تبیان، دستیار زندگی

چطور سبزه عید بکاریم؟

کاشتن سبزه برای سفره هفت سین؛ نمادی از تولد و رشد است و سبزه جزء جدایی‌ناپذیر و همیشگی در سفره هفت‌سین ما ایرانیان محسوب می‌شود.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
کاشت سبزه
به تدریج؛ روزهای پایانی سال نزدیک می شود و در این روزها بسیاری از خانم های ایرانی به فکر تدارک سال نو هستند. یکی از هیجان انگیزترین این تدارکات نیز کاشت سبزه برای سفره هفت سین است که برای کاشت آن تنوع زیادی وجود دارد و محبوترین آن‌ها کاشت سبزه با گندم و عدس است.

چند پیشنهاد ساده و خلاقانه برای سبزه عید

از سنت‌های رایج در زمان های قدیم برای کاشت سبزه این بود که گندم، جو، برنج، لوبیا، عدس، ارزن، نخود، کنجد، باقلا، ذرت و ماش را در ظرف‌های خشتی می‌رویاندند. ایرانیان قدیم معتقد بودند که کاشت این دانه‌ها، نویدبخش برکت و باروری برای زندگی آنها در سال جدید است؛ ضمن اینکه سبزه به عنوان یکی از مهمترین سین‌های هفت سین ایرانی است که پیام شادابی و سرسبزی به خانه‌ها می‌آورد.

زمان کاشت سبزه ها چقدر است؟

بسته به اینکه می خواهید برای هفت سین خود چه چیزی را سبز کنید زمان ریختن آن مشخص می شود.- سبزه جو و سبزه گندم را 10 روز مانده به عید بکارید.
-  سبزه ماش و عدس را 15 روز مانده به عید بکارید.
- سبزه شاهی یا خاكشیر 5 روز قبل از عید بکارید.
- تخمه آفتابگردان یا تخمه کدو 5-7 روز قبل از عید بکارید.

کاشت سبزه

کاشت سبزه عید با گندم

سبز کردن دانه‌ها در روزهای نزدیک به سال نو، سنت دیرپایی است که بوی عید را به خانه‌ها می‌آورد. البته شاید این روزها به دلیل شیوع ویروس کرونا و جان باختن تعدادی از هموطنان در بسیاری از شهرها، خیلی دل و دماغ سبز کردن سبزه را نداشته باشیم اما شاید کاشت این سبزه‌ها باعث شود تا امیدی در دل ما جوانه زند و برای رسیدن به روزهای آرامش و پر از صحت و سلامتی امیدوارم شویم.

اول ظرف سبزه را انتخاب کنید و مقدار گندم را بر اساس آن، مثلا 1 پیمانه، داخل یک کاسه خیس کنید.

فقط کافیست روزی 2 الی 3 بار آب کاسه را خالی کنید و دوباره روی آن آب سرد بریزید.

بعد از روز دوم، می بینید که گندم ها کمی از پوستشان جدا شدند، حالا وقتآ است که مرحله دوم را انجام دهید.

گندم ها را داخل دستمال نخی مرطوب نگه دارید تا جوانه بزند و کمی سبز بشود.

حالا بذر را داخل ظرف مورد نظر بریزید، برای این که کف ظرف رطوبت مورد نیاز برای رشد سبزه را حفظ کند، کمی پنبه نازک کف ظرف بگذارید، گندم های خیس شده را داخل ظرف پخش کنید و یک لایه نازک پارچه نخی سبک نمدار رو آن بیندازید.

این کار باعث میشود رطوبت مورد نیاز سبزه همیشه تامین باشد، فقط دقت کنید که همیشه پارچه مرطوب باشد تا سبزه خشک نشود، برای این کار میتوانید روزی 1 الی 2 بار با اسپری آب روی پارچه را کاملا خیس کنید.

طولی نمی کشد که می بینید سبزه ها جوانه زده، از این به بعد مراحل رشد سریعتر پیش خواهد رفت، اما همچنان باید پارچه نخی سبک مرطوب روی سبزه باشد تا رطوبت آن حفظ شود.

