تبیان، دستیار زندگی

چگونه کمپیر ترکیه ای خوشمزه درست کنیم؟

کمپیر یا کومپیر ترکیه ای غذای سریع ؛ خیابانی و پرطرفدار ترکیه که بسیار خوشمزه است و به آسانی تهیه می شود.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
 
کومپیر ترکیه ای

اصطلاحا به همان سیب زمینی های شکم پر و تنوری اشتها برانگیز؛ کمپیر ترکیه ای می گویند .در واقع کومپیر، سیب‌زمینی تنوری‌ای است که در میان آن، انواع مخلفات بر اساس سلیقه‌ی فرد، قرار می‌گیرد. کومپیر، غذای مقوی و سالمی بوده و گزینه‌ای مناسب برای یک وعده و یا میان وعده کامل است. این غذای خوشمزه هم با گوشت و هم با سبزیجات، به یک روش تهیه می شود .

موادی که داخل سیب‌زمینی تنوری در کمپیر سبزیجات مورد استفاده قرار می گیرد، تنها شامل انواع مختلف سبزیجات به همراه سس و پنیر است ؛ اما در طرز تهیه کمپیر گوشت ترکیه‌ای، در محتوای داخل سیب‌زمینی تنوری علاوه بر سبزیجات از بیکن و یا گوشت چرخ‌کرده هم استفاده می‌شود.

 از آنجایی که ماده اصلی مورد استفاده در این غذا، سیب زمینی می باشد، می تواند خاصیت سیرکنندگی بالایی داشته باشد و همچنین سبزیجات و گوشت داخل سیب‌زمینی تنوری هم، آن را به یک غذای کامل و مقوی تبدیل کرده است.در واقع کومپیر ترکیه ای یک وعده غذای کامل است که دارای کربوهیدرات، پروتئین و فیبر بسیار بالاست.

 موادی که داخل سیب‌زمینی تنوری در کمپیر سبزیجات مورد استفاده قرار می گیرد، تنها شامل انواع مختلف سبزیجات به همراه سس و پنیر است ؛ اما در طرز تهیه کمپیر گوشت ترکیه‌ای، در محتوای داخل سیب‌زمینی تنوری علاوه بر سبزیجات از بیکن و یا گوشت چرخ‌کرده هم استفاده می‌شود.


 در ادامه طرز تهیه کمپیر گوشت و سیب زمینی ترکیه ای را بیان می کنیم:

مواد لازم:

سیب‌زمینی بزرگ: ۳ عدد
کنسرو ذرت: نصف پیمانه
کنسرو نخود فرنگی: نصف پیمانه
پیاز: ۱ عدد
بیکن خوردشده: ۳۰۰ گرم
خیار شور: یک پیمانه
فلفل شیرین: نصف پیمانه
پنیر پیتزای رنده شده: ۳۰۰ گرم
سس مایونز: به مقدار لازم
سس کچاپ: به مقدار لازم
کره: به مقدار لازم
طرز تهیه: برای تهیه این کمپیر گوشت، بجای بیکن خورد شده می توانید از گوشت چرخ کرده استفاده کنید.

برای تهیه کمپیر گوشت ترکیه‌ای ابتدا سیب‌زمینی‌های درشتی را که آماده کردید، داخل فویل بپیچید و سپس فر را روشن کنید و درجه حرارت آن را روی ۲۰۰ قرار دهید. حدود ده تا پانزده دقیقه صبر کنید تا فر در حالت خالی گرم شود.

سیب‌زمینی‌ پیچیده شده در داخل فویل را در سینی فر قرار‌ دهید و صبر کنید تا بپزد. پختن سیب‌زمینی‌ها تقریبا یک ساعت و نیم زمان می‌برد. اگر سیب‌زمینی‌هاخیلی بزرگ هستند، می‌توانید برای تهیه کمپیر کمی درجه فر را هم بالاببرید. فر را روی عدد ۲۵۰ قرار دهید.

توجه داشته باشید که سیب زمینی ها خشک نشوند و برای جلوگیری از این کار بهتر است بعد از گذشت یک ساعت، هر ده دقیقه یک بار سری به فر بزنید .

برای آنکه مطمئن شوید بعد از یک ساعت و نیم سیب‌زمینی‌ها کاملا پخته شده‌اند، می‌توانید از یک چنگال استفاده کنید.

چنگال را به داخل سیب‌ زمینی فویل پیچیده شده فرو کنید. اگر چنگال به راحتی فرو رفت، یعنی سیب‌ زمینی‌های تنوری آماده‌اند و اگر احساس کردید سیب ‌زمینی‌های تنوری هنوز کامل نپخته‌اند، زمان بیشتری به سیب زمینی ها دهید تا کاملا بپزند.

