تبیان، دستیار زندگی

علت باد گرم کولر گازی اسپلیت و نحوه رفع این مشکل

کولر گازی شما هم باد گرم می‌زند؟ کولرهای گازی یکی از محبوب‌ترین سیستم‌های خنک کننده و تهویه هوا هستند و کاربرد اصلی آن‌ها مطلوب نگه داشتن هوای داخل منزل است
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
علت باد گرم کولر گازی اسپلیت و نحوه رفع این مشکل

شاید برای شما هم اتفاق افتاده باشد که در هنگام استفاده از کولر گازی، احساس کنید کولر شما آن سرمای قبل را ندارد یا حتی اصلا باد گرم می‌زند. این موضوع در فصل تابستان برای خیلی از مصرف‌کنندگان کولر گازی رخ می‌دهد. اما دلیل یا دلایل آن چیست و چگونه باید این مشکل را بر طرف کرد؟ در ادامه این مطلب پاسخ این سوال‌ها را خواهیم داد؛ پس با ما همراه باشید. لازم به ذکر می باشد که محتوای این مقاله برای تعمیر کولر گازی سامسونگ، ال جی و سایر برندها کاربردی می باشد.

دلایل باد گرم زدن کولر گازی


باد گرم زدن کولر گازی می‌تواند دلایل بسیار زیادی داشته باشد و وقوع این اتفاق اصلا خوشایند نیست و به آن معنا است که یکی از قطعات دستگاه شما دچار خرابی شده و باید آن را تعویض یا تعمیر کنید. در ادامه مطلب به عمده دلایل اصلی باد گرم زدن کولرهای گازی اسپیلت اشاره می‌کنیم.

عدم سرویس به موقع کولر


سرویس و نگهداری از کولرهای گازی از اهمیت بالایی برخوردار است و شاید این موضوع برای این دستگاه خیلی مورد توجه قرار نگیرد. می‌توان گفت یکی از شایع‌ترین دلایل خرابی انواع کولرهای گازی، عدم سرویس به موقع این دستگاه می‌باشد.

برای حل این موضوع بهتر است به صورت دوره‌ای (معمولا اوایل فصل بهار پیشنهاد می‌شود) پنل‌های خارجی یا کندانسور دستگاه که وظیفه اصلی سرمایش را بر عهده دارد، به خوبی شسته شود. نشستن گرد و غبار بر روی تجهیزات مکانیکی و الکترونیکی کولر می‌تواند دقت و عملکرد کولر را پایین بیاورد و در نتیجه باعث تولید باد گرم از طرف کولر گازی شود. برای سرویس کردن کولرها، اگر خود آشنایی به این کار دارید، می‌توانید به راحتی کولر گازی خود را سرویس کنید. در غیر این صورت حتما پیشنهاد می‌شود از یک سرویس‌کار ماهر استفاده کنید.

فیلتر پنل داخلی کولر گازی


یکی دیگر از دلایلی که می‌تواند باعث بروز این مشکل شود، مسدود شدن سوراخ‌های فیلتر پنل داخلی کولر گازی بر اثر گرد و غبار می‌باشد. این گرفتگی‌ها می‌تواند جریان باد را کندتر و ضعیف‌تر کند و همچنین باعث می‌شود تا کویل‌های خنک‌کننده نیز برفک بزنند. این موضوع باعث کندتر شدن جریان هوا می‌شود و زمانی که جریان باد به راحتی در مسیر کویل‌های خنک‌کننده حرکت نکند، باد خروجی دستگاه به مرور زمان کمتر و گرم می‌شود.

اولین کاری که بعد از گرم شدن باد کولر باید انجام دهید این است که به فیلترهای دستگاه نگاهی بیاندازید و اگر کثیف بود می‌توانید آن را بشویید تا مشکل حل شود. اما اگر مشکل حل نشد، باید به سراغ تعمیرکار متخصص تعمیرات کولر گازی بروید تا آن‌ها دلایل دیگر را بررسی کنند.
علت باد گرم کولر گازی اسپلیت و نحوه رفع این مشکل

سوختن فن یا موتور فن کولر گازی


با چرخش پره‌های فن در کولر گازی، هوا تولید می‌شود. حال اگر به هر دلیلی فن یا موتور فن بسوزد یا دچار خرابی شود، دیگر بادی درون سیستم تولید نمی‌شود و در نتیجه کولر گازی باد گرم می‌زند.

فن یکی از قطعات تخصصی و اصلی کولر گازی می‌باشد که اگر دچار خرابی یا سوختگی شود، حتما پیشنهاد می‌کنیم، برای تعمیر آن از یک تعمیرکار حرفه‌ای استفاده کنید و برای حل این مشکل کار زیادی از دست خود شما برنمی‌آید.

کاهش مقدار گاز کولر گازی


یکی دیگر از دلایل اصلی باد گرم زدن کولر گازی، کاهش سطح گاز در آن می‌باشد. گاز در این دستگاه‌ها اهمیت بسیار بالای دارد و باید همیشه آن را بررسی کرد. کم بودن سطح گاز کولر گازی می‌تواند مشکلات زیادی ایجاد کند که یکی از این مشکلات باد گرم زدن است.

عوامل زیادی می‌تواند باعث کم شدن گاز کولر شود، از این دلایل می‌توان به نشتی لوله‌های گاز، شارژ غیر صحیح گاز و ... اشاره کرد. برای جلوگیری از این موضوع بهترین راه‌کار این است که قبل از شروع فصل تابستان حتما میزان گاز سیستم را بررسی کنید و در صورت نیاز گاز کولر گازی را شارژ کنید. دقت داشته باشید که این بررسی‌ها، باید توسط یک سرویس‌کار انجام شود.

خرابی کمپرسور کولر گازی


می‌توان گفت، کمپرسور همان قلب کولر گازی است، به طوری که عملکرد سایر اجزای این سیستم به کمپرسور بستگی دارد. باد گرم زدن کولر گازی می‌تواند نشان دهنده خرابی کمپرسور دستگاه نیز باشد.

کمپرسور یکی از تجهیزات تخصصی این سیستم می‌باشد و برای تعمیر آن حتما نیاز به استفاده از یک تعمیرکار حرفه‌ای دارید (در هر بخش استفاده از تعمیرکار تکرار نشود، حشو است).

خرابی ترموستات


یکی دیگر از قطعات مهم کولرهای گازی ترموستات است. وقتی شما دمای کولر را توسط ریموت تغییر می‌دهید، ترموستات باید دمای محیط را تشخیص دهد. اگر ترموستات دچار خرابی شده باشد و نتواند دمای محیط را تشخیص دهد و دمای محیط را به دمای مورد نظر شما برساند (جمله نادرست).

این قطعه نیز از قطعات تخصصی کولر گازی می‌باشد و باید توسط کارشناس و متخصص از نظر اتصالات سیم و ... مورد بررسی قرار بگیرد و در صورت نیاز تعویض یا تعمیر شود.


شکستگی یا مسدود شدن لوله‌ها


گاهی اوقات عواملی مانند تعمیرات ساختمانی یا سقوط اجسام سنگین بر روی لوله‌های اتصال دهنده پنل داخلی و خارجی کولر گازی، می‌تواند باعث شکستگی یا گرفتگی لوله‌ها شود. این موضوع باعث می‌شود، هوای مورد نیاز درون کولر گازی تامین نشود و باد خروجی از دستگاه کیفیت لازم را نداشته باشد. همچنین باید توجه داشته باشید در هنگام نصب کولر گازی، نصاب از لوله‌های مسی با اندازه‌های استاندارد استفاده کند.

پوشاندن پنل خروجی کولر گازی


یرخی از مصرف‌کنندگان کولر گازی در فصل زمستان، روی کندانسور یا پنل خارجی را با کاور می‌پوشانند تا دستگاه زیر برف نماند. اما در تابستان فراموش می‌کنند که کاور را باز کنند و این موضوع نیز می‌تواند دلیل گرم شدن باد کولرها شود.

خرابی برد کولر گازی


همانطور که از کمپرسور به‌عنوان قلب کولر گازی یاد می‌کنند، از بورد کولر نیز به‌عنوان مغز این سیستم یاد می‌شود. وظیفه اصلی برد، فرمان دادن به سایر اجزا است و اگر این فرمان به درستی ارسال نشود، سایر اجزا نیز دچار به درستی عمل نخواهند کرد. تعمیر برد کولر گازی باید توسط متخصص آن انجام شود و به هیچ عنوان شما نمی‌توانید این قطعه را تعمیر کنید.

سوختن خازن کولر گازی


و در آخر یکی از قطعات مهم کولرهای گازی، خازن است که در صورت سوختن می‌تواند باعث تولید باد گرم توسط این دستگاه شود. همانطور که واضح است تعویض خازن باید توسط تعمیرکاران متخصص انجام شود.

اقدامات لازم در زمان باد گرم زدن کولر گازی


در بخش قبلی، به دلایل اصلی باد گرم زدن کولر اشاره کردیم. برخی از مصرف‌کنندگان کولر گازی، عموما این تصور را دارند که این مشکل به دلیل عدم سرویس به موقع و یا کمبود گاز در سیستم است. در صورتی که موارد دیگری نیز در این زمینه می‌توانند دخیل باشند. حتما توجه داشته باشد که اگر احساس کردید کولر شما باد گرم می‌زند، سریعا آن را خاموش کنید تا مشکلات دیگر و خسارات بیشتری برای کولر شما ایجاد نشود. در آخر باید مجدد خدمت شما عرض نماییم مطالبی که در این مقاله ذکر شد برای تعمیر کولر گازی ال جی، سامسونگ و سایر برندها کاربردی می باشد.