تبیان، دستیار زندگی

طرز تهیه شیرینی زبان ویژه عید نوروز

شیرینی زبان از انواع شیرینی‌های سنتی ایرانی محسوب می‌شود و بهترین گزینه برای پذیرایی در ایام عید نوروز است. این شیرینی را می‌توانید به اندازه‌های کوچک در خانه تهیه کرده و به‌عنوان شیرینی عید از طعم بی‌نظیر آن لذت ببرید.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
شیرینی زبان
شیرینی زبان جزء یکی از محبوب‌ترین شیرینی‌های ایرانی است که به‌دلیل خشک‌ بودن و داشتن ماندگاری بالا طرفداران زیادی دارد و بهترین انتخاب برای شیرینی عید است. 

شما می توانید با تهیه این شیرینی خوشمزه در خانه از سلامتی و کیفیت آن اطمینال حاصل کرده و از طعم بی‌نظیر این شیرینی در ایام عید نوروز 1400 لذت ببرید. 
 
شیرینی زبان

طرز تهیه شیرینی زبان خانگی


مواد لازم برای خمیر هزارلا:
- آرد سرد            2 پیمانه
-کره یخ زده         200 گرم
- آبلیمو              1 قاشق غذاخوری
- آب سرد           10 قاشق غذاخوری
- نمک              1/2 قاشق چایخوری

مواد لازم برای شربت:
- عسل                2 قاشق غذاخوری
- شکر                 1/2 قاشق غذاخوری
- گلاب                1/2 قاشق چایخوری
- آب                   2 قاشق غذاخوری

طرز تهیه:

شیرینی زبان را از خمیر هزارلا تهیه می کنند.همچنین از این خمیر برای تهیه شیرینی های پاپیونی، دانمارکی و ناپلئونی هم استفاده می شود.


در مرحله اول تهیه این شیرینی؛ ابتدا برای آماده کردن خمیر هزارلا، آرد را در ظرف مناسبی بریزید، کره را که از شب قبل، یا حداقل 4 الی 5 ساعت در فریزر نگهداری کرده اید خارج کنید.مهم است که در طول تهیه خمیر هزارلا تمامی مواد سرد باقی بمانند، پس برای اینکه انتقال گرمای دست را در حین کار کم کنید، حتما دستکش دست کنید.

در این مرحله کره یخ زده را با رنده درشت رنده کنید، حالا نمک را اضافه کرده، با یک چنگال کمی مواد را باهم مخلوط کنید، سپس آب سرد و  آبلیموی تازه را به مواد اضافه کنید.

حالا با نوک انگشتان مواد را به آرامی ورز دهید، توجه داشته باشید که نباید گرمای دستتان باعث آب شدن کره و گرم شدن باقی مواد شود.

این خمیر نیاز به ورز دادن زیادی ندارد، در حدی که مواد یکدست شوند، حالا خمیرهزارلا را درون یک کیسه زیپ دار گذاشته، برای مدت 1 ساعت درون فریزر قرار دهید.

شیرینی زبان
این خمیر به مدت 1 هفته در فریزر و تا 3 روز در یخچال ماندگاری دارد، جالب است بدانید خمیر هزارلا ظاهر معمولی و عادی دارد و در حین پخت پف کرده و لایه لایه می شود.

در این مرحله وقتی خمیر را از فریزر خارج کردید، حداقل به مدت 2 ساعت داخل یخچال قرار دهید تا بتوان به راحتی آن را با وردنه صاف کرد.

حالا وقت آماده کردن شربت مخصوص شیرینی زبان رسیده است، درون ظرف مناسبی آب، گلاب، عسل و شکر را باهم ترکیب کنید و هم بزنید تا شکر کاملا حل شده و شربت رقیق و یکدست شود. شربت آماده شده را در جایی قرار دهید تا سرد شود.

در این مرحله روی سطح صافی کمی آرد بپاشید، حالا خمیر را روی آن قرار داده و با وردنه آن را به قطر 1 سانت پهن کرده و صاف کنید، باید سعی کنید در انجام این مراحل سرعت عمل داشته باشید، تا خمیر همچنان سرد باقی بماند.

