تبیان، دستیار زندگی

چگونه در منزل ته انداز مرغ زعفرانی درست کنیم؟

ته انداز مرغ زعفرانی ، غذایی خوشمزه و مجلسی و بسیار لذیذ است که به آسانی درست می شود.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

ته انداز مرغ

 ته انداز مرغ بر خلاف اسمش  که فکر می کنیم سخت است ، به راحتی و در مدت زمان کوتاهی درست می شود . این غذای خوشمزه به ارمنی پلو هم معروف است که احتمالا این غذا ریشه در آشپزی ارمنی دارد.

 برای تهیه این غذا نوع برنج مهم نیست و شما می توانید ته انداز مرغ را با  سبزی پلو ، لوبیا پلو و یا عدس پلو درست کنید. همچنین در این غذا از زعفران استفاده می شود. زعفران خواص زیادی برای سلامتی بدن دارد.

 زعفران دارای ویتامین (ث و ب 1و ب6 و ب2 ) می باشد. زعفران حاوی پروتئینی است که می تواند سلولهای آسیب دیده را ترمیم کند.

 اگر خواستید با شوید پلو درست کنید؛ بعد از آبکش کردن برنج مقداری شوید تازه یا خشک را با برنج مخلوط کنید و اگر خواستید با زرشک پلو درست کنید؛ در پایان پخت روی برنج را با زرشک تفت داده شده و در صورت دلخواه خلال پسته و بادام تزیین کنید.


ریه اصلی ترین عضو دستگاه تنفسی انسان میباشد و زعفران تأثیر زیادی در محافظت از سلول های ریه و بافت آن در برابر انواع عفونت ها و بیماری دیگر مانند  کرونا ، برونشیت و… دارد. از زعفران در درمان تنگی نفس نیز می شود استفاده کرد.

خواص زعفران می تواند اشتها را کاهش دهد و به روند کاهش وزن کمک زیادی کند.خوردن تنقلات، یک عادت شایع در بین افراد است که آنها را در معرض خطر اضافه  وزن ناخواسته قرار می دهد. بر اساس تحقیقات، زعفران ، با کنترل اشتها، از خوردن میان وعده های متعدد توسط شما جلوگیری می کند.

 این غذای خوشمزه را می توان هم با ران و سینه ی مرغ و هم با کتف و بال درست کرد و یا اگر مرغ دوست نداشتید به جای آن از گوشت و ماهی استفاده کنید
 در این مطلب می خواهیم طرز تهیه این غذای خوشمزه را بیان کنیم:

مواد لازم :

ران یا سینه مرغ: برای هر نفر یک تکه

برنج: ۴ لیوان

زعفران دم کرده غلیظ: ۵ قاشق

پیاز: ۱ عدد

نمک، فلفل و زردچوبه: به مقدار لازم

پودر سیر و پودر پاپریکا: به مقدار لازم

روغن مایع: به مقدار لازم

  برای تهیه ته انداز با گوشت گوسفند یا ماهی ، همانند ته انداز مرغ ،ابتدا گوشت را با مواد دلخواه و حتما با زعفران به همین ترتیب مزه‌دار کنید. یک طرف گوشت مورد نظر را سرخ کنید و سمت دیگر را کف قابلمه بگذارید و طبق دستور ته انداز مرغ مجلسی اجازه دهید روی شعله ملایم گاز دم بکشد.


طرز تهیه:

 برای تهیه این غذای خوشمزه ابتدا برنج‌ها را در آب و نمک خیس کنید. تکه‌های خام مرغ را با پیاز خرد شده، نمک، زعفران، پودر سیر و پودر پاپریکا مزه‌دار کنید. بعد از چند ساعت، یک طرف از  مرغ‌های مزه‌دار شده را خوب سرخ کنید.

سمت دیگر مرغ که قرار است کف قابلمه قرار بگیرد نیازی به سرخ شدن ندارد. در این فاصله برنج را در آب جوش بریزید و بپزید و آبکش کنید. برنج نباید نرم شود و باید دان باشد.

 بعد از این که برنج را آبکش کردید،کف قابلمه مقداری روغن بریزید و وقتی روغن داغ شد مرغ‌ها را از سمتی که سرخ نشده است کف قابلمه بچینید. مقداری از برنج را با کمی زعفران قاطی کنید. لابه لا و روی مرغ‌ها برنج بریزید و آن را پهن کنید. برنج زعفرانی شده را بیشتر در سمت دور قابلمه بریزید تا هنگام سرو غذا لایه زعفرانی برنج مشخص‌تر باشد.

روی برنج را مخلوطی از کره آب شده و زعفران دم کرده بریزید و با کف دست برنج را کمی فشار دهید. ته انداز مرغ زعفرانی مجلسی را روی شعله ملایم گاز و شعله پخش‌کن به مدت یک تا یک و نیم ساعت دم بگذارید تا مرغ‌ها حسابی سرخ و حنایی شوند. بعد از پخت ته انداز آن را به صورت قالبی در یک دیس گرد برگردانید.

 نکته : برای تهیه این غذا، مصرف زعفران را جدی بگیرید و در استفاده از آن دست و دلباز باشید. طعم اصلی این غذا بستگی به زعفرانی دارد که برای پخت استفاده می‌کنند. زعفران دم کرده مرغوب و غلیظ عطر و بوی بی‌نظیری به این غذا می‌بخشد.

 همانطور که گفتیم این غذای خوشمزه را می توانید با انواع برنج ها تهیه کنید.اگر خواستید با شوید پلو درست کنید؛ بعد از آبکش کردن برنج مقداری شوید تازه یا خشک را با برنج مخلوط کنید و اگر خواستید با زرشک پلو درست کنید؛ در پایان پخت روی برنج را با زرشک تفت داده شده و در صورت دلخواه خلال پسته و بادام تزیین کنید.

اگر هم ته انداز مرغ را به صورت عدس پلو یا ماش پلو دوست دارید در مرحله آبکش کردن برنج مقداری عدس یا ماش از قبل پخته شده را با برنج مخلوط کنید.

اگر هم ته انداز مرغ را به صورت رشته پلو دوست دارید رشته‌های پخته و آبکش شده را با برنج آبکش شده مخلوط کنید.
 برای تهیه ته انداز با گوشت گوسفند یا ماهی ، همانند ته انداز مرغ ،ابتدا گوشت را با مواد دلخواه و حتما با زعفران به همین ترتیب مزه‌دار کنید. یک طرف گوشت مورد نظر را سرخ کنید و سمت دیگر را کف قابلمه بگذارید و طبق دستور ته انداز مرغ مجلسی اجازه دهید روی شعله ملایم گاز دم بکشد.
این مطلب صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر شده و محتوای آن لزوما مورد تایید تبیان نیست .