تبیان، دستیار زندگی

 اختلالی که زندگی‌مشترک «کیم‌کارداشیان» را نابود کرد

یکی از ثروتمندترین سلبریتی‌های دنیا به خاطر شخصیت دوقطبی شوهرش از او جدا شد، آیا این اختلال قابل درمان نبود؟
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
کانیه وست، شخصیت دوقطبی،

نویسنده : نرگس عزیزی | کارشناس ارشد مشاوره
این هفته با طرح ماجرای آغاز فرایند طلاق «کیم کارداشیان» و «کانیه وست» خواننده مشهور، نام اختلال دوقطبی بار دیگر بر سر زبان‌ها افتاد. کیم کارداشیان سلبریتی بی هنری که دلیل شهرتش همیشه عجیب بوده ، در توضیحی کوتاه گفته که شوهرش از اختلال «شخصیت دوقطبی» رنج می‌برد. اما این اختلال چیست؟ و اگر همسر ما تشخیص اختلال دوقطبی دریافت کرده، باید به چه نکاتی در زندگی‌مشترک با او توجه داشته باشیم؟

اختلال دو قطبی چیست؟

اختلال دو قطبی به طور معمول با نوسانات خلقی و تجربه دوره‌های افسردگی و شیدایی شناخته می‌شود. در کنار نوسانات خلقی برخی ویژگی‌های دیگر هم در افراد مبتلا دیده می‌شود؛ مواردی چون تحریک‌پذیری، ناتوانی در به اتمام رساندن کارها، حواس‌پرتی، تصورات اشتباه در باره توانایی‌های فردی و ... .
مشکلات زندگی با همسر مبتلا به اختلال دوقطبی
به طور معمول همسران مبتلا به اختلال دو قطبی در سه حوزه می‌توانند در ارتباط با همسرشان دچار مشکل شوند:
صمیمیت| موضوع رابطه صمیمی بین همسران می‌تواند به واسطه درخواست‌ها و انتظارات خاص افراد مبتلا به اختلال دوقطبی با مشکلاتی روبه‌رو شود. توجه داشته باشید که خلق این افراد بالا و پایین زیادی دارد و در شرایطی که در برخی بازه‌های زمانی ممکن است درخواست زیادی در این حوزه داشته باشند، در دوره‌های افسردگی ممکن است تمایل آن ها به این حوزه کاهش چشمگیری پیدا کند.
کار| افراد مبتلا به اختلال دوقطبی به طور معمول سر کار با چالش‌های بیشتری از دیگران مواجه هستند. استرس‌های کاری می‌تواند وضعیت آن‌ها را بدتر کند و احتمال از دست دادن کار در این افراد به نسبت بالاست. با توجه به این نکات احتمال این که همسران در مسائل مالی با چالش‌های بیشتری روبه‌رو شوند هم بالاتر است.
فرزندپروری| درست است که تجربه پدر یا مادر شدن، لذت‌بخش است اما به هر صورت استرس و فشار خاص خود را هم دارد. فشاری که می‌تواند بر وضعیت افراد با اختلال دوقطبی تاثیر منفی بگذارد. از طرفی رفتارهای تکانشی این افراد گاهی اوقات می‌تواند باعث ایجاد ترس و نگرانی‌هایی در کودکان شود.
با همسر مبتلا به اختلال دوقطبی‌ام چه کنم؟


خود را بی‌نیاز از مشاوره نبینید

احتمال این که در طول زندگی مشترک با فردی که اختلال دوقطبی دارد، نیاز به مشاوره و زوج‌درمانی پیدا کنید، زیاد است. مشاوره به شما کمک می‌کند تا متوجه نقش بیماری همسرتان در رفتارهای آزاردهنده او شوید و رفتارهای آزاردهنده او را که خارج از کنترلش روی داده، راحت‌تر ببخشید.

 اختلال دو قطبی به طور معمول با نوسانات خلقی و تجربه دوره‌های افسردگی و شیدایی شناخته می‌شود. 



در فرایند درمان، همسرتان را همراهی کنید

درمان‌ها برای بیماران دوقطبی، درمان‌های نگهدارنده است. به این معنی که علایم بیماری فرد با مصرف دارو مدیریت می‌شود. به این ترتیب، این درمان‌ها مادام‌العمر هستند. همراهی همسر در فرایند درمان می‌تواند هم احتمال پاسخ دهی بهتر بیمار به برنامه درمانی را افزایش دهد و هم تصویری واقع‌بینانه از این بیماری و محدودیت‌هایش را در اختیار همسر قرار دهد.


مراقبت از خود را جدی بگیرید

همه‌ ما در هر شرایطی وظیفه داریم به خودمان توجه و مراقبت کنیم اما وقتی با فرد مبتلا به اختلالات روانی یا بیماری‌های مزمن زندگی می‌کنیم، اهمیت این مراقبت از خود از جهاتی افزایش می‌یابد. مراقب میزان استرسی که متحمل می‌شوید، اضطراب و علایم افسردگی در خود باشید و اگر جایی احساس می‌کنید توان شما رو به تحلیل است، زودتر برای کمک گرفتن از اطرافیان یا متخصص اقدام کنید.
در تهیه این مطلب از مطالب سایت دانشگاه پزشکی جان‌هاپکینز استفاده شده است.

منبع: روزنامه خراسان