تبیان، دستیار زندگی

دلایل علمی که می‌گویند اکالیپتوس برای سلامتی مفید است

دانستنی‌های اسانس روغنی اکالیپتوس

هزاران سال است که بشر برای تولید غذا، عطر و دارو از اسانس‌های روغنی استفاده می‌کند. امروزه علم مدرن نیز فواید برخی از آن‌ها را تائید کرده است. یکی از اسانس‌های مورد استفاده از درخت اکالیپتوس گرفته می‌شود.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
اکالیپتوس
بیشتر عصاره‌های گیاهی یا اسانس‌های روغنی در صورتی که با یک روغن حامل یا روغن پایه ترکیب شوند، برای پوست بی‌ضررند. این روغن‌های بدون بو بدون اینکه از تأثیرگذاری عصاره‌ی گیاهی مورد نظر کم کنند، آن‌ها را رقیق می‌کنند. از پُرمصرف‌ترین روغن‌های حامل می‌توان روغن بادام شیرین، روغن جوجوبا، روغن نارگیل و روغن زیتون را نام برد.

فواید اسانس روغنی اکالیپتوس برای سلامتی

کمک به کاهش سرفه
سرفه کردن نه تنها سینه و ریه‌ها را تحریک می‌کند، بلکه اغلب انرژی‌تان را نیز می‌گیرد. سرفه کردن یک واکنش حیاتی است که کمک می‌کند راه‌های هوایی شما از محرک‌ها و موکوس اضافی پاکسازی شوند. هر چند سرفه کردن مفید است، اما می‌تواند احساس خشکی و خراشیدگی در حلقتان ایجاد کند.
مطالعات علمی نشان می‌دهند اکالیپتوس یک ضد سرفه قدرتمند است. اکسپکتورانت یا ضد سرفه ماده‌ای است که کمک می‌کند ترشحات غلیظ و چسبناک در راه‌های هوایتان رقیق شوند تا بتوانید آن‌ها را خارج کنید. به همین دلیل است که اکالیپتوس در بیشتر مرهم‌های سینه و بخورها وجود دارد.
روش مصرف:
دو تا سه قطره اسانس اکالیپتوس را به یک قاشق غذاخوری روغن حامل اضافه کنید و ترکیب حاصل را روی سینه، گردن و پشتتان بمالید.

اسانس اکالیپتوس به دلیل خواص ضدالتهابی که دارد و سیستم ایمنی را تقویت می‌کند، می‌تواند برای درمان مشکلات تنفسی نیز مفید باشد. این مشکلات تنفسی شامل برونشیت مزمن، آسم و بیماری مزمن انسدادی ریه می‌شوند


تخفیف علائم آلرژی فصلی
آیا شما هم جزو کسانی هستید که آلرژی فصلی دارند؟ این آلرژی‌ها معمولاً در فصل بهار و تابستان، زمانی که میزان گرده‌ها و دیگر میکروب‌ها بیشترین است، بدتر می‌شوند. آلرژی فصلی موجب عطسه، سرفه، گرفتگی بینی، آبریزش بینی، گلودرد و خارش چشم می‌شود.
اگر می‌خواهید علائم آلرژی‌تان را به طور طبیعی کاهش دهید، می‌توانید اسانس اکالیپتوس را امتحان کنید. طبق یافته‌های علمی، خاصیت ضدالتهابی اکالیپتوس می‌تواند بر واکنش ایمنی بدن اثر بگذارد. بنابراین اکالیپتوس برای مهار خیلی از علائم آلرژی مفید است.
روش مصرف:
پنج تا هفت قطره از اسانس خالص اکالیپتوس را در دستگاه بخور بریزید و در محل کار و زندگی‌تان از آن استفاده کنید.
همچنین می‌توانید با ترکیب سه قطره اسانس اکالیپتوس در یک قاشق غذاخوری روغن بادام شیرین، یک پماد درست کرده و به گردن و سینه و پایین بینی‌تان بمالید.

کمک به مشکلات تنفسی
اسانس اکالیپتوس به دلیل خواص ضدالتهابی که دارد و سیستم ایمنی را تقویت می‌کند، می‌تواند برای درمان مشکلات تنفسی نیز مفید باشد. این مشکلات تنفسی شامل برونشیت مزمن، آسم و بیماری مزمن انسدادی ریه می‌شوند.
روش مصرف:
پنج تا هفت قطره اسانس اکالیپتوس را در بخور بریزید.
همچنین می‌توانید یک فنجان آب جوش را در کاسه‌ای بزرگ ریخته و سه تا پنج قطره اسانس اکالیپتوس به آن اضافه کنید، روی سرتان حوله‌ای بیندازید و بخار آرامش‌بخش این ترکیب را پانزده دقیقه استنشاق کنید.

کاهش درد و التهاب
اگر دچار درد و التهاب در حد خفیف تا متوسط هستید، می‌توانید از اکالیپتوس برای آروماتراپی استفاده نمایید. در مطالعه‌ای که روی تعدادی از افرادی انجام شده بود که عمل جایگزینی مفصل انجام داده بودند، یک گروه به مدت سه روز و هر روز 30 دقیقه اسانس اکالیپتوس تنفس کردند. وقتی محققان علائم حیاتی و شاخص درد را در این افراد با گروه کنترل مقایسه کردند دریافتند تنفس اکالیپتوس به میزان مؤثری توانسته بود دردشان را کاهش دهد. این مطالعه نتیجه گرفت استفاده از اسانس اکالیپتوس می‌تواند ابزار مفیدی برای کاهش درد و کاهش فشارخون بعد از عمل جراحی جایگزینی مفصل باشد.
اگر استفاده از اسانس روغنی اکالیپتوس بعد از یک عمل جراحی دردناک توانسته درد را کاهش دهد، پس به احتمال زیاد می‌تواند به کاهش دیگر دردهای حاد و مزمن نیز کمک بکند.
روش مصرف:
در یک بطری اسانس خالص اکالیپتوس بریزید و سه تا پنج دقیقه آن را تنفس کنید.
برای استفاده‌ی موضعی، دو تا سه قطره از این اسانس را با یک‌چهارم فنجان روغن حامل ترکیب کرده و آن را به آرامی به موضع درد بمالید.

مبارزه با عفونت‌ها
بدن شما دارای شبکه‌ی دفاعی منحصربه‌فردی است که سیستم ایمنی نام دارد. اگر هر چیز خارجی وارد بدنتان شود، گلبول‌های سفید خون آن را احاطه کرده و به آن حمله می‌کنند. پیامد این مبارزه، التهاب و عفونت است. برخی از متداول‌ترین عفونت‌هایی که می‌شناسید می‌توانند ناشی از پاتوژن‌های میکروسکوپی مانند باکتری‌ ای کولای و باکتری اس. اورئوس باشند که منجر به عفونت‌های استافیلوکوکی می‌شوند. طبق یافته‌های علمی، اسانس اکالیپتوس می‌تواند به عنوان یک عامل آنتی باکتریال و ضد قارچ عمل کند.
روش مصرف:
اگر ناحیه‌ای در بدنتان دچار عفونت شده، دو تا سه قطره اسانس اکالیپتوس را با یک قاشق غذاخوری روغن حامل ترکیب کرده و به آرامی به ناحیه مورد نظر بزنید.
اگر می‌خواهید به صورت تنفسی از آن استفاده نمایید، سه تا پنج قطره از این اسانس را در بخور ریخته و استنشاق کنید.
کمک به التیام زخم‌ها
در مورد زخم‌ها و بریدگی‌های جزئی، اسانس اکالیپتوس می‌تواند یک راهکار مناسب درمانی باشد. اکالیپتوس به دلیل خاصیت ضد میکروبی و آنتی‌بیوتیکی که دارد، استفاده‌ی موضعی از آن به التیام جای بریدگی و سوختگی‌های جزئی یا جای گزش حشرات کمک می‌کند.
نتایج علمی نشان داده‌اند اسانس اکالیپتوس می‌تواند در درمان برخی از مشکلات پوستی مؤثر باشد. از میان 88 عصاره روغنی که مورد مطالعه بوده، معلوم شده اسانس اکالیپتوس دارای فواید بالقوه‌ای در درمان دست‌کم 20 عارضه‌ی پوستی می‌باشد. این عوارض شامل درماتیت‌ها، پای ورزشکار، سوختگی‌ها، تاول‌ها، شینگلز و حتی آبله مرغان می‌شوند.
روش مصرف:
سه تا پنج قطره اسانس اکالیپتوس را با یک‌چهارم فنجان روغن حامل ترکیب کنید و آن را به آرامی به ناحیه مورد نظر بمالید تا التیام بیابد.

تسکین گوش درد
گوش درد عارضه‌ای دردناک و آزاردهنده است که در میان کودکان شایع می‌باشد اما افراد بزرگسال نیز می‌توانند دچارش شوند. گوش درد می‌تواند ناشی از عفونت یا التهاب در گوش میانی یا گوش داخلی باشد. گاهی گوش درد با تب، درد آرواره و نشت مایعات از گوش مشکل‌دار همراه است.
آیا می‌دانستید اکالیپتوس خاصیت آنتی باکتریال و ضد درد دارد که می‌تواند یک گوش درد دردناک را تسکین دهد؟ گاهی ممکن است به دلیل سرماخوردگی یا آلرژی، در گوشتان عفونت ایجاد شود یا مایعات تجمع کنند؛ مقداری اکالیپتوس می‌تواند در تسکین دردتان مفید باشد.
روش مصرف:
اکالیپتوس را با روغن حامل رقیق کرده و پنبه‌ای را به آن آغشته کرده و به آرامی پنبه را در گوش مورد نظر قرار دهید.

افزایش تمرکز و وضوح فکری
دانشمندان دریافته‌اند اسانس اکالیپتوس دارای خواص محافظت‌کنندگی عصب‌ها نیز هست. این اسانس روغنی دارای آنتی‌اکسیدان‌هایی است که از سلول‌ها محافظت کرده و جلوی پیری زودرس را می‌گیرند. از آنجایی که اسانس اکالیپتوس از سلول‌های مغز نیز محافظت می‌کند، استفاده از آن به عنوان آروماتراپی می‌تواند وضوح فکری‌تان را افزایش دهد.
روش مصرف:
حتماً با سستی و خواب‌آلودگی بعد از ناهار آشنا هستید؛ مقداری اسانس خوشایند اکالیپتوس را استنشاق کنید و تفاوت را ببینید. دو تا سه قطره اسانس اکالیپتوس را با یک روغن حامل ترکیب کرده و آن را در ظرف شیشه‌ای کوچکی بریزید و در طول روز از آن استفاده کنید. کافی است آن را بو بکشید یا کمی از آن را روی مچ دستتان یا زیر بینی‌تان بمالید.

تسکین خستگی و درد عضله
بعد از یک روز سخت کاری، بدنتان ممکن است از سر تا پا دردناک شود. شاید هم بعد از تمرین و ورزش عضلاتتان درد بگیرد. بدن‌درد و احساس خستگی در روزهایی که سرماخورده‌اید یا آنفلوانزا دارید نیز عجیب نیست.
پس می‌توانید از اسانس اکالیپتوس برای ماساژ بدنتان استفاده کنید. این عصاره را با یک روغن حامل ترکیب کرده و موضعی استفاده کنید. ضمناً اسانس اکالیپتوس می‌تواند درد آرتریت را نیز تسکین دهد.
روش مصرف:
با ترکیب هفت تا نه قطره اسانس اکالیپتوس با یک فنجان روغن حامل، مرهمی برای تسکین عضلات خود درست کنید. این مرهم را در ظرف دربسته‌ای دور از نور نگه دارید و هر وقت لازم شد روی عضلات و مفاصل دردناکتان بمالید.

از این محصول طبیعی فقط به صورت موضعی یا استنشاقی استفاده کنید. از اسانس اکالیپتوس به صورت خوراکی استفاده نکرده و آن را داخل چشم یا دهانتان نزنید


کمک به خواب بهتر
آیا حتی صبح بعد از بیدار شدن از خواب هم احساس خستگی و کسالت می‌کنید؟ شاید خوب و کافی نمی‌خوابید. توصیه شده است افراد بزرگسال هفت تا نه ساعت خواب شبانه داشته باشند. اگر برای به خواب رفتن مشکل دارید، اسانس روغنی اکالیپتوس می‌تواند به شما کمک کند. مطالعات نشان داده‌اند استفاده از اسانس اکالیپتوس به صورت موضعی یا در بخور می‌تواند سینوس‌ها را بیشتر باز کرده و به خواب بهتر کمک کند.
روش مصرف:
شب کنار تختخوابتان بخور بگذارید و پنج تا هفت قطره اسانس اکالیپتوس در آن بریزید تا وقتی در خواب هستید آن را تنفس کنید.
همچنین می‌توانید دو قطره از اسانس اسطوخودوس نیز به آن اضافه کنید تا خاصیت آرامش بخشی آن بیشتر شود.

هشدار

برگ‌های اکالیپتوس غذایی حیاتی برای کوالاها هستند اما این دلیل نمی‌شود خوردن اسانس این گیاه برای انسان نیز بی‌خطر باشد. از این محصول طبیعی فقط به صورت موضعی یا استنشاقی استفاده کنید. از اسانس اکالیپتوس به صورت خوراکی استفاده نکرده و آن را داخل چشم یا دهانتان نزنید.

کلام آخر

اکالیپتوس بارها مورد مطالعه قرار گرفته است. این اسانس روغنی دارای بویی آشناست که کمک می‌کند بهتر نفس بکشید و آرام شوید. اگر هرگونه علامتی از یک واکنش آلرژیک مشاهده کردید، فوراً مصرف آن را متوقف نمایید.
در صورت امکان همیشه از عصاره‌های گیاهی و طبیعی برای درمان دردها و عوارض استفاده کنید. مواد طبیعی مانند اکالیپتوس می‌توانند خیلی از عوارضی را که ناراحتتان می‌کنند تسکین دهند.
مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.