تبیان، دستیار زندگی

بازیگران اخراج شده از هالیوود

سکوت اجباری سلبریتی‌ها در آمریکا

چندی پیش یکی از بازیگران هالیوودی به دلیل تشبیه فضای سیاسی ایالت متحده امریکا با رفتار نازی‌ها اخراج شد؛ گویا هالیوود دیگر هیچ حرف مخالفی سرش نمی‌شود!
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

 

بازیگر هالیوودی، فضای سیاسی امروز ایالات‌متحده آمریکا را مانند رفتار نازی‎ها دانست و همین امر سازندگان‌ «جنگ ستارگان» را وادار به حذف او از این مجموعه فیلم کرد.
بررسی‌های تاریخ و سینما نشان می‌دهد که هالیوود و سیاست رابطه تنگاتنگی با یکدیگر دارند. چنانچه در طول 20 قرن، فیلم‌های هالیوود و سرگرمی‌های این صنعت بر سیاست‌های ملی، ساختارهای فرهنگی و تغییرات اجتماعی تأثیر گذاشته است. این صنعت که توسط تصمیمات و مذاکرات محلی، ایالتی، ملی و بین‌المللی شکل‌گرفته، سیاست طلبی و سوژه‌های حاکمیتی ایالت متحده را بر عامه مردم تزریق می‌کند. به همین دلیل موضع‌گیری سیاسی چهره‌های مطرح هالیوود برخلاف رویه سیاست حاکم بر این سینماست و بارها نمود آن علیه اقدامات دونالد ترامپ نیز مشاهده شد اما سیست کلی حاکم بر هالیوود که منبعث از رویه حاکمیتی است، گویا تاب هیچ‌گونه انتقادی را ندارد.

جینا کارانو، یکی از بازیگران مشهور «جنگ ستارگان» به دلیل عقاید سیاسی اخراج شد. او دیگر در هیچ‌یک از پروژه‌های شرکت دیزنی به کار گرفته نمی‌شود. بیانیه رسمی استودیوی این فیلم اعلام کرده، کارانو به دلیل پست‌هایش در شبکه‌های اجتماعی حذف‌شده است. او در چند روز گذشته، هلوکاست را انکار کرد و از ادعای تقلب در انتخابات امریکا هم حمایت کرده بود.
دولت‌ها تلاش می‌کنند تا از گسترش عقاید ضد سیستمی جلوگیری کنند. بازیگران، سلبریتی‌ها و رسانه‌ها به دلیل تأثیرگذاری بالا بر جامعه بیشتر موردتوجه هستند.
به‌جای برخورد‌های مستقیم، دولت‌ها با استفاده از نهادهای خصوصی جلوی عبور از خط قرمز‌ها را می‌گیرند. هیچ‌کس دستگیر نمی‌شود، هیچ دادگاهی برگزار نمی‌شود و دولت هم به نقض آزادی بیان متهم نمی‌شود. شرکت‌هایی که واسطه‌ی فیلم‌سازان و بازیگران هستند به‌راحتی افراد خاطی را کنار می‌گذارند. رسانه‌ها خبرنگاران منتقد خود را حذف می‌کنند و شبکه‌های اجتماعی کاربران خود را سانسور می‌کنند. به‌این‌ترتیب افرادی که از خط قرمزها عبور کرده‌اند به حاشیه رانده می‌شوند.
این روش برخورد در سینمای امریکا از اواسط دهه ۴۰ میلادی شروع شد و به لیست سیاه هالیوود معروف شده بود. زمانی که مهم‌ترین خط قرمز امریکا گرایش جامعه این کشور به کمونیسم بود. در این دوره، بازیگران متعددی به اتهام عقاید کمونیستی خائن شناخته‌شده و کنار گذاشته شدند. بسیاری از این افراد کمونیست نبودند و تنها به دلیل اتهام از هالیوود حذف شدند.
معروف‌ترین فرد این لیست چارلی چاپلین بود. او از هالیوود حذف شد و به دلیل فشار رسانه‌ای امریکا را ترک کرد. کارانو، یکی از ده‌ها بازیگری است که به دلایل سیاسی تحت‌فشار قرارگرفته‌اند. چند سال پیش مل گیبسون هم به دلیل انتقاد به حمایت امریکا از اسرائیل از هالیوود کنار گذاشته شد. گاردین هم در روزهای اخیر یک خبرنگار را تنها به خاطر یک توئیت طنز در مورد اسرائیل اخراج کرد.
این مسئله باعث شده تا بسیاری از خبرنگاران، سلبریتی‌ها و رسانه‌ها در مورد عقاید سیاسی خود سکوت کنند تا حذف نشوند.