تبیان، دستیار زندگی

خانه‌تکانی به سبک کرونا

نکات مهمی که برای خانه‌تکانی در روزهای کرونایی باید رعایت کرد

ازآنجاکه خانه‌تکانی مهم‌ترین استراتژی برای مبارزه با ویروس کروناست، خانه‌تکانی امسال مهم‌تر از هر زمان دیگری است اما نکات مهمی در مورد خانه‌تکانی در طی بیماری همه‌گیر ویروس کرونا وجود دارد که همه باید از آن‌ها پیروی کنند.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
خانه تکانی
خانه‌تکانی از رسوم بسیار قدیمی است که مردم چند ماه قبل از آمدن بهار شروع به گردگیری و تمیز کردن خانه می‌کنند اما ویروس کرونا که بیش از یک سال است وارد زندگی بشر شده، تمام جنبه‌های زندگی انسان را ازجمله دورکاری، پوشیدن ماسک، خرید اینترنتی، تحصیل مجازی و حتی نظافت مردم را تحت تأثیر قرار داده است. کرونا باعث شد تا مردم بیش از همیشه به نظافت اهمیت دهند و این روزها سؤالات زیادی در رابطه با خانه‌تکانی در دوران کرونا در ذهن خانم‌ها است که ما در ادامه به آن‌ها پاسخ‌خواهیم داد.

چرا باید خانه تکانی امسال را جدی گرفت؟

خیلی‌ها امسال به دلیل شیوع ویروس کرونا و عدم دیدوبازدید در عید نوروز دست از خانه‌تکانی می‌کشند و با یک گردگیری و نظافت ساده به پیشواز شروع سال جدید می‌روند اما برخلاف آنچه این افراد تصور می‌کنند، خانه‌تکانی امسال بیش از سال‌های قبل مهم است. حتی اگر هیچ سالی عادت به خانه‌تکانی نداشتید، به شما توصیه می‌کنیم خانه‌تکانی امسال را به چند دلیل نادیده نگیرید:
-با توجه به تأثیر قرنطینه خانگی در طول همه‌گیری کرونا بر سلامت روحی افراد، نظافت و تمیز کردن خانه باعث می‌شود تا احساس بهتری پیدا کنید. همچنین بر اساس تحقیقات انجام‌شده، منظم بودن و تمیز کردن می‌تواند به شما کمک کند آرامش بیشتری داشته باشید.
-قرنطینه خانگی و اعمال محدودیت‌ها فرصتی عالی برای جبران کارهای عقب‌افتاده ازجمله نظافت قسمت‌هایی از خانه است که تنها سالی یک‌بار تمیز می‌شوند.
-ازآنجاکه نظافت مهم‌ترین استراتژی برای مبارزه با ویروس کروناست، خانه‌تکانی امسال مهم‌تر از هر زمان دیگری است زیرا نظافت خانه می‌تواند تا حد زیادی به پیشگیری از ابتلا به کرونا و جلوگیری از گسترش آن کمک کند.(به‌شرط آنکه به نکاتی که در ادامه اشاره می‌کنیم، توجه کنید.)

بهترین پاک‌کننده‌ها برای خانه‌تکانی در روزهای کرونایی چیست؟

جرج جیسون تترو میکروب‌شناس و متخصص بیماری‌های عفونی در بیمارستان تورنتو می‌گوید: «ویروس توسط گرما کشته می‌شود. گرما در دمای بیش از 77 درجه سانتی گراد بهترین کشنده باکتری و ویروس است.» به همین دلیل بخارشوی یکی از بهترین پاک‌کننده‌هایی است که به‌وسیله آن می‌توانید خانه را تمیز و عاری از ویروس کنید. مهم‌تر از همه اینکه برای تمیز کردن سطوح منزل مثل دیوار، مبل، تابلو فرش، کابینت و... با استفاده از بخارشوی نیازی به شوینده ندارید زیرا بخار به‌راحتی جرم و کثیفی را از بین می‌برد.
خدمات سلامت ملی (NHS) پیشنهاد می‌کند از بخارشوی برای تمیز کردن پرده‌ها، فرش‌ها، تشک‌ها و مبل‌ها که نمی‌توان با اسپری تمیزکننده ضدعفونی کرد، استفاده کنید.
اگر در منزل بخار‌شوی ندارید، نگران نباشید؛ پاک‌کننده‌های دیگری وجود دارند که به‌اندازه بخارشوی قوی و مؤثرند. مرکز کنترل و پیشگیری بیماری‌ها(CDC) توصیه می‌کند برای خانه‌تکانی و تمیز کردن خانه از مخلوط ¼ فنجان سفیدکننده (وایتکس) با سه لیتر آب‌خنک استفاده کنید. این پاک‌کننده و همچنین سرکه سفید در برابر ویروس‌های مشابه ویروس کرونا مثل آنفولانزا اثربخشی نشان داده و قدرت پاک‌کنندگی بالایی دارد اما با توجه به آنکه هنوز شواهد کافی برای اثبات مؤثر بودن این ضدعفونی‌کننده‌ها علیه ویروس کرونا وجود ندارد، می‌توانید سطوحی در خانه که تماس زیادی با آن‌ها دارید را با الکل اتانول 70-90 درصد ضدعفونی کنید.

