تبیان، دستیار زندگی

هضم‌کننده‌های طبیعی

گیاهان مفید برای گوارش در طب آیورودیک

گوارش فقط پروسه‌ای نیست که طی آن غذا تجزیه شده و انرژی و مواد مغذی ضروری بدن تأمین شود، بلکه یک سیستم گوارش سالم و خوب، کلید یک زندگی طولانی و به دور از بیماری‌هاست. در ادامه به سیزده گیاه در طب آیورودیک اشاره می‌کنیم که گفته می‌شود می‌توانند در تقویت فرایند گوارش بسیار خوب عمل کنند.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
گیاهان دارویی
استرس‌های روزمره، سبک زندگی بی‌تحرک و عادات غذایی ناسالم مثلاً بی‌نظمی زمان وعده‌های غذایی، پُرخوری کردن یا با عجله غذا خوردن باعث می‌شوند سیستم گوارش ما عملکرد مناسبی نداشته باشد و سلامت آن به خطر بیفتد. در نتیجه ما با علائمی مانند نفخ، گاستریت، بدهضمی، شکم‌درد و اسهال و دیگر مشکلات گوارشی روبرو خواهیم شد. گوارش نقش بسیار قابل توجهی در تعیین سالم یا ناسالم بودن بدن ما دارد.
گوارش فقط پروسه‌ای نیست که طی آن غذا تجزیه شده و انرژی و مواد مغذی ضروری بدن تأمین شود، بلکه یک سیستم گوارش سالم و خوب، کلید یک زندگی طولانی و به دور از بیماری‌هاست. در ادامه به سیزده گیاه در طب آیورودیک اشاره می‌کنیم که گفته می‌شود می‌توانند در تقویت فرایند گوارش بسیار خوب عمل کنند.

دانه‌های رازیانه کمک زیادی به سیستم لنفاوی می‌کنند و می‌توانند حالت تهوع را کاهش داده و ریفلاکس اسید معده را برطرف کنند. ضمناً رازیانه یک ضداسپاسم طبیعی بوده و برای رفع گرفتگی‌های شکم مفید است


زیره

زیره به صورت دانه‌های ریزی است که در بیشتر آشپزخانه‌ها وجود دارد و درمانی برای بعضی از مشکلات گوارشی محسوب می‌شود، مثلاً تسکین نفخ و گاز. دانه‌های زیره دارای خواص ضدالتهابی بوده و می‌توانند ناراحتی و درد معده را تسکین دهند. عرق زیره به طور کلی موجب افزایش تولید آنزیم‌های گوارشی شده و فرایند گوارش را تقویت می‌کند. از این رو به شما کمک می‌کند با مشکلات گوارشی‌تان مبارزه کنید. دانه‌های زیره دانه‌های معجزه‌گری هستند که گفته می‌شود خیلی از مشکلات مرتبط با بارداری را در زنان باردار تسکین می‌دهند؛ البته نباید به مقدار زیادی مصرف شوند.

تخم شنبلیله

تخم شنبلیله منبع بزرگی از فیبر و آنتی‌اکسیدان‌هاست. ضمناً تخم شنبلیله می‌تواند به عنوان یک هضم‌کننده‌ی طبیعی عمل کرده و سموم مضر را از بدن خارج نماید. تخم شنبلیله دارای خاصیت روان کنندگی بوده و دیواره‌ی معده و روده‌ها را نرم می‌کند. کسانی که می‌خواهند وزن کم کرده و چربی شکم را بسوزانند می‌توانند عصاره تخم شنبلیله را هر روز صبح با معده خالی بنوشند.

دانه هِل

هل عطر و طعم قوی دارد و این رایحه به بدن کمک می‌کند تولید آنزیم‌های گوارشی را فعال نماید، خصوصاً بعد از اینکه غذای سنگین و حجیمی خورده‌اید. ماده شیمیایی موجود در هل یا همان کارداموم می‌تواند حرکت غذا در روده‌ها را افزایش دهد. ضمناً این گیاه برای رفع مشکلاتی مانند یبوست، سوءهاضمه و گاستریت مفید و مؤثر است.