 بهتر است زمانی که سیب زمینی ها را در فر گذاشته اید که بپزند، از فرصت استفاده کنید و به سراغ آماده کردن مواد اولیه آن برای کمپیر بروید. فلفل شیرین وخیارشورها را خرد کنید. حالا ذرت و نخود فرنگی را به آن اضافه کنید.

اگر از بیکن استفاده کرده اید، آن را خرد کنید و با کمی کره تفت دهید. اگر به جای بیکن یا ژامبون در کمپیر گوشت، از گوشت چرخ کرده استفاده می‌کنید، طرز تهیه آن فرق می‌کند. ابتدا کره را در ماهی‌تابه آب کنید. سپس یک عدد پیاز را رنده کنید و گوشت چرخ کرده را در روغن کره سرخ کنید. در حین پخت گوشت کمی نمک و فلفل به آن اضافه کنید.

زمانی که مواد اولیه را آماده کردید و سیب زمینی ها هم پخت، آن‌ها را از فر بیرون بیاورید و فویلشان را باز کنید و با چاقو برش بزنید و کمی داخلش را با قاشق خالی کنید. باید دقت کنید سیب‌زمینی تنوری حالت کاسه‌ای شکل خود را از دست ندهد.

 سپس  برای تهیه کمپیر گوشت،پوره خالی کرده از داخل سیب زمینی ها را با پنیر پیتزای رنده شده مخلوط کنید. این مرحله را باید به سرعت و تا پوره‌ها داغ هستند، انجام دهید. چرا که پنیر پیتزا باید در پوره‌ها کمی نرم و آب شود.

در مرحله ی آخر کمی نمک به سیب‌زمینی‌های گود شده بپاشید و مخلوط پوره و پنیر پیتزا را در داخل هر کمپیر قرار دهید و سبزیجات را هم به همین ترتیب روی آن‌ها اضافه کنید.

بیکن و یا گوشت چرخ‌کرده آماده شده را که کنار گذاشته بودید هم به کمپیرها اضافه کنید. کمپیر گوشت آماده شده است. می‌توانید آن را با سس مایونز و یا سس قرمز سرو کنید.

 نکته : می توانید برای تهیه کومپیر ترکیه ای ، قارچ و زیتون هم استفاده کنید.همچنین می توانید بجای گوشت از سوسیس استفاده کنید.

افرادی که از گوشت و یا فرآورده‌های گوشتی استفاده نمی‌کنند، بهتر است کمپیر ترکیه‌ای با سبزیجات را امتحان کنند. طرز تهیه کمپیر سبزیجات با کمپیر گوشت تفاوت چندانی ندارد و به جای بیکن، سوسیس و یا گوشت چرخ کرده در آن، از قارچ و فلفل دلمه‌ای استفاده می‌شود.

  در واقع آب گوشت و یا مرغی که در مراحل تهیه کومپیر به قابلمه اضافه می‌کنید، کمک می کند تا سیب زمینی ها زودتر بپزد و از سوختگی روی کومپیرها جلوگیری می‌کند.


روش دوم:

 برای تهیه کومپیر ترکیه ای می توانید سیب زمینی ها را داخل فر هم قرار ندهد . در ادامه روش دوم تهیه این میان وعده ی خوشمزه را بیان می کنیم:

 در این روش برای تهیه کمپیر گوشت و سیب زمینی بدون فر تنها کافیست تا سیب‌زمینی‌های را پس آنکه کامل شستید، از وسط به دو نیم تقسیم کنید و آن‌ها را در قابلمه بریزد و شعله قابلمه را به مدت ده دقیقه متوسط کنید.

بعد از آنکه رنگ سیب زمینی کمی طلایی شد باید کمی پخته شوند. برای پخت کمپیر گوشت، کمی آب مرغ و یا گوشت درون قابلمه بریزید. در قابلمه را ببندید و شعله گاز را کم کنید. بعد از چهل تا پنجاه دقیقه سیب‌زمینی‌ها کاملا پخته شده و آبی در ظرف نیست.

حالا می‌توانید درون هر یک از سیب‌زمینی‌های نصف شده را با قاشق خالی کنید و مانند روش قبلی پوره سیب زمینی ها را با خمیر پیتزا مخلوط کنید و مانند روش بالا به تهیه کومپیر ترکیه ای ادامه دهید و تنها تفاوت طرز تهیه کمپیر بدون فر، چه با گوشت و چه سبزیجات، در استفاده از آب گوشت و یا مرغ است.

 در واقع آب گوشت و یا مرغی که در مراحل تهیه کومپیر به قابلمه اضافه می‌کنید، کمک می کند تا سیب زمینی ها زودتر بپزد و از سوختگی روی کمپیرها جلوگیری می‌کند.
این مطلب صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر شده و محتوای آن لزوما مورد تایید تبیان نیست .