کجاها را تمیز کنیم؟

خانه‌تکانی برای آن دسته افرادی که رسم هرساله‌شان است، چندان سخت و پیچیده نیست اما اگر با شروع ماه اسفند دچار سرگردانی می‌شوید و نمی‌دانید باید از کجا شروع کنید، به نکات زیر دقت کنید:
-گام اول: دستکش‌هایتان را دستتان کنید و از آشپزخانه و کابینت‌ها شرع کنید. ظروف خاک گرفته را بشویید و بعد از خشک‌کردن و تمیز کردنِ داخل کابینت آن‌ها را سر جایشان بچینید.
-گام دوم: به سراغ کمک لباس‌هایتان بروید. لباس‌های کهنه و یا غیرقابل استفاده را بیرون انداخته و کمدتان را مرتب و منظم کنید.
-گام سوم: پرده‌ها را دربیاورید و تا آن‌ها را داخل ماشین لباسشویی می‌اندازید، شیشه‌ها را تمیز کنید.
-گام چهارم: تمیز کردن دیوارها را شروع کنید. برای این کار از اسفنج و مواد شوینده‌ی شیمیایی استفاده کرده و اگر روی دیوار لکه‌ای بود که پاک نمی‌شد، مقداری خمیردندان روی آن بگذارد تا لکه از بین برود.
-گام پنجم: با استفاده از یک دستمال خشک لوسترها را گردگیری کرده و بعد به کمک یک دستمال آغشته شده به الکل کاملاً آن‌ها را تمیز و براق کنید.
-گام ششم: با استفاده از جرم‌گیر و یک فرچه زبر، سرامیک‌های کف و دیوار سرویس‌های بهداشتی را تمیز کنید.
-گام هفتم: اگر فرش شما نیاز به شستشو دارد، آن‌ها را به قالی‌شویی تحویل دهید و اگر زیاد کثیف نیست می‌توانید آن‌ها را با استفاده از مخلوط شامپو فرش و آب، کیسه بکشید.

برای خانه‌تکانی در دوران کرونا می‌توان از نظافتچی کمک گرفت؟

اگر هرساله با کمک نظافتچی خانه‌تکانی می‌کردید و امسال به دلیل شیوع کرونا دچار دودلی بین گرفتن یا نگرفتن نظافتچی هستید، باید بگوییم که به توصیه کارشناسان در این دوران از ورود افراد نظافتچی به منزلتان خودداری کنید زیرا این روزها سلامتی شما از هر چیز دیگری مهم‌تر است. اگر بنا به هر دلیلی مجبور شدید از نیروهای خدماتی کمک بگیرید، به نکات زیر توجه نمایید:
-از نیروی نظافتچی بخواهید حتماً از ماسک و دستکش استفاده کند.
-تا زمان حضور نیروی نظافتچی در خانه، پنجره‌ها را باز گذاشته و فاصله فیزیکی 2متر را رعایت کنید.
-برای پذیرایی از نیروی خدماتی، حتی‌الامکان از ظروف یک‌بارمصرف استفاده نمایید؛ در غیراینصورت، ظروف استفاده‌شده توسط نظافتچی را کاملاً ضدعفونی کنید.
-با توجه به عدم رعایت برخی از نیروهای خدماتی، هنگام انجام کار مراقب باشید تا در صورت عدم استفاده از ماسک و دستکش تذکر داده و سطوحی که توسط نظافتچی دست‌زده شده را ضدعفونی کنید.

آیا می‌توان در دوران کرونا وسایل اضافی و دست‌دوم را به نیازمندان داد؟

در حین خانه‌تکانی، ممکن است لباس، کفش، پتو، اسباب‌بازی و وسایل قابل‌استفاده دیگری داشته باشید که نیازی به آن‌ها ندارید. می‌توانید آن‌ها را به نیازمندان اهدا کنید یا به خیریه‌ای بسپارید تا به دست نیازمندان برسانند اما امسال با توجه به شیوع کرونا ممکن است اهدای وسایل دست‌دوم به نیازمندان خطراتی برای آن‌ها به همراه داشته باشد. برای اهدای وسایل دست‌دوم به نیازمندان به نکات زیر توجه کنید:
-قبل از اهدای وسایلی همچون لباس، کفش، ملحفه، اسباب‌بازی و... به‌طور کامل آن‌ها را شسته و خشک‌کنید. سپس آن‌ها را در پلاستیک یا ساک دستی گذاشته و بعد از گذشت 24 ساعت به دست نیازمندان برسانید.
-از اهدای وسایل شخصی مثل حوله و لباس‌زیر به نیازمندان جداً خودداری کنید.
-سعی کنید شان و حرمت افراد نیازمند را حفظ کرده و لباس‌های به‌دردبخور در حد نو و یا حتی نو را به نیازمندان اهدا کنید.