بعد از این که جوانه های سبزه کمی بلندتر شد،  پارچه را از رو آنها برداشته و اجازه دهید تا خودش رشد کند، و هر روز سبزه را با آسپری آب دهید تا سبزه خشک نشود. 
 
به این ترتیب بعد از 10 روز میبینیم که سبزه کاملا آماده شده و برای زیبا تر شدن می توانید دور سبزه را روبان رنگی ببندید و آن را در سفره هفت سین قرار دهید.

کاشت سبزه

نکات مهم در سبز کردن سبزه گندم:

- در کاشت سبزه استفاده از ظروف سفالی و چینی بهتر است.
- آبی که برای سبزه گندم استفاده می کنید باید ولرم باشد.

- دمای محیط هم برای رشد سبزه مهم است دمای مخیط نیاید خیلی سرد یا خیلی گرم باشد. 
- اگر هنگام آب دهی سبزه احساس کردید آب زیاد ته ظرف مانده است، آب اضافه آن را خالی کنید.

- بیش از روزی دو بار به سبزه آب ندهید، این کار باعث می شود تا سبزه  خراب شود، سعی کنید با توجه به خشک بودن یا نبودن ظاهر سبزه رطوبت مورد نیاز را تامین کنید.

- دقت کنید نور به همه ی قسمت های سبزه گندم برسد، زیرا اگر نور به طور مداوم فقط از یک قسمت بتابد باعث می شود تا سبزه شما کج شود. 

- بهترین روش برای آبیاری سبزه، آبپاشی با اسپری است، ولی بعد از سبز شدن سبزه میتوانید برای هر بار آبیاری، سبزه را زیر شیر آب سرد بگیرید و سپس آب اضافه آن را خالی کنید.

کاشت سبزه عید با عدس

کاشت سبزه عید با عدس

چنانچه تصمیم دارید سبزه هفت سین را با عدس سبز کنید می توانید از ظروف مختلف برای سبز کردن آن استفاده نمایید ولی بهترین گزینه برای سبز کردن سبزه عید ظروف چینی و سفالی می باشند.

البته باید بگوییم که انتخاب ظرف کاملا به سلیقه شما برمی گردد و می توانید با توجه به چیدمان سفره هفت سین خود اقدام به انتخاب ظرف مورد نظر خود نیز بکنید. برای کاشتن سبزه عید با عدس دو تا سه هفته پیش از جشن نوروز عدس را تهیه کرده و اقدامات لازم را جهت کاشت شروع کنید تا به موقع سبز شود.

در ابتدای کار پس از اینکه عدس مورد نیاز را تهیه کردید تقریباً 16 الی 18 روز پیش از فرا رسیدن سال نو عدس ها را داخل ظرفی ریخته و کمی آب روی آن بریزید و ظرف را در دمای معمولی فضای اتاق قرار دهید. در این مرحله به خاطر اینکه آب جذب عدس ها می شود بنابراین بایستی میزان آب را زود به زود چک کنید و درصورت اینکه ملاحظه کردید آب آن خشک شده است مقداری آب ولرم به آن بیفزایید.

پس از اینکه چند روز سپری شد تغییراتی در شکل ظاهری عددها ملاحظه می کنید در این حالت وقت آن است که عدس ها را لایه پارچه نمدار بگذارید دقت کنید که در این مرحله جوانه زدن عدس ها کامل می شود پس نباید بگذارید عدس ها بی آب و خشک شوند برای جلوگیری از این کار می توانید با استفاده از اسپری دستمال را هر روز نمدار کنید.

هنگامی که مطمئن شدید که عدس ها جوانه زدند بهترین کار این است که آنها را به ظرف اصلی انتقال دهید و پس از اینکه جوانه ها به اندازه کافی رشد کرده و سبز شدند، دستمال را از روی آن بردارید ولی همچنان دست از آبکشی و آبیاری عدس ها با اسپری برندارید بهتر است سبزه در محیطی همچون کنار پنجره قرار بگیرد که هوایی معتدل دارد.

باید بدانید چنانچه سبزه ها با نور طبیعی رشد کرده باشند سرسبزی بیشتری خواهند داشت بنابراین گاهی اوقات بهتر است اقدام به چرخاندن ظرف سبزه بکنید تا سبزه عدس به صورت کج رشد نکند.تا عید نوروز همینطور به شکل مستمر روزانه اقدام به آبیاری سبزه تان بکنید تا زمان تحویل سال زیباترین سبزه را در سفره هفت سین تان بگذارید.

کاشت سبزه عید با عدس

نکات مهم در سبز کردن سبزه عدس:

- برای جلوگیری از خرابی و پوسیدگی عدس ها بهتر است هر روز آب آن را تعویض بکنید.
- هر نوع بذری که می خواهید با آن سبزه بکارید حتماً از تازه و سالم بودن آن اطمینان حاصل کنید.
- آبی که در درست کردن سبزه عدس استفاده می کنید بهتر است ولرم باشد.

- دقت کنید که به صورت نازک اقدام به ریختن عدسها داخل ظرف نکنید بهتر آن است که نحوه قرار گیری عدس ها داخل ظرف به صورت ضخیم و گنبدی شکل باشد تا زیبایی بیشتری داشته باشد.

- از قرار دادن سبزه عدس در محیطی که سرما و گرمای شدیدی دارد به شدت خودداری کنید و بدانید که بهترین دما برای رشد آن دمای معتدل است.

- چنانچه قصد دارید سبزه عدس را در داخل خاک بکارید حدود ده روز پیش از عید عدس ها را روی خاک ریخته و با اسپری آبیاری کنید تا رشد کنند.

کاشت سبزه عید با عدس

کاشت سبزه عید با هسته مرکبات

دانه هر مرکباتی را که می‌خواهید از هم جدا نگه دارید. بعد از این که ۲ روزی از نگهداری دانه‌ها گذشت می‌توانید آنها را یا به‌صورت مستقیم توی خاک بگذارید یا برای راحتی کار پوستشان را بگیرید و بعد در دل خاک جا بدهید. اگر هم عجله دارید که همان طور مستقیم توی خاک بگذارید. بدون خیس کردن و صبر کردن!
 
دانه‌ها را در مخلوطی از خاک گلدان، کودگیاهی و پرلیت بکارید. آن‌هم در ظرف‌هایی که روزنه‌های کافی برای تخلیه آب داشته باشد. دانه‌ها را به‌صورت مجزا (هر میوه در گلدانی جدا) در عمق ۱ سانتی‌متری از خاک جا بدهید. اگر هم دوست داشته باشید می‌توانید یک ظرف مسطح بزرگ مانند سینی عمیقی را انتخاب کنید و تعداد بیشتری دانه در کنار هم قرار بدهید. فقط باید حواستان باشد بین هر دانه حدود ۱۰ سانتی‌متر فاصله قرار بدهید.
 
روی دانه‌ها نایلون بکشید و آنها را در جایی بگذارید که نور غیرمستقیم داشته باشند. خاک باید همیشه مرطوب و نمدار باشد بنابراین لازم است تا جوانه زدن دانه‌ها حسابی حواستان به شرایط خاک باشد که یک وقت خشک نشود.

معمولاً اگر کار را خوب انجام داده باشید و دما و نور محیط هم مناسب باشد بین ۳ تا ۵ هفته بعد اولین نشانه‌های سبز شدن دانه‌ها را می‌بینید. اینجاست که دیگر گیاه به نور مستقیم نیاز دارد. پس خیلی زود بساط آشنایی جوانه‌ها با خورشید را فراهم کنید!
 
حالا دیگر می‌توانید جوانه‌ها را به گلدان‌های بزرگ‌ترین منتقل کنید. البته برای این کار زیاد عجله نکنید.
بیشتر بخوانید:
عید در فرهنگ اسلامى
اگر جوانه‌های نارنج و پرتقال و لیموها خوب و سرحال رشد کنند شب عید باید یک سبزه یکدست داشته باشید و تا آخر نوروز هم دیگر جوانه‌های سبز شده حسابی جان گرفته‌اند آن‌قدر که آخر فروردین می‌توانید آنها را با خیال راحت حتی در باغچه هم بکارید. 
این مطلب صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر شده و محتوای آن لزوما مورد تایید تبیان نیست .