرینی را به خوبی هم بزنید.

پودر قند را به مخلوط مواد شیرینی اضافه کنید و هم بزنید و بعد از گذشت ۴ دقیقه مخلوط مواد را از روی حرارت گاز بردارید و وانیل را به مواد شیرینی بیفزایید و اجازه دهید تا مواد شیرینی شکلاتی کمی سرد شوند سپس بیسکویت های پتی بور را کمی بکوبید به سطح سفتی تا خورد شوند سپس بیسکویت ها را به مواد شیرینی اضافه کنید ( توجه داشته باشید که باید تکه های بیسکویت بزرگ باشند).

در این مرحله باید صبر کنید تا مواد شیرینی سفت شوند و خودشان را بگیرند سپس مواد شیرینی را روی سلفون قرار دهید و به قطر ۷ سانتی متر مواد شیرینی را با سلفون بپیچید و مخلوط مواد شیرینی را درون یخچال قرار دهید تا کاملا سفت شوند و بعد از اینکه مخلوط مواد شیرینی به خوبی سفت شدند سلفون را باز کنید و شیرینی شکلاتی را با کمک کارد برش بزنید.برای نگه‌داری شیرینی شکلاتی برای مدت زمان طولانی؛ بهتر است برش های شیرینی را داخل ظرف در بسته قرار دهید و در صورت امکان شیرینی را برش نزنید.

این مطلب صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر شده و محتوای آن لزوما مورد تایید تبیان نیست .