تبیان، دستیار زندگی

نگاهی به فراز و فرودهای اکران آنلاین فیلم های سینمایی

تلگرام؛ بلای جان سینمای ایران

تعطیلی سالن‌های سینما عملاً امکان بازگشت سرمایه در این صنعت را محدود کرد. در برخی کشورها، پلتفرم‌ها توانستند با اکران آنلاین، بخشی از آسیب‌های تعطیلی سینما را جبران کنند اما اکران آنلاین در ایران به دلیل ناامن بودنش مورد استقبال سرمایه‌گذاران آثار قرار نگرفت.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

 

طرح اکران آنلاین فیلم‌های سینمایی حدود 11 ماه پیش در ایران کلید خورد. طرحی که در روزهای بی‌رونقی سینما به کمک هنر هفتم آمد. اولین فیلمی که به‌صورت آنلاین اکران شد، فیلم سینمایی خروج ساخته ابراهیم حاتمی کیا بود. بعد از آن نیز فیلم‌های دیگری از حمله هفت و نیم، ، لتیان، پسرکشی، طلا و خوب، بد، جلف 2 اعلام آمادگی کردند و به‌صورت آنلاین در پلتفرم‌های موجود به نمایش درآمدند.

طرح اکران آنلاین در روزهای ابتدایی مورد استقبال سینماگران قرار گرفت اما مدتی است که هیچ فیلم تازه‌ای به جمع آثار اکران اینترنتی اضافه نشده است. این در حالی است که با ادامه‌دار شدن وضعیت نیمه تعطیل سینماهای سراسر کشور، نمایش اینترنتی تنها راه مؤثر برای ادامه حیات هنر هفتم خواهد بود. در این گزارش به مشکلات اکران آنلاین برای سینماگران و عدم حفاظت از آثار فیلم‌های سینمایی می‌پردازیم.

کرونا در سال گذشته آسیب بزرگی به صنعت سینما در تمام دنیا زده است. تعطیلی پروژه‌های تولیدی؛ هزینه زیادی به سرمایه‌گذاران تحمیل کرد.
تعطیلی سالن‌های سینما هم عملاً امکان بازگشت سرمایه در این صنعت را محدود کرد. در برخی کشورها، پلتفرم‌ها توانستند با اکران آنلاین، بخشی از آسیب‌های تعطیلی سینما را جبران کنند.
مولان ساخته کمپانی دیزنی یکی از اولین تجربه‌های اکران آنلاین بود که توانست 70 میلیون دلار بفروشد. در ایران اما اکران آنلاین به دلیل ناامن بودنش مورد استقبال سرمایه‌گذاران آثار قرار نگرفت. خروج، اولین داوطلب اکران آنلاین در دوران کرونا بود اما در همان ساعات اولیه قاچاق شد.
ساترا و قوه قضائیه برای حمایت از حقوق مادی این فیلم سایت‌های متخلف را از دسترس خارج کردند اما مشکل عمده، تلگرام بود که از دسترس خارج کردن محتوای مجرمانه آن کار سختی است.

سید صادق لواسانی، مدیر یک شرکت ایرانی حفاظت از حقوق مؤلفین در گفت‌وگو با تبیان می‌گوید: «تنها مشکل ما در حفاظت از آثار، تلگرام است؛ این پلتفرم از قوانین کپی‌رایت پیروی نمی‌کند و به‌سختی می‌توانی قانعش کنیم فیلم‌های قاچاق شده را حذف کند.»

علی‌رغم تعداد بالای کاربران ایرانی در تلگرام؛ این پلتفرم حاضر به پذیرفتن قوانین ایران نیست. از سال 94 مذاکرات با این شرکت روسی شروع شد که البته هرگز نتیجه مثبتی نداشت. تلگرام حاضر به حذف گروه‌ها و کانال‌های تروریستی و مروج خشونت نبود؛ به همین دلیل هم فیلتر شد.
دولت هیچ جایگزین مناسبی به‌جای تلگرام ارائه نکرد و کوچ مخاطبان ایرانی از تلگرام اتفاق نیفتاد.عدم جدیت دولت در برخورد با کارشکنی‌های تلگرام؛ این پلتفرم را بی‌نیاز به اجرای قوانین مربوط به حقوق ایرانی‌ها کرده است.

سینماگران باوجوداین مشکلات؛ با اکران پرده‌ای هم مخالف‌اند چون مورد استقبال مردم نیست.
محمد کارت، کارگردان فیلم «شنای پروانه» می‌گوید: «با اکران دوباره فیلم در سینماها مخالف بوده و هستم چراکه در موقعیت کرونایی بهترین گزینه اکران آنلاین است یا اکران پرده و آنلاین هم‌زمان باهم.»
اکران آنلاین بهترین گزینه برای 120 فیلم سینمای ایران است که در صف اکران هستند. اگر امنیت کافی برای اکران آنلاین ایجاد نشود؛ اقتصاد سینمای ایران از بین خواهد رفت.