تبیان، دستیار زندگی

دچار پیری زودهنگام می‌شوید اگر...

11 عادت روزمره که باعث چین و چروک پوست می‌شود

در طول روز همه ما کارایی انجام می‌دهیم که عادی بوده و در ظاهر کاملاً بی‌خطر هستند؛ اما همین کارهای روزمره به مرور باعث ایجاد و تشدید چین‌وچروک پوستی می‌شوند.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
مالیدن چشم ها
بدون شک با بالا رفتن سن سر و کله چین و چروک نیز پیدا می‌شود و نمی‌توان از روند طبیعی پیری پوست جلوگیری کرد؛ اما می‌توان با کاهش برخی از عادت‌ها از تسریع این روند پیشگیری کرد. در این مطلب با 11 عادت بسیار معمولی که متأسفانه اثرات مهمی در بروز و تشدید این چین‌های ناخواسته دارند بیشتر آشنا می‌شوید. با ما همراه باشید.

مدام چشم‌هایتان را می‌مالید

پوست دور چشم‌ها بسیار نازک و ظریف بوده و به سرعت دچار چین و چروک می‌شود. اگر پوست این ناحیه را زیاد دستکاری می‌کنید و می‌مالید بدانید که این کار باعث کشیدگی پوست دور چشم‌ها شده و کلاژن و الاستین را از بین می‌برد. بنابراین باعث بروز چین و چروک زودهنگام در این نواحی می‌شود. هر چه بیشتر این کار را انجام دهید تأثیر آن نیز بیشتر خواهد بود. معمولاً خانم‌ها برای آرایش چشم‌ها عادت دارند پلک خود را به سمت پایین بکشند. این کار تأثیر مخربی روی پوست دور چشم‌ها دارد.

عینک آفتابی نمی‌زنید

زمانی که به دلیل آفتاب شدید چشم‌ها را جمع می‌کنید یا حتی این کار را در حین نگاه کردن به صفحه تلفن همراه یا رایانه انجام می‌دهید بدانید که عضلات بین ابرو و دور چشم‌ها منقبض می‌شوند و اپیدرم این ناحیه چین می‌خورد. به عقیده متخصصان پوست و مو، این کار باعث می‌شود که ابتدا در همان موقع دور چشم‌ها چین بیافتد؛ اما با گذشت زمان و تکرار مدام این کار کلاژن این ناحیه از بین رفته و چین و چروک عمیق و ماندگاری پدید می‌آید. اگر سنتان کم است و از هم اکنون متوجه خطوط پنجه کلاغی اطراف چشم‌هایتان شده‌اید حتماً هر چه سریع‌تر به فکر باشید چون این چین و چروک ریز نشان می‌دهد که شما زیاد چشم‌هایتان را جمع و تنگ می‌کنید. ابتدا لازم است که با عینک آفتابی شروع کنید. حتماً عینکی مناسب و باکیفیت انتخاب کنید. اگر در حالت عادی بدون جمع کردن چشم‌هایتان تصاویر را شفاف نمی‌بینید بدین معنی است که باید به چشم‌پزشک مراجعه کنید. چون احتمال دارد چشم‌هایتان ضعیف شده باشد. در این صورت نیز با استفاده از عینک طبی مشکلتان برطرف می‌شود.

به طور مداوم از لنزهای تماسی استفاده می‌کنید

البته که عمل گذاشتن لنز به خودی خود باعث بروز چین و چروک نمی‌شود اما روشی که این کار را انجام می‌دهید می‌تواند به مرور باعث چروک افتادن اطراف چشم‌ها شود. زمانی که لنز می‌گذارید اغلب ابروها را بالا می‌کشید. همان کاری که خانم‌ها حین ریمل زدن انجام می‌دهند. این کار نیز مانند جمع کردن چشم‌ها است که به مرور و با تکرار آن باعث ایجاد چین و چروک در پیشانی می‌شود.

قند زیادی مصرف می‌کنید

با اینکه خوردن دسر یا انواع کیک‌ها و شیرینیجات بسیار دلپذیر است اما یادتان باشد که همین خوردنی‌های خوشمزه دمار از روزگار پوست در می‌آورند. به عقیده متخصصان پوست و مو، زیاده‌روی در مصرف قند می‌تواند باعث تشکیل محصولات نهایی گلیکاسیون پیشرفته  (AGEs) شود. این ترکیبات مضر زمانی ساخته می‌شوند که در جریان خون پروتئین یا چربی با قند ترکیب می‌شود. این ترکیبات می‌توانند به کلاژن و الاستین آسیب زده و باعث بروز چین و چروک و افتادگی پوست شوند.

به روی شکم می‌خوابید

زمانی که دمر می‌خوابید صورتتان روی بالش فشرده می‌شود و این مسئله نیز باعث چین افتادن آن می‌شود. بعد از چند ساعت که در این وضعیت بمانید در همان ناحیه چین میافتد. علاوه براین خوابیدن روی شکم باعث می‌شود که چشم‌ها پف کنند چون در این وضعیت گردش خون دشوارتر انجام می‌شود. راه‌حل مناسب این است که به پشت بخوابید به طوری که سرتان به میزان کمی بالاتر از سطح بدنتان قرار بگیرد.

زمانی که دمر می‌خوابید صورتتان روی بالش فشرده می‌شود و این مسئله نیز باعث چین افتادن آن می‌شود. بعد از چند ساعت که در این وضعیت بمانید در همان ناحیه چین میافتد. علاوه براین خوابیدن روی شکم باعث می‌شود که چشم‌ها پف کنند چون در این وضعیت گردش خون دشوارتر انجام می‌شود


همیشه کمبود خواب دارید

داشتن خواب خوب و کافی برای شاداب‌تر بودن حرف مفت نیست. ساعات خواب کافی باعث احیای سلول‌های پوست می‌شود. اگر شما کمبود خواب دارید و شب‌ها تا دیروقت بیدار می‌مانید و شب‌زنده‌داری می‌کنید بدانید پوستتان زمان کافی برای احیا و سم‌زدایی مؤثر نخواهد داشت و این مسئله نیز باعث می‌شود بازسازی سلول‌های پوستی به‌خوبی انجام نشود و پوستتان کدر و تیره به نظر بیاید.
نتایج پژوهشی که در مجله Sleep به چاپ رسیده است نشان می‌دهد که کمبود خواب روی وضعیت صورت مانند چشم‌ها، دهان و پوست تأثیر می‌گذارد به طوری که باعث می‌شود پلک‌ها افتاده، چشم‌ها قرمز و پف‌کرده به نظر بیاید و تیرگی و گودی اطراف چشم‌ها پررنگ‌تر و بیشتر شود.

زیاد در شبکه‌های اجتماعی چرخ می‌زنید

اگر عادت دارید ساعات طولانی سرتان در تلفن همراه یا تبلت باشد کمی بیشتر حواستان به وضعیت پوستتان باشد. چون این کار باعث بروز چین و چروک در گردنتان می‌شود. همان‌طور که جمع کردن چشم‌ها و بالا دادن ابروها می‌تواند باعث بروز چین و چروک در صورت شود، پایین انداختن مکرر سر نیز باعث ایجاد فشار مضاعفی در عضلات شده و به نوبه خود باعث بروز چین عمیق در این ناحیه می‌شود. علاوه براین، این کار شما را در معرض دیسک و گردن درد و کمردرد قرار می‌دهد.

نوشیدنی‌هایتان را با نی می‌نوشید

برخی از دندان‌پزشک‌ها توصیه می‌کنند که قهوه، چای یا آبمیوه‌ها را با نی بنوشید تا از بروز لک روی دندان‌ها جلوگیری شود؛ اما متخصصان پوست و مو این توصیه را قبول ندارند. چون برای استفاده از نی شما مجبور هستید تا لب‌ها را غنچه کنید و همین عمل اگر به طور مکرر انجام شود به پوست آسیب زده و باعث بروز چین و چروک دور لب‌ها می‌شود.

صورتتان را با دست‌هایتان می‌گیرید

اگر عادت دارید که به طور مکرر صورتتان را به دست‌ها تکیه دهید بدانید که این کار باعث بروز چین و چروک در پوست صورت می‌شود. زمانی که با دست‌ها صورت را می‌گیرید این کار باعث ایجاد چین‌خوردگی در پوست می‌شود که در صورت ادامه و تکرار آن چین و چروک ایجاد شده عمیق‌تر می‌شود. در واقع فشاری که دست‌ها به صورت وارد می‌کنند باعث آسیب به کلاژن و الاستین می‌شود.

زیاد آدامس می‌جویید

درست است که در این روزهای کرونایی برخی مدام آدامس می‌جوند که گلویشان خشک نشود؛ اما بهتر است بدانید که همین عمل ساده باعث فعالیت مضاعف عضلات در ناحیه گونه‌ها می‌شود. زمانی که عادت داشته باشید به طور دائم آدامس بجویید، کلاژن تخریب شده و پوست خاصیت ارتجاعی خود را از دست می‌دهد. این مسئله نیز عامل بروز چین و چروک روی گونه‌ها و اطراف دهان می‌شود. خبر خوب اینکه جوییدن آدامس آن هم هر از گاهی مشکلی ایجاد نمی‌کند اما اینکه مدام یک عدد آدامس در دهان داشته باشید برای پوستتان خوب نیست.

در معرض آلودگی هوا قرار دارید

به گفته سازمان بهداشت جهانی، آلودگی هوا عامل چهار میلیون مرگ در سال است. یادتان باشد که آلودگی هوا باعث می‌شود که پوست نیز کدر و مات شود. قرار داشتن روزانه در معرض دود از دود سیگار گرفته تا گازهای ناشی از اگزوز ماشین و غیره باعث آسیب به پوست شده و پیری زودهنگام پوست را به همراه دارد.
مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.