زنجبیل

زنجبیل برای سلامت گوارش عالی است و ناراحتی‌های گوارشی را تسکین می‌دهد. زنجبیل دارای ترکیبات شیمیایی ضددرد است و می‌تواند سیستم ایمنی را تقویت کند. همه‌ی این ویژگی‌ها با هم می‌توانند به نفع سیستم ایمنی شما در برابر سرماخوردگی و سرفه و ... باشند.

زردچوبه

زردچوبه ادویه‌ای هندی است اما در آشپزی سراسر دنیا کاربرد دارد. مقدار کمی زردچوبه، رنگ بسیار زیبایی به غذا می‌دهد؛ اما شهرت زردچوبه دلایل دیگری دارد. زردچوبه ادویه‌ای ضدقارچ، ضدویروس، آنتی‌اکسیدان، ضدسرطان، آنتی موتاژن (ضد جهش ژن)، آنتی باکتریال و ضدالتهاب است. همچنین از زردچوبه در طب آیورودیک به عنوان یک التیام دهنده گوارش استفاده می‌شود.

میخک

میخک گیاهی ضدعفونی‌کننده بوده و یک آنتی‌اکسیدان و قابض به شمار می‌رود. میخک ذاتاً ضد نفخ است، از این رو می‌تواند جلوی تشکیل گاز در سیستم گوارش را بگیرد.

دارچین

دارچین می‌تواند به بهبود گوارش و جذب مواد مغذی موجود در غذاهایی که می‌خوریم کمک کند. همچنین دارچین عاملی آنتی باکتریال است که جلوی عفونت‌های سیستم گوارش را می‌گیرد.

فلفل سیاه

فلفل سیاه حاوی ترکیبات پپرین است که فرایند گوارش را تسهیل کرده و تولید آنزیم‌های گوارشی معده را افزایش می‌دهد. در نتیجه به هضم پروتئین‌های غذایی که می‌خوریم کمک می‌کند.

دانه‌های رازیانه

مصرف دانه‌های رازیانه کمک می‌کند گاز و نفخ و چنگ زدگی معده‌تان تسکین بیابد. دانه‌های رازیانه کمک زیادی به سیستم لنفاوی می‌کنند و می‌توانند حالت تهوع را کاهش داده و ریفلاکس اسید معده را برطرف کنند. ضمناً رازیانه یک ضداسپاسم طبیعی بوده و برای رفع گرفتگی‌های شکم مفید است. بنابراین به راحتی می‌توانید از آن برای کاهش شکم‌درد ناشی از پُرخوری و تنش روده‌ها استفاده نمایید.

گودوچی

گودوچی این گیاه معجزه‌گر طب آیورودیک به دلیل خواص عالی آن در تصفیه خون و همچنین مبارزه با بیماری‌های باکتریایی شهرت دارد. خواص آنتی‌اکسیدانی گودوچی به بهبود عملکرد ایمنی بدن کمک کرده و برای فرایند گوارش نیز مفید است.

آمالاکی

آمالاکی یا آمله یا همان انگور فرنگی هندی سوپر میوه‌ای است که هزاران سال در طب آیورودیک کاربرد دارد. آمالاکی، منابع طبیعی ویتامین C را در اختیار بدن قرار می‌دهد و می‌تواند به راحتی توسط بدن هضم و جذب شود. در طب سنتی آمالاکی برای جوان‌سازی تمام بدن به کار می‌رفته و به کمک در سم‌زدایی سیستم گوارش، کاهش اسیدیته بدن و تعدیل سطح pH در روده‌ها نیز شهرت دارد.

آشواگاندا یا جینسینگ هندی

بر اساس طی آیورودیک، آشواگاندا گیاهی دارویی است که گفته می‌شود به کاهش التهاب و تقویت ایمنی بدن کمک می‌کند.

سیر

سیر، پُرمصرف‌ترین گیاه در آشپزی هندی است زیرا فواید زیادی از جهت درمان انواع مشکلات سلامتی دارد. سیر دارای خواص ضدالتهابی، آنتی‌بیوتیکی و آنتی باکتریال است که به درمان انواع عوارض گوارشی کمک می‌کند.
مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.