تبیان، دستیار زندگی

مصاحبه جنجالی سی‌بی‌اس با وکیل ترامپ

تبرئه ترامپ با اسنادی جعلی

صحبت‌های جنجالی وکیل مدافع ترامپ در استیضاح درباره سندسازی دموکرات‌ها برای محاکمه رئیس‌جمهور سابق آمریکا و حمایت رسانه‌ها از آن‌ها را بخوانید.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

 

 وکیل دونالدترامپ رئیس‌جمهور سابق آمریکا در یک مصاحبه جنجالی با یک مجری تلویزیون درگیر شده است. مایکل ون در وین پس از رأی‌گیری مجلس سنا برای تبرئه آقای ترامپ در روز شنبه با لانا زاک، مجری برنامه CBS News صحبت کرد اما پس از طرح یکسری سؤالات از جانب لانا زاک، وکیل دونالد ترامپ به‌شدت عصبانی شد و همه‌چیز به‌سرعت از مسیر مصاحبه خارج شد.
این کلیپ 7 دقیقه‌ای بیش از هفت میلیون بار در توییتر مشاهده است. در ادامه گزیده‌ای از آن مصاحبه را بخوانید.

وکیل مدافع دونالد ترامپ در استیضاح مایکل ون در وین همراه ماست. ممنون که به گفتگوی ما آمدید. مستقیم به سراغ سؤال اول درباره صحبت‌های میچ مک کانل، رهبر اقلیت سنا، برویم. او در پایان استیضاح صحبت‌های پرشوری درباره نقش ترامپ در شورش داشت و گفت رئیس‌جمهور همچنان درباره کارهایی که در طول ریاست جمهوری انجام داده مسئول است. آیا انتظار دارید اتهامات بیشتری در آینده نزدیک متوجه دونالد ترامپ شود؟ و در این صورت آیا شما بازهم وکیلش خواهید بود؟
 نه این‌ها حرف‌های سیاسی است و امیدوار بودم بعدازاین استیضاح این حرف‌های سیاسی در واشنگتن دی سی تمام شود؛ ولی ظاهراً هنوز تمام نشده.

 تعجب نکردید که این صحبت‌ها از زبان رهبر جمهوری‌خواهان در سنا شنیده شد؟
من از شنیدن هر حرفی از هر سیاستمداری اصلاً تعجب نمی‌کنم! نه!

در طول پرونده شما از ترامپ دفاع می‌کردید که نقشی در تحریک شورش نداشته و اصلاً از ابتدا هم قبول نداشتید که شورشی اتفاق افتاده. البته در صحبت‌های پایانی ظاهراً اقرار کردید که درواقع شورش بوده و از این کلمه استفاده کردید و گفتید جای بحث نیست؛ چرا...
نه! نه! شما درست متوجه نشدید! من از کلمه شورش...

 خب الآن فرصت دارید شفاف‌سازی کنید.
حتماً. من از کلمه شورش در بحث پایانی فقط زمانی استفاده کردم که از دادخواست نقل‌قول می‌کردم. اتفاقی که در 6 ژانویه در ساختمان کنگره افتاد قطعاً وحشتناک بود؛ اما اتفاقی که در این محاکمه در کنگره افتاد هم دست‌کمی از آن نداشت! دادستان‌های این پرونده مدرک جعل کردند. آن‌ها وقتی به صحن سنا آمدند تا پرونده را طرح کنند اصلاً تحقیق نکرده بودند و فقط سند و مدرک جعل کرده بودند. فکر می‌کنم خیلی شوکه کننده بود وقتی متوجه این مسئله شدیم و توانستیم افشاگری کنیم و فکر می‌کنم همین مسئله نظر خیلی از سناتورها را عوض کرد. مردم آمریکا نباید در چنین وضعی قرار بگیرند. مردم باید بدانند که مدیران این مجلس چه کسانی بودند و ببینند آیا واقعاً می‌خواهند چنین افرادی آن‌ها را نمایندگی کنند؟ واقعاً برای من تکان‌دهنده بود! باورم نمی‌شود!

اجازه دهید درباره موضوعی که مطرح کردید که روسای مجلس نمایندگان سند و مدرک ساختگی ارائه دادند؛
 تکذیب نکردند! تکذیب نکردند!

برای اطلاع بینندگان...
 من سه مرتبه شواهدم را نشانشان دادم.

چیزی که مدنظرتان هست فقط یک تیک آبی برای حساب کاربری توییتر است که در آن توئیت خاص وجود نداشته؛ یک 2020 که باید درواقع 2021 نوشته می‌شد؛ و برش گزینشی فیلم‌ها. این‌ها سند جعلی مدنظر شماست؟
 صبر کنید! صبر کنید! صبر کنید! صبر کنید! این‌ها برای شما کافی نیست؟! این‌ها برای شما کافی نیست؟!

 من قرار نیست در این محاکمه...
صبر کنید! صبر کنید!

 من برای اطلاع بینندگانمان می‌پرسم...
گوش کنید! گوش کنید! به‌هیچ‌وجه قابل‌قبول نیست که اسناد جعل شود. با تمام احترام،

 من نگفتم که قابل‌قبول است
سؤال شما، خانم،

 احتراماً، من برای اطلاع بینندگانمان می‌پرسم...
گوش کنید! رسانه‌ها باید...

 شما دقیقاً گفتید که اسناد جعل کردند...
رسانه‌ها باید یاد بگیرند حقیقت اتفاقات را در این کشور به مخاطب بگویند. رسانه‌ها دارند تلاش می‌کنند در این کشور تفرقه بیندازند. شما رسانه‌ها تشنه خونریزی جملات هستید؛ و با این وضع، درباره این سؤال می‌پرسید که همین الآن پرونده‌سازی و پاپوش است. باور نمی‌کنم سؤالی از من بپرسید که نشان می‌دهد اشکالی ندارد اگر مدارک مختصری جعلی باشند. رک بگویم که محتواهای بیشتری هم درباره سندسازی آن‌ها پیدا کردیم. شاید یک روز این اطلاعات بیرون بیاید. ما این پرونده را بردیم و من برنده تندمزاجی نیستم. اتفاقی که باید بیافتد این است که یک نفر باید به عملکرد مدیران و روسای مجلس نمایندگان رسیدگی کند چون غیرعادلانه و نامعقول است. فارغ از تمام تخلفاتی که علیه موکل من در فرایند بررسی انجام شد، رسانه‌ها باید منصفانه و بدون تعارف به مسئله نگاه کنند. بدون تعارف! وقتی اخبار نگاه می‌کنم یک شبکه نگاه می‌کنم و می‌بینم هوا بارانی است و همان موقع شبکه دیگر می‌بینم که هوا آفتابی است! اخبار شما آن‌قدر جانب‌دارانه است و باید متوقف شود. شما رسانه‌ای‌ها باید دست‌بردارید و شروع کنید بیشتر شبیه شبکه PBS کار کنند تا این شبکه‌های تلویزیونی که هیچ شأن ژورنالیستی ندارند. چیزی که من به شما می‌گویم این است که آن‌ها سند جعل کردند و خب سؤال شما این است که «فقط یک تیک آبی در توییتر است و یک عدد سال است!» آن‌ها تاریخ انتشار یک توئیت را یک سال عوض کرده‌اند تا بتوانند به این پرونده ربطش دهند. این مسئله کوچکی نیست خانم. کار دیگری که کردند این است که یک تیک کنار حساب کاربری گذاشتند که وانمود کنند حساب معتبری است، درحالی‌که نبود؛ و وقتی دستشان رو شد، چیزی درباره آن نگفتند و حتی تلاش نکردند عذری بیاورند؛ و این عملکردی نیست که دادستان‌های ما یا مقامات دولتی ما باید داشته باشند؛ و رسانه‌ها هم نباید به‌سادگی از کنار این مسئله عبور کنند. من از دست رسانه‌های جانب‌دارانه خسته شده‌ام. چه چپ، چه راست. این کشور چه چیزی می‌خواهد؟ این کشور چه چیزی نیاز دارد؟ این‌که باهم متحد شوند؛ که چپ و راست کنار هم بنشینند و حد واسطی برای خودشان پیدا کنند و مسئولانه مقامات رسمی و منتخب ما باشند و... یکی از دلایلی که شاهد رفتار فعلی هستیم رسانه‌ها هستند. چون رسانه‌ها دوست دارند روایت خودشان را غالب کنند، نه چیزی را که واقعاً اتفاق افتاده است. رک بگویم، من رسانه نیستم و همیشه جلوی دوربین رسانه قرار نمی‌گیرم و این‌یک هفته اخیر این تجربه را پیدا کردم.

من متوجه هستم که...
شما نمی‌خواهید حقیقت را بشنوید.

من به شما فرصت صحبت دادم و لازم است یادآوری کنم آنچه گفتم به خاطر بینندگان بود که همه اتفاقات را دنبال نکرده‌اند و لازم بود اطلاعات دقیق‌تری از چیزی که شما میگویید داشته باشند؛ و متوجه هستم که...
 من درباره شکست مدیران مجلس در اثبات ادعایشان در این پرونده گفتم؛ این چیزی بود که گفتم.

و موفق به تبرئه شدید. شما در تبرئه موکلتان پیروز شدید. اگر لازم باشد می‌توانیم دراین‌باره به گفتگو ادامه دهیم...
 من نیازی به ادامه گفتگو نمی‌بینم.

اما این‌که من سؤال بپرسم...
سؤال جانب‌دارانه... سؤال جانب‌دارانه...

 این سؤال منصفانه‌ای است...
سؤال جانب‌دارانه ایست که القا کند اشکالی ندارد آن‌ها تقلب کنند. شما این‌طور سؤالی پرسیدید.

 این‌طور نبود.
اشکال ندارد که فقط یک‌ذره تقلب کنند!

من این را نگفتم!
شما گفتید اگر منصف باشیم فقط یک علامت تیک در توییتر بود. این چیزی بود که گفتید. مسئولیت حرفتان را بپذیرید. مشکل رسانه همین است... باید یاد بگیرند با حقیقت کنار بیایند و تلاش کنند روایت خودشان را جعل کنند.

 مایکل ون در وین، ممنون.