تبیان، دستیار زندگی

تجویز سیاسی واکسن برای سلبریتی‌ها

آیا واکسن تنها راه‌حل مشکلات هنرمندان ایرانی است؟

در هفته گذشته انتشار نامه‌ای از سازمان نظام پزشکی و درخواست واکسن برای هنرمندان حاشیه‌ساز شد اما آیا واکسن تنها راه‌حل مشکلات هنرمندان ایرانی است؟
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

 

هنر و هنرمندان یک کشور بخش جدایی‌ناپذیر و تعیین‌کننده‌ای از جامعه و فرهنگ در هر کشوری هستند و نقش بسیار مهمی در پرورش افکار مردم دارند. شاید به همین دلیل است که دولت‌مردان سعی در حمایت از هنرمندان و بازیگران در جامعه داشته‌اند اما اخیراً حمایت‌های دولت از هنرمندان با تبعیض همراه بوده است. چنانچه تا سال گذشته تمامی هنرمندان معاف از پرداخت مالیات بودند. این معافیت در حالی است که برخی از سلبریتی‌ها برای بازی در یک فیلم سینمایی 4 میلیارد دستمزد دریافت می‌کنند اما هیچ مالیاتی نمی‌دهند، درحالی‌که یک فردی که حقوق 3 میلیونی در ماه دارد باید مالیات بدهد. اعتراضات شدید نسبت به معافیت مالیاتی هنرمندان، در بودجه سال جاری تلاش شد تا این معافیت به حداقل برسد که البته با اعتراض برخی سلبریتی‌ها همراه شد.
نمونه دیگر این تبعیض را می‌توان در انتشار نامه‌ای مبنی بر اولویت قائل شدن برای واکسیناسیون هنرمندان دید. درحالی‌که بخش عظیمی از انرژی کادر درمان و پزشکی کشور طی یک سال گذشته صرف مبارزه با ویروس مرگبار کرونا شده، در هفته گذشته انتشار نامه‌ای از سازمان نظام پزشکی و درخواست واکسن برای هنرمندان حاشیه‌ساز شد. مردم این درخواست را غیرضروری دانستند و واکنش‌های تندی به آن نشان دادند. تعدادی از هنرمندان هم در واکنش‌هایی مجزا با این درخواست مخالفت کردند. اعتراض‌ها به این نامه تا جایی پیش رفت که نگارنده نامه را مجبور به عذرخواهی کرد.

حسین کرمانپور، مدیرکل روابط ‌عمومی سازمان نظام پزشکی گفت: «هم از همکاران خودم و هم از مردم کشورم اگر احساس کردند هدف من از نگارش این نامه تبعیض قائل شدن بین سایر مردم و اقشار مختلف جامعه بوده، عذرخواهی می‌کنم.»

در نامه حسین کرمانپور، اینکه «بازیگرها نمی‌توانند از ماسک استفاده کنند» علت درخواست واکسن مطرح‌شده بود. همان‌طور که در این نامه هم ذکرشده، مردم این روزها به تماشای آثار نشاط‌آور و جدید نیاز دارند. از ابتدای شیوع بیماری، سینمای ایران تعدادی از هنرمندانش را به دلیل ابتلا به کرونا ازدست‌داده است.
به نظر می‌رسد پروتکل‌های بهداشتیِ سخت‌گیرانه در پروژه‌های نمایشی رعایت نمی‌شود. جشنواره فیلم فجر هم با تمام وعده‌ها در موارد زیادی نتوانسته بود پروتکل‎ها را به‌طور کامل رعایت کند.

آیا واکسن تنها راه‌حل مشکلات هنرمندان ایرانی است؟

بازیگرها تنها عوامل یک پروژه نمایشی هستند که مجبورند در هنگام ضبط از ماسک استفاده نکنند. اگر سایر عوامل، پروتکل‌های بهداشتی را سختگیرانه رعایت کنند نیمی از مشکلات حل خواهد شد.

گرفتن تست کرونا به‌صورت هفتگی و قرنطینه کردن بازیگرها در طول مدت فیلم‌برداری هم امنیت بیشتری ایجاد می‌کند. حتی قرنطینه تمام عوامل ساخت یک پروژه نمایشی در وضعیتی مشابه اردوهای ورزشی هم می‌تواند راهکاری امن باشد
اما اجرای این پروتکل‌ها، هزینه‌بر است و تهیه‌کننده‌های آثار شاید طرفدار اجرای آن نباشند.

هنرمندان ایرانی بیش از هر دلسوزی انتخاباتی یا غیر‌انتخاباتی از طرف مسئولان به حمایت‌های قانونی نیاز دارند. وزارت ارشاد و تلویزیون باید قوانین الزام‌آوری برای محیط امن کاری ابلاغ کنند تا از جان هنرمندان حفاظت شود.

هنوز هم معلوم نیست که سازمان نظام پزشکی با چه هدفی برای هنرمندان درخواست واکسن کرده بود. دولت روحانی، پیش‌ازاین با قانون معافیت مالیاتی سعی در جلب حمایت انتخاباتی هنرمندان داشته است.