سپس با استفاده از قالب مخصوص شیرینی زبان و یا با استفاده از کاتر پیتزا، برش های هم اندازه و یکدستی را به خمیر بدهید.

بعد از برش زدن بوسیله یک چاقو روی سطح شیرینی ها را یک برش سطحی ایجاد کنید، می توانید قبل از برش زدن خمیر را رومال کرده و یا بعد از قالب خوردن خمیر با استفاده از قلمو روی سطح خمیر را آغشته به شربت مخصوص کنید.

درون سینی فر یک کاغذ روغنی قرار دهید و  شیرینی ها را به درون سینی انتقال دهید، نکته مهمی که در چیدن شیرینی ها درون سینی وجود دارد این است که بهتر است شیرینی ها را بدون فاصله از هم بچینید، تا در هنگام پخت و پف کردن، شیرینی ها کج نشوند و یکدست بالا بیایند.

حالا سینی را درون فر که از قبل با حرارت 170 درجه سانتی گراد گرم کرده اید قرار دهید، در شروع پخت حرارت فر را روی 220 درجه سانتی گراد تنظیم کنید.

حدودا بعد از 10 الی 15 دقیقه شیرینی ها پف کرده و بالا میایند، بعد از پف کردن شیرینی ها، درجه حرارت فر را به 180 درجه کاهش داده و حدود 15 الی 20 دقیقه اجازه دهید تا زمان پخت کامل شود.

می توانید در صورت دلخواه برای چند دقیقه فر را روی حالت گریل قرار داده تا روی شیرینی ها طلایی شود. بعد از اینکه شیرینی ها را خارج کردید، تا داغ هستند باید شربت را روی آن ها رومال کنید.

همچنین می توانید بعد از اینکه شیرینی ها را آغشته به شربت کردید، روی سطح آن ها را با پودر نارگیل، کنجد، خلال پسته یا بادام تزئین کرده و بگذارید تا شیرینی ها خنک شوند.

شیرینی زبان

طرز تهیه شیرینی زبان مخصوص عید نوروز 1400


مواد لازم:
- آرد سفید          300 گرم
- تخم مرغ          1 عدد
- وانیل              1/2 قاشق چایخوری
- کره                 150 گرم
- روغن مایع       1 قاشق غذاخوری
- جوهرلیمو        1/2 قاشق چایخوری
- نمک              1 قاشق چایخوری
- آب خنک        1 پیمانه

طرز تهیه:
ابتدا در ظرفی تخم مرغ، جوهر لیمو، روغن مایع، آب و نمک را با هم مخلوط کنید و هم بزنید، کاسه بزرگ دیگری را انتخاب کنید و آرد را داخل آن بریزید و وسط آرد را گود کنید، سپس مخلوط تخم مرغ رابه آرد اضافه کنید و هم بزنید تا خمیر یک دستی و نرمی به وجود بیاید، خمیر به عمل آمده را یک ساعت استراحت دهید تا حجم آن تغییر کند.بعد از استراحت خمیر؛ روی یک سطح صاف، مقداری آرد بپاشید و خمیر را روی آن به شکل مربع پهن کنید، قطر خمیر نباید بیشتر از2 سانت باشد. در این مرحله کره را در میان خمیر قرار دهید و خمیر را از چهار طرف روی کره بپوشانید، بعد آرام آرام  به وسیله وردنه روی خمیر ضربه بزنید تا کره وسط خمیر کاملا نرم شود.

شیرینی زبان
خمیر بدست آمده را به قطر یک سانتی متر باز کنید و بعد آن را به شش لا، تا بزنید، خمیر تا شده را 20 دقیقه ای در جای خنک و یا در یخچال قرار دهید تا کمی خودش را بگیرد و بعد مجدداً آن را به ضخامت یک سانتی متر پهن کنید.

برعکس دفعه قبل اینبار، عرض خمیر را شش لا، تا بزنید و دوباره آن را به مدت 20 دقیقه در جای خنکی قرار دهید، این کار را 6 بار تکرار کنید و هر بار خمیر را باز کنید و  شش لا تا بزنید، دقت کنید هر بار که این کار را انجام می دهید بوسیله یک برس آرد اضافه روی خمیر را کنار بزنید.

در مرحله آخر خمیر را به ضخامت یک سانتی متر پهن کنید و با آن شیرینی مورد نظرتان را درست کنید، با این خمیر می توانید شیرینی هایی مثل شیرینی پاپیونی، نان خامه ای، زبان، ناپلئونی،ق یفی و ولوان را تهیه کنید.

برای تهیه شیرینی زبان خمیر هزارلا آماده شده را به ضخامت یک سانتی متر و به شکل مربع باز کرده و با قالب  مخصوص شیرینی زبان، خمیر را قالب بزنید، سپس با نوک کارد تیزی از طول وسط خمیر را یک برش 2 سانتی زده و خمیر ها را داخل سینی که با کاغذ روغنی پوشانده شده با فاصله کم بچینید.

بعد سطح روی آن را مخلوط شربت کارامل و تخم مرغ بمالید و در وسط پنجره فر گرم شده با حرارت 200 درجه سانتی گراد به مدت 10 دقیقه قرار دهید تا شیرینی ها کاملا پف کنند، در این مرحله حرارت فر را به درجه 170 سانتگراد برسانید و اجازه دهید تا شیرینی ها به مدت 10 الی 15 دقیقه دیگر بپزند.

وقتی شیرینی ها را از داخل فر بیرون آوردید می توانید روی آن شربت کارامل یا عسل بمالید و با کنجد، پودر پسته، پودر نارگیل و یا گل سرخ تزئین کنید.

نکته مهم: دقت داشته باشید که برای تهیه شربت کارامل شکر را روی حرارت بخار آب  قرار دهید تا ذوب شوند، سپس تخم مرغ به آن اضافه کنید.

شیرینی زبان

نکات مهم در تهیه شیرینی زبان ترد و خوشمزه

- برای درست کردن خمیر هزارلا باید دمای محیط حتما خنک باشد، زیرا گرمای محیط باعث آب شدن کره و خراب شدن خمیر می شود.

- اگر از طعم کره در شیرینی خوشتان نمی آید می توانید از روغن قنادی استفاده کنید.

- دقت داشته باشید که حتما خمیر قبل از قالب زدن کاملاً صاف و دارای ضخامتی یکسان باشد.

- ورز دادن زیاد خمیر باعث می شود تا خمیر سفت شود و هنگام پهن کردن به سختی شکل بگیرد. 

- خمیر را می توانید داخل نایلون به مدت سه روز در یخچال و یا به مدت یک هفته در فریزر نگهداری کنید.

- در هنگام قالب زدن از قالب هایی استفاده کنید که لبه های آنها تیز است تا به آسانی خمیر برش زده شود. 

- اگر خمیر به شکل لایه لایه در نیاید؛ یا کره ای که در داخل خمیر قرار داده اید کم است و یا خمیر بیش از حد معمول باز و بسته و نازک شده و یا اینکه درجه حرارت فر کم بوده است.

- دقت داشته باشید که اگر  در هنگام پهن کردن خمیر بیش از حد آرد روی سطح کار بریزید، خمیر در هنگام تا زدن سفت می شود.

- از خمیر هایی که از لا به لای محل قالب زدن باقی می ماند مجددا جمع نکنید، چون این خمیر مناسب نیست و باعث ترک خوردن خمیر می شود.

- اگر شیرینی پس از پختن به یک طرف خم شد، یعنی اندازه خمیر متوازن نبوده و یک قسمت آن کلفت و قسمتی دیگر آن نازک باز شده است.- اگر شیرینی ما بعد از پختن و خارج کردن از فر کوچک بود؛ حتما استراحت خمیر به اندازهٔ کافی نبوده ویا سینی فر بیش از اندازه چرب شده است.

این مطلب صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر شده و محتوای آن لزوما مورد تایید تبیان نیست .