تبیان، دستیار زندگی

هر چیزی که باید از ویروس انگلیسی بدانید

اطلاعات در مورد مشخصات و ویژگی‌های انواع ویروس کرونا به‌سرعت در حال ظهور است. دانشمندان در تلاش‌اند تا در مورد چگونگی انتشار آن‌ها، اینکه آیا می‌تواند شدیدتر از نوع معمولی ویروس کرونا باشد یا خیر و اینکه آیا واکسن‌ها می‌توانند از مردم در برابر آن‌ها محافظت کنند، بیشتر بدانند.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : عارف چراغی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

 

ویروس‌ها به‌طور مداوم تغییر جهش می‌دهند. در حال حاضر، انواع مختلف ویروس کرونا در سطح جهان در حال گردش است:
انگلستان، گونه‌ای به نام B.1.1.7 را با تعداد زیادی جهش در پاییز سال 2020 شناسایی کرد. این نوع راحت‌تر و سریع‌تر از سایر انواع ویروس گسترش می‌یابد. در ژانویه 2021(اواسط دی‌ماه)، متخصصان انگلستان گزارش دادند که این نوع ویروس ممکن است در مقایسه با سایر ویروس‌ها با افزایش خطر مرگ همراه باشد، اما برای تائید این یافته مطالعات بیشتری لازم است. این نوع ویروس اولین بار در اواخر دسامبر سال 2020(اوایل دی‌ماه) در ایالت متحده امریکا شناسایی شد.
در آفریقای جنوبی، نوعِ دیگری از ویروس به نام B.1.351 مستقل از B.1.1.7 (گونه انگلیسی) ظهور کرد. این ویروس در اوایل اکتبر سال 2020(اوایل مهرماه) شناسایی شد. B.1.351 جهش‌هایی مشترک با B.1.1.7 دارد. موارد ناشی از این نوع ویروس در اواخر ژانویه 2021 (اواخر بهمن‌ماه) در ایالات‌متحده گزارش‌شده است.
در برزیل، گونه‌ای به نام P.1 ظهور کرد. این ویروس اولین بار اوایل ژانویه (اوایل دی‌ماه) در مسافران برزیل، طی غربالگری معمول در یک فرودگاه در ژاپن، شناسایی شد. این نوع ویروس شامل مجموعه‌ای از جهش‌های اضافی است که بر توانایی آن برای شناسایی توسط آنتی‌بادی‌ها تأثیر می‌گذارد. ویروس برزیلی اولین بار در اواخر ژانویه 2021 (اواخر بهمن‌ماه) در ایالت متحده امریکا کشف شد.
به نظر می‌رسد این نوع از ویروس‌های کرونا به‌راحتی و سریع‌تر از انواع دیگر گسترش می‌یابند که افزایش ابتلا به این نوع ویروس‌ها باعث فشار بیشتر بر کادر درمان، بستری شدن در بیمارستان‌ها و احتمالاً مرگ بیشتری خواهد شد اما سؤال اساسی این است که آیا این نوع ویروس‌ها در ایران هم وجود دارد؟ آیا واکسن‌های ساخته‌شده در برابر این ویروس‌های جدید کارایی دارند؟ و اینکه بیشتر چه افرادی در معرض خطر این ویروس قرار دارند؟

اواخر هفته گذشته بود که ابتلای چند شهروند ایرانی به کرونای انگلیسی تائید شد. مسئولین سلامت ایران ورود کرونای انگلیسی به کشور را سرآغاز پیک چهارم کرونا خواندند.
۲۴ آذرماه مقامات بهداشتی انگلیس، شیوع نوع جدید ویروس کرونا را در جنوب شرقی این کشور گزارش کردند. علاوه بر کرونای انگلیسی، کرونای آفریقایی و برزیلی نیز این روزها در حال شیوع در سطح جهان است.
از زمان شیوع ویروس کرونا جهش‌های زیادی در آن رخ‌داده است اما انواع جدید ویروس کشف‌شده در انگلستان، آفریقای جنوبی و برزیل به دلیل انتشار آسان‌تر موردتوجه قرارگرفته‌اند. کرونای جهش‌یافته موسوم به انگلیسی، جوانان بین گروه سنی 5 تا ۱۷ سال را بیشتر از سایر افراد درگیر می‌کند.

تکلیف واکسن‌های تولیدشده چه می‌شود؟

مطالعات نشان می‌دهد واکسن‌های ساخته‌شده در برابر کرونای انگلیسی کارایی دارد اما کرونای آفریقایی ساختار پیچیده‌تری دارد. همین موضوع باعث شده سازمان بهداشت جهانی بار دیگر بر رعایت دقیق پروتکل‌ها تأکید کند.
رئیس مرکز بیماری‌های عفونی آمریکا می‌گوید: «اگر یک‌بار به کرونا مبتلا شده‌اید، در مقابل کرونای جهش‌یافته ایمن نیستید.»
گونه انگلیسی کرونا در حال حاضر در ۶۰ کشور جهان و ۲۳ ایالت آمریکا در حال شیوع است. طبق تحقیقات منتشرشده، قدرت سرایت نوع انگلیسی کرونا ۷۰ درصد بیش از کرونای چینی است. گونه برزیلی کرونا تاکنون در 8 کشور جهان و گونه آفریقایی کرونا در بیش از 20 کشور جهان ردیابی شده است.
اگرچه نوع جدید کرونا مسری‌تر است اما همچنان ماسک و رعایت فاصله اجتماعی مطمئن‌ترین راه برای مقابله با این ویروس است.