تبیان، دستیار زندگی

ظرفی که سگ لیسیده چگونه پاک کنیم؟ پیام آسمانی پایه هفتم

نجس به معنای، کثیف بودن، ناپاک بودن و پلیدی است و هر چیزی را که اسلام نجس معرفی کرده باشد باید تمامی مسلمانان از آن دوری کنند. اصل مهم در همه‏‌ى اشیاء پاکی و طهارت آن است، اگر هر شی پاکی با چیز نجسی تماس پیدا کند و هر دو یا یكى از آنها تر باشد و ترى یكى به دیگرى برسد، نجس مى‏ شود.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
نگهداری از سگ
سگ از حیواناتی‌ است که زیاد مورد توجه انسان بوده و به عنوان حیوان باوفا شناخته می شود. اما در این میان همه می دانند که سگ نجس است. 

زیرا در روایات و احادیث زیادی به این مورد، اشاره شده است. مسأله نجاست سگ، یکی از مسائل فقهی اسلام است که در جامعه امروزی، اطلاع از چگونگی آن برای بسیاری حائز اهمیت است. عده‌ای از سر کنجکاوی می خواهند بدانند که: چرا اسلام سگ را نجس می‌داند؟

در فقه اسلامی "نجس" به چیزی گفته می شود که بخاطر شدّت پلیدی باید از آن اجتناب کرد، و نحوه دوری از آن را شرع بیان کرده است مثلا: آبی که با عین نجاست برخورد کرده، قابل نوشیدن نیست و نمی توان با آن، وضو و غسل گرفت؛ و با لباسی که نجس شده، نمی توان نماز خواند و غیره.

پس معنای واژه نجس در فقه به معنای این است که: چیزی که دارای شدّت پلیدی است که باید به نحوی خاص، از آن دوری کرد؛ و نحوه اجتناب از آن را شرع مشخص می کند.

یا به عبارتی دیگر نجاست چیزی است که به کار بردن آن در نماز و طواف و تغذیه، به دو جهت حرام می باشد: یکی شدّت پلیدی که در آن هست و دیگری دستور به دوری و اجتناب از آن.

نتیجه اینکه، هرگاه واژه "نجس" و "تعابیر مترادف آن" در متون اسلامی بکار رفته باشد، معنای فقهی نجاست مدّ نظر است.

در این میان یکی از سوالات مطرح در مساله نجاست سگ، اینست که: آیا در قرآن که کاملترین کتاب آسمانی است به نجاست سگ اشاره ای شده است یا نه؟در قرآن کریم در سه مورد از سگ سخن گفته شده که عبارتند از: ماجرای سگ اصحاب کهف: خداوند در سوره کهف در مورد سگ اصحاب کهف چنین می فرماید: «... سگشان بر آستانه ی غار دو دست‏ خود را دراز کرده بود. اصحاب کهف سگ نگهبانی را همراه داشتند. سگ در دهانه غار، یعنی محلی غیر از محلّ استراحت اصحاب کهف آرمیده بود.

(تنها نکته قابل توجه در اینجا، مساله همراه داشتن سگ است که نگهداری سگ نگهبان اشکالی ندارد.) 

خداوند در سوره اعراف، بلعم باعورا را به سگ تشبیه کرده ‏است، سخن از یک عالم دانشمند است که ابتدا در مسیر حق بود، به گونه‏ اى که کسى انتظار انحراف او را نداشت. سرانجام دنیاپرستى و پیروى از هواى نفس او را به سقوط کشاند. به نحوى که تشبیه به سگ شده است.

تنها راه پاک شدن لباس و پتو یا فرشی که نجس شده است شستن با آب است و برای لباس اگر به هر نجاستی آلوده شود باید آن را پس از رفع عین نجاست یک مرتبه زیر شیر آب شست و غساله آن را خارج کرد یا سه مرتبه با آب قلیل شست و غساله آن را خارج کرد.



اما چرا به سگ تشبیه شده؟ زیرا او بر اثر شدت هواپرستى و چسبیدن به لذات جهان ماده، یک حال عطشِ نامحدود به خود گرفته که همواره دنبال دنیاپرستى مى ‏رود نه به خاطر نیاز و احتیاج بلکه به شکل بیمارگونه‏ اى همچون یک "سگ هار" که بر اثر بیمارى هارى، حالت عطش کاذب به او دست مى‏دهد و در هیچ حال سیراب نمى ‏شود.

خداوند در ابتدای سوره مائده می فرماید: در این آیه سخن از حلال بودن گوشت حیوانی است که توسط سگ شکاری صید شده است نه نجاست یا طهارت سگ. هرچند دلالت بر قابل استفاده بودن صیدی که توسط سگ شکاری انجام شده دارد و در روایات نیز آمده است که این صید را می توان پس از شستن محل تماس سگ استفاده کرد. 

نگهداری از سگ

ظرفی که سگ لیسیده چگونه پاک کنیم؟

عمده دلیل برای حکم به نجاست سگ، روایات می باشند. خلاصه اینکه برای به دست آوردