تبیان، دستیار زندگی

فرمان‌هایی برای تربیت جنسی فرزندان

درسته که غریزه جنسی در کودک ضعیف است اما والدین باید برای جلوگیری از بلوغ زودرس و بروز انحرافات جنسی نکاتی را در تربیت توجه داشته باشند.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
تربیت جنسی فرزندان
یکی از دغدغه‌های اصلی و مهم والدین، موضوع تربیت جنسی کودکان بوده به‌طوری‌که رفتار غلط والدین در این زمینه، تبعات جبران‌ناپذیری بر روح و ذهن کودک باقی خواهد گذاشت. این در حالی است که در آیات و روایات پیرامون تربیت جنسی فرزندان نکات ارزشمندی بیان شده که توجه به آن‌ها بسیار راهگشا خواهد بود.

-  اجازه گرفتن را یاد دهید

به فرزندانتان چگونگیه ورود به اتاق و محل استراحت پدر و مادر را یاد دهید. کودکان که به سن بلوغ نرسیده در زمان‌هایی مثل قبل نماز صبح، هنگام ظهر و استراحت نیم‌روزی و شب‌ها که درب اتاق بسته است، و نوجوانان که به سن بلوغ رسیده‌اند در همه زمان‌ ها برای ورود به اتاق والدین باید در زده و بعد از گرفتن اجازه وارد شوند.(سوره نور، 58 و 59)

پس از 6 سالگی کودک نباید توسط فردنامحرم بوسیده یا در آغوش گرفته شود. 

 

- مراقب چیزهایی که کودک می‌بیند باشید

کودکان خیلی خوب احساس می کنند، می‌فهمند، همه چیز را می‌بینند و خیلی خوب صداها را می‌شنوند و درک می‌کنند. حتی اگر آن‌ها خواب بوده یا خود را به خواب زده باشند، تصاویر، صداها و احساسات مثل یک دوربین در ذهن و خیال آن‌ها ضبط می‌شود.
بنابراین پدر و مادر باید کاری کنند که فرزندشان صحنه‌های جنسی را ندیده و نشنود. این صحنه می‌تواند رابطۀ زناشویی خود آنها باشد یا تصویر و فیلمی و حتی کارتنی باشد که از اینترنت یا ماهواره که در صفحۀ گوشی، تبلیت، لب‌تاپ یا تلویزیون در حال نمایش است. (کافی، ج5، ص 500)

-  رختخواب کودک را جدا کنید

بستر کودک را از سنى كه قادر به اجازه گرفتن براى ورود به اتاق هستند (تقریبا از سن سه سالگى. البته در این موضوع اختلافات زیادی وجود دارد و معیار را می‌توان سن هوشیاری و درک بچه‌ها نسبت به این مسائل دانست) جدا کرده و كودكان را در جایی جدا از محل خواب خود بخوابانند.

همچنین در سنین خاصى، لازم است بستر كودكان دختر و پسر و حتی بچه‌های هم‌جنس از یكدیگر جدا باشد و آنها زیر یک روانداز نخوابند؛ زیرا با هم خوابیدن، ممكن است باعث تماس بدنى آنها با یكدیگر و تحریک حس كنجكاوى شود. بنابراین پیش از آگاه شدن كودكان به لذت‌هاى جنسى، رختخواب آنها را از هم جدا کنید. (كتاب من لا یحضره الفقیه، ج 3، ص 436)

-   از تماس بدنی با کودک خودداری کنید

کودک از سن شش سالگی نسبت به بدن خود حساس شده و تماس بدنی ممکن است موجب تحریک او بشود. بنابراین از سن 5 سالگی تنهایی رفتن کودک به حمام و دستشویی را یاد دهید تا از آسیب‌ و انحرافات در امان بمانند.(من لا یحضره الفقیه، ج 3، ص 436)

پدر و مادر باید کاری کنند که فرزندشان صحنه‌های جنسی را ندیده و نشنود. این صحنه می‌تواند رابطۀ زناشویی خود آنها باشد یا تصویر و فیلمی و حتی کارتنی باشد که از اینترنت یا ماهواره که در صفحۀ گوشی، تبلیت، لب‌تاپ یا تلویزیون در حال نمایش است.



-  از برهنه شدن خودداری کنید

برهنه شدن در برابر كودكان، موجب از بین رفتن حیا و نیزتحریک جنسی آن‌ها می‌شود. بنابراین نه والدین و نه فرزندان حق ندارند به عورت یکدیگر نگاه کنند. (كافى، ج 6، ص 503)

- كودک نامحرم را نبوسید

پس از 6 سالگی کودک نباید توسط فردنامحرم بوسیده یا در آغوش گرفته شود. (كافى، ج 5، ص 533. تهذیب الأحكام، ج 7، ص 461. من لا یحضره الفقیه، ج 3، ص 436)