تبیان، دستیار زندگی

هر عارضه‌ای ناشی از بالا رفتن سن نیست

علائمی که سالمندان باید جدی بگیرند

طبیعی است که با بالاتر رفتن سن، تغییراتی را در بدنتان تجربه کنید و به همین دلیل علائم غیرمعمول معمولا نادیده گرفته می‌شوند؛ اما برخی از علائم را نباید نادیده گرفت. در واقع، بعضی از علائم فیزیکی می‌توانند نشان‌دهنده‌ی مشکلی جدی‌تر در سلامتی باشند که ایجاب می‌کنند تغییرات ناگهانی را به اطلاع پزشک برسانید.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
سالمند و پزشک
بررسی‌های پزشکی برای تشخیص زودهنگام بیماری‌ها و عوارض، ضروری‌اند. این کار نه تنها به شما کمک می‌کند علت بیماری و درمان مناسب را پیدا کنید، بلکه کمکتان می‌کند از عوارض بلندمدت نیز پیشگیری نمایید. در این مطلب به علائمی اشاره می‌کنیم که افراد سالمند باید به آن‌ها اهمیت بدهند.

اختلال حواس ناگهانی یا از دست دادن حافظه

فراموشی می‌تواند بخشی نرمال از سالخوردگی باشد. این طبیعی است فراموش کنید عینک خود را کجا گذاشته‌اید یا گاهی یادتان برود از چه کلمه‌ای باید استفاده کنید. اما اختلال حواس ناگهانی یا تغییراتی در حافظه، طبیعی نبوده و می‌توانند نشان دهند مشکلی وجود دارد.
اختلال حواس ناگهانی یا از دست دادن حافظه ناگهانی می‌تواند بیانگر دهیدراسیون، آنوکسی (نرسیدن اکسیژن کافی به بدن یا مغز)، تومور مغزی، واکنشی نسبت به دارو، عفونت مجاری ادراری، مشکلات تیروئید، و یا دیگر عفونت‌ها باشد. خوشبختانه خیلی از این عوارض قابل درمان می‌باشند؛ اما شما نباید هیچ یک از این علائم را نادیده بگیرید و باید هر چه سریع‌تر به پزشک مراجعه کنید.

خون در مدفوع می‌تواند به صورت قرمز یا سیاه دیده شود. رنگ سیاه به معنی خونریزی در سیستم گوارشی فوقانی است در حالی که رنگ قرمز در مدفوع نشان‌دهنده‌ی خونریزی در سیستم گوارشی تحتانی است


ضایعات پوستی غیرعادی

نسبت به ضایعات پوستی غیرعادی یا خال‌ها باید هشیار باشید. اگر ضایعه پوستی، ترشح دار شود، درد ایجاد کند یا خوب نشود، ممکن است سرطانی باشد. دیگر علائم ضایعات سرطانی پوست شامل لبه‌های تیره و نامنظم، پهن با سطحی لایه‌دار، یک برآمدگی مروارید مانند یا مومی شکل، و یا ضایعه‌ی قهوه‌ای رنگی که شبیه اسکار یا جای جوش به نظر می‌رسد، می‌شود.

شما باید وضعیت پوست خود را مرتباً چک کنید و مراقب علائم زیر باشید:
. نامتقارن بودن ضایعه یعنی اینکه نیمه‌ای از آن با نیمه‌ی دیگرش تفاوت داشته باشد.
. لبه‌های نامنظم یعنی لبه‌های ضایعه، بریده بریده‌اند، لکه‌دار یا تیره‌اند و یا زبر و ناهموارند.
. به رنگ ضایعه پوستی دقت کنید و ببینید رنگ آن یکدست است یا نه.
. اندازه ضایعه پوستی اگر بیشتر از 6 میلی‌متر باشد علامت هشدار است.
. تغییر در ضایعه پوستی یعنی یک ضایعه پوستی از نظر اندازه، شکل، سطح آن، رنگ آن و دیگر نشانه‌ها تغییر کند.

تنگی نفس

تنگی نفس می‌تواند این احساس را به شما بدهد که انگار پله‌های زیادی را بالا رفته‌اید یا ورزش کرده‌اید. تنگی نفس باعث می‌شود احساس کنید برای یک تنفس کامل باید کلی زحمت بکشید. هر چند تنگی نفس همیشه هم نشانه‌ی یک مشکل جدی نیست، اما به هر حال علامتی است که نباید نادیده گرفته شود.
تنگی نفس گاهی می‌تواند علامت اولیه‌ی انسداد نسبی یا کامل یک رگ باشد که می‌تواند منجر به یک حمله قلبی شود. در صورتی که دچار تنگی نفس مزمن یا غیرعادی هستید حتماً فوراً به پزشک مراجعه کنید. ضمناً اگر احساس منگی و فشار یا گرفتگی در قفسه سینه‌تان دارید، به اورژانس مراجعه کنید.

چشم درد ناگهانی

چشم درد ناگهانی، بخشی طبیعی از سالخوردگی نیست و این علامت را نیز باید جدی بگیرید. چشم درد می‌تواند ناشی از چند عامل باشد از جمله انسداد رگ‌های خونی و خونریزی داخلی. همچنین چشم درد می‌تواند در اثر گلوکوما یا آب سیاه حاد ایجاد شود که ناشی از فشار در چشم است.
ضمناً چشم درد می‌تواند از علائم اولیه شینگلز باشد که یک عفونت ویروسی است. اگر دچار چشم درد ناگهانی شدید حتماً فوراً به پزشک مراجعه نمایید.

درد ناگهانی در قفسه سینه

اگر دچار هرگونه دردی در قفسه سینه‌تان شدید باید فوراً به پزشک مراجعه کنید. درد در قفسه سینه می‌تواند علامت مشکلی نه چندان خطرناک مانند درد عضله باشد اما این احتمال هم وجود دارد که پای مشکل جدی‌تری در میان باشد که شامل کلاپس ریه، پنومونی یا یک حمله قلبی می‌شود.
لازم به ذکر است که علائم اولیه یک حمله قلبی همیشه هم آشکار نیست و به همین دلیل تشخیص آن بسیار مهم است. علائمی که شما باید نسبت به آن‌ها آگاه باشید شامل بی‌حسی یا فشار سنگین روی سینه یا درد ناگهانی قفسه سینه، گیجی و منگی، تنگی نفس، خستگی و غیره می‌شود. جانب احتیاط را رعایت کرده و در صورت داشتن هر دردی در قفسه سینه به پزشک مراجعه نمایید.

مشکل ناگهانی در تکلم یا تعادل

اگر به طور ناگهانی دچار مشکل در تکلم شدید یا تعادلتان را از دست دادید، فوراً به پزشک مراجعه کنید. این علائم را نباید نادیده بگیرید زیرا می‌توانند نشان‌دهنده سکته مغزی باشند.
دیگر علائم سکته مغزی شامل بیان ناقص کلمات، گیجی و منگی، سرگیجه زیاد، تغییر در بینایی و کرختی یا ضعف در پاها و دست‌ها و یا صورت می‌شود. دریافت اقدام پزشکی فوری می‌تواند از بروز عوارض بعدی پیشگیری کند.

یبوست

گاهی دچار یبوست شدن طبیعی است. ضمناً یبوست بعد از 50 سالگی معمول‌تر است. شما نباید یبوست را نادیده بگیرید زیرا گاهی می‌تواند علامت مشکلی مانند تومور، پولیپ یا دیگر انسدادها باشد که جلوی مدفوع را گرفته‌اند.
یبوست می‌تواند باعث شود به خودتان فشار بیاورید و دچار هموروئید شوید. ضمناً یبوست مکرر می‌تواند باعث انسداد روده شود. خوشبختانه یبوست درمان دارد. اما جانب احتیاط را نگه داشته و یبوست را جدی بگیرید.

خون در مدفوع

یبوست، تنها مشکل گوارشی نیست که باید به آن اهمیت دهید. شما باید نسبت به وجود خون در مدفوع خود نیز هشیار باشید. اگر متوجه خون در مدفوع خود شدید، آن را نادیده نگیرید و زودتر به پزشک مراجعه کنید.
خون در مدفوع می‌تواند به صورت قرمز یا سیاه دیده شود. رنگ سیاه به معنی خونریزی در سیستم گوارشی فوقانی است در حالی که رنگ قرمز در مدفوع نشان‌دهنده‌ی خونریزی در سیستم گوارشی تحتانی است. پزشک شما می‌تواند مشخص کند دچار چه عارضه‌ای شده‌اید: زخم معده، هموروئید، دیورتیکولیت، یا هرگونه عارضه گوارشی دیگر.

علائم افسردگی

علائم جسمی تنها چیزی نیستند که باید حواستان به آن‌ها باشد. شما باید نسبت به تغییرات روحی و هیجانی خود نیز آگاه باشید. علائم و نشانه‌های افسردگی را هرگز نادیده نگیرید. این علائم شامل احساس بی‌ارزش بودن، حساسیت پذیر و بی‌قراری، خستگی، از دست دادن اشتها، تمایل به گریه کردن و احساس بی‌تمایلی نسبت به فعالیت‌های معمول می‌شود.
ضمناً افراد سالمند به دلیل احساس از کارافتادگی و تنهایی، بیشتر در معرض افسردگی هستند. اگر متوجه هرگونه علائم افسردگی شدید به پزشک مراجعه نمایید. علائم افسردگی در صورت عدم دریافت درمان مناسب می‌توانند بدتر شوند.

شکم درد شدید

این هم طبیعی است گاهی دچار شکم درد شوید اما شکم درد شدید را نباید نادیده بگیرید، خصوصاً اگر این درد ناگهانی شروع شده باشد.
اگر دردتان آن‌قدر ناراحت کننده است که نمی‌توانید آرام بنشینید و حرکت کردن باعث درد بیشتر می‌شود باید فوراً به پزشک مراجعه کنید. همچنین اگر شکم‌دردتان با تب، خون در مدفوع، تهوع و استفراغ، زرد شدن پوست، حساس شدن پوست شکم نسبت به لمس یا تورم کم همراه است باید زودتر خود را به پزشک برسانید.
علت‌های شکم درد می‌تواند در طیف جزئی تا جدی قرار بگیرد. برخی از این علت‌ها شامل آپاندیسیت، سنگ کلیه، عفونت مجاری ادراری، حمله قلبی و غیره می‌شود. در صورتی که شک دارید، برای تعیین علت شکم‌دردتان حتماً به پزشک مراجعه کنید.
مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.