تبیان، دستیار زندگی

طرز تهیه چند نوع شیرینی برای عید نوروز 1400

مردم ایران در ایام عید نوروز از مهمانان خود با شیرینی‌های سنتی و مخصوص این ایام پذیرایی می‌کنند، از معروف‌ترین شیرینی‌های عید نوروز می‌توان به شیرینی نخودچی، شیرینی نارگیلی، شیرینی گردویی و شیرینی نان برنجی اشاره کرد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

شیرینی عید
در این مطلب به شما آموزش می دهیم تا به جای صرف هزینه زیاد برای خرید شیرینی عید خودتان با هزینه کمتر و کیفیت بهتر شیرینی های خوشمزه ای را در خانه تهیه کنید.

پنج پیشنهاد برای تهیه شیرینی عید نوروز


طرز تهیه شیرینی شکلاتی خانگی

طرز تهیه شیرینی شکلاتی برای عید نوروز


مواد لازم:
- آرد                    ۱ پیمانه
- پودر کاکائو         ۱/۴ پیمانه
- تخم مرغ            ۱ عدد
- کره                   ۴ قاشق غذاخوری
- شکر قهوه ای      ۱/۲ پیمانه
- شکلات             ۱۲۰ گرم
- جوش شیرین     ۱/۲ قاشق چایخوری
- نمک                 ۱/۴ قاشق چایخوری

طرز تهیه:
از قبل، فر را با حرارت 170 درجه سانتی گراد گرم کنید. در ظرفی، آرد، پودر کاکائو، جوش شیرین و نمک را با هم ترکیب کنید.

در ظرف دیگری بر روی قابلمه ای از آب جوش، شکلات، کره و شکر قهوه ای را مدام هم بزنید تا کاملا آب شود. سپس آن از روی حرارت برداشته و اجازه دهید اندکی خنک شود.

تخم مرغ را به ترکیب شکلات اضافه کنید و با درجه پایین همزن برقی تا با هم خوب ترکیب شوند، بزنید. ترکیب آرد را کم کم به مواد اضافه کنید.

خمیر را به دو قسمت کنید و هر یک را روی کاغذ روغنی و به پهنای نیم سانتی متر باز کنید و در سینی فر قرار دهید و به مدت حدود 20 دقیقه تا سفت شوند، در فریزر بگذارید.

ابتدا با یک نیمه از خمیر کار کنید. آن را روی سطح کار برگردانید، کاغذ روغنی را جدا کنید. با استفاده از قالب طرح قلب (به سایز 5 سانتی متر) خمیر را قالب بزنید و در سینی فر به فاصله یک و نیم سانتی متر از هم قرار دهید. حالا با نیمه دیگر خمیر کار کنید.آن ها را برای 8 تا 10 دقیقه تا سفت شوند و عطرشان بلند شود، در فر بگذارید. برای خنک شدن، آن ها را روی توری قرار دهیدتا خنک شده و برای سرو آماده باشد.

طرز تهیه شیرینی گردویی

طرز تهیه شیرینی گردویی برای عید نوروز 1400


مواد لازم:

شیرینی گردویی یکی از انواع شیرینی های سنتی ایرانی است که همانطور که از نامش پیداست اصلی ترین ماده این شیرینی گردو است. این شیرینی را می توانید برای پذیرایی مهمان در ایام نوروز تهیه کرده و سرو کنید.


- پودر مغز گردو           ۱۲۰ گرم
- آرد برنج                  100 گرم
- زرده تخم مرغ              ۱ عدد
- کره                          ۸۰ گرم
- پودر قند                  ۱۲۰ گرم
- دارچین                    یک دوم قاشق مرباخوری
- مغز گردو                 برای تزیین

طرز تهیه:
ابتدا فر را روی حرارت ۱۷۵ درجه سانتیگراد روشن می کنیم و اجازه می دهیم گرم شود، بهتر است ۳۰ دقیقه قبل از شروع به کار تخم مرغ و کره را از یخچال خارج کنیم.

زمانی که کره نرم شد آنرا به همراه پودر قند در یک کاسه می ریزیم و با همزن خوب مخلوط می کنیم، بعد از اینکه رنگ مخلوط کره و پودر قند کمی تغییر کرد و صاف و یکدست شد زرده تخم مرغ را اضافه می کنیم و مواد را مجددا خوب هم می زنیم.

در این مرحله دارچین را به مواد اضافه می کنیم و مواد را مخلوط می کنیم. به جای دارچین می توانیم از وانیل هم استفاده کنیم، حالا پودر گردو را به مایه شیرینی اضافه می کنیم و با دست مخلوطش می کنیم تا به خورد مواد برود.

آرد برنج را بهتر است دوبار الک کنیم سپس به مایه شیرینی اضافه کنیم و متداوم مواد رو هم بزنیم تا خوب مخلوط شوند، حالا مایه شیرینی ما آماده است و باید شبیه یک خمیر نرم و لطیف باشه که بتوانیم با دست یک سمت کاسه جمعش کنیم.

یک کاغذ روغنی روی سینی فر می اندازیم و از مایه شیرینی به اندازه یک گردو بر می داریم و با دست به شکل یک توپ کوچک حالتش می دهیم و با فاصله در سینی فر می چینیم، روی هر کدام از شیرینی ها نصف مغز گردو قرار می دهیم.

مغز گردو را باید کمی فشار بدهیم تا به خمیر شیرینی بچسبد و بعد از پختن جدا نشود. بعد از اینکه تمام مایه شیرینی را به صورت گلوله های کوچک در سینی فر چیدیم، آنرا به مدت ۱۰ الی ۱۵ دقیقه داخل فر قرار می دهیم تا شیرینی آماده شود.

اگر می خواهید شیرینی خشک شود بهتر است کمی بیشتر در فر بماند تا کمی خشک تر شود. پس از اینکه شیرینی ها آماده شد صبر می کنیم تا کاملا خنک شوند. سپس از کاغذ روغنی جدا می کنیم و در ظرف مورد نظرمان می چینیم.

طرز تهیه کوکی نوتلا

طرز تهیه شیرینی کوکی نوتلا برای عید نوروز


مواد لازم:
-آرد چند منظوره              1 پیمانه
- نوتلا                             یک دوم پیمانه
- کره در دمای اتاق            یک دوم پیمانه
- تخم مرغ                       ۱ عدد 
- پودر کاکائو بدون شکر    یک سوم پیمانه
- شکر قهوه ای                 یک سوم پیمانه
- شکر سفید                    یک سوم پیمانه
- عصاره وانیل                 ۱ قاشق غذاخوری
- قهوه فوری                   یک دوم  قاشق چایخوری
- جوش شیرین               یک سوم قاشق غذاخوری
-چیپس شکلات              یک سوم پیمانه
- نمک                           کمی

طرز تهیه:
یک سینی فر یا سینی معمولی را با کاغذ روغنی بپوشانید، نوتلا را روی کاغذ ریخته و به مدت ۱ ساعت در فریزر قرار دهید تا سفت شود، فر را تا ۱۸۰ درجه سانتیگرادگرم کنید.

در یک کاسه آرد را با پودر کاکائو، قهوه فوری، نمک و جوش شیرین مخلوط کنید. کنار بگذارید تا آماده استفاده شود. در یک کاسه دیگر کره را با هر دو نوع شکر مخلوط کنید تا خامه ای شود، تخم مرغ و وانیل را اضافه کنید و مخلوط کنید تا به خوبی مخلوط شوند.

از یک قاشق چوبی یا کاردک استفاده کنید تا به تدریج آن را به مخلوط آرد اضافه کرده و چیپس شکلات را بریزید. نوتلا را از فریزر خارج کنید، کف دست خود را با پودر کاکائو آغشته کنید.

بیشتر یک قاشق از خمیر کوکی را برداشته، با استفاده از دست خود صاف کنید، نوتلا را اضافه کنید و خمیر را در اطراف نوتلا بپیچانید و گرد کنید. روی سینی فر آماده شده قرار دهید.به مدت ۱۰ الی ۱۲ دقیقه بپزید، بعد بگذارید حداقل ۵ دقیقه روی سینی فر خنک شود. کوکی ها را به یک قفسه خنک کننده منتقل کنید تا کمی خنک شود. در حالی که هنوز کمی گرم است در کنار یک فنجان شیر گرم میل کنید. 

طرز تهیه شیرینی کراسان فندق

طرز تهیه شیرینی کروسان فندقی برای عید نوروز


مواد لازم:
- آرد                        250 گرم
- فندق خردشده        50 گرم
- تخم مرغ                1 عدد
- وانیل                    1/8 قاشق چایخوری
-  بکینگ پودر           1/2 قاشق چایخوری
- شکر                      50 گرم 
- شکر قهوه ای           50 گرم 
- کره                        120 گرم 
- خامه                      2 قاشق غذاخوری 
- دارچین                   1/2 قاشق چایخوری
- پودر شکر اضافه       80 گرم
 
طرز تهیه:
برای طرز تهیه کراسان فندقی یکی از شیرینی های عید نوروز، ابتدا کره، شکر، وانیل، شکر قهوه ای و تخم مرغ را با همزن برقی بزنید.

فر را روشن کنید و روی حرارت 180 درجه سانتیگراد قرار بدهید. سپس سینی فر را چرب کنید و کنار بگذارید، بعد از یکدست شدن مواد خامه، فندق خردشده، آرد، بکینگ پودر و دارچین را داخل مواد بریزید و خوب مخلوط کنید.

خمیر را ورز بدهید تا یکدست شود، سپس داخل یک کیسه نایلونی قرار بدهید و به مدت نیم ساعت در یخچال استراحت دهید. از خمیر به اندازه 2 قاشق چایخوری در دست گرد کنید و سپس به شکل استوانه دربیاورید و به شکل هلال فرم دهید و داخل سینی با فاصله بچینید.

تمام مواد را به همین ترتیب آماده کنید و به مدت 15 دقیقه در فر بپزید، شیرینی را بعد از پخت از فر خارج کنید و بعد از 5 دقیقه از سینی جدا کنید و سپس داخل پودر شکر بغلتانید و در ظرف مورد نظر بچینید.

این شیرینی را می توانید در دمای محیط به مدت طولانی نگهداری کنید، توجه داشته باشید که شیرینی کروسان فندقی را حتما باید  در ظرف دردار نگهداری کنید.

شیرینی نخودچی

طرز تهیه معروفترین شیرینی عید؛ شیرینی نخودچی


مواد لازم:
- آرد نخودچی                   200 گرم
- پودر قند                          100 گرم
- روغن جامد                      100 گرم
- هل پودر شده                  ¼ قاشق چایخوری
- پودر پسته یا خلال پسته    برای تزیین

طرز تهیه:
پودر قند و آرد نخودچی را قبل از شروع به کار حتما الک کنید، در یک کاسه بزرگ پودر قند و روغن جامد را بریزید و با همزن برقی مخلوط کنید، حدود 4 الی 5 دقیقه باید مخلوط کردن با همزن را ادامه دهید.

هل پودر شده را با آرد نخودچی مخلوط کنید، سپس آرد نخودچی الک شده را در چند مرحله به ترکیب پودر قند و روغن جامد اضافه کنید.

ابتدا مواد را با قاشق هم بزنید و بعد از اینکه یکدست شد شروع به ورز دادن با دست بکنید، خمیر این شیرینی در ابتدا چسبنده است و بافتی منسجم ندارد ولی هرچه بیشتر خمیر را ورز بدهید حالت چسبندگی آن کمتر شده و منسجم و لطیف می‌شود.

وقتی که خمیر کاملا در وسط ظرف جمع شد و بافت لطیفی پیدا کرد خمیر آماده است، یک تکه کوچک از خمیر را بردارید و به آن شکل بدهید اگر اطرف خمیر ترک خود باید همچنان خمیر را ورز بدهید.

بعد از آماده شدن خمیر، خمیر را درون یک کیسه فریزر قرار بدهید و برای حداقل 6 ساعت در دمای محیط قرار دهید، خمیر شیرینی نخودچی را باید حتما بعد از استراحت کردن ورز بدهید.

خمیر را روی یک صفحه با وردنه باز کنید، برای راحتی کار می‌توانید یک لایه سلفون روی خمیر بیاندازید و بعد با وردنه خمیر را باز کنید تا خمیر به وردنه نچسبد.

ضخامت خمیر باز شد شیرینی نخودچی باید 1 سانتی‌متر باشد، بعد از بازکردن خمیر با کاترهای کوچک شیرینی پزی خمیر را قالب بزنید و با چاقو یا پالت شیرینی‌ها را داخل سینی که کف آن کاغذ روغنی پهن کرده‌اید بچینید.

روی شیرینی‌ها کمی پودر پسته یا یک عدد خلال پسته بگذارید، شیرینی‌ها را داخل فری که با دمای 160 درجه سانتیگراد از قبل گرم کردید قرار دهید.

زمان پخت این شیرینی حدود بیست دقیقه است، زمانی که شیرینی‌ها کاملا طلایی شدند سینی را از فر بیرون بیاورید و بگذارید برای چند ساعت کاملا خنک شوند.اگر قبل از خنک شدن شیرینی‌ها را از سینی جدا کنید، به دلیل بافت نرم این شیرینی ترک خواهند خورد.

این مطلب صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر شده و محتوای آن لزوما مورد تایید تبیان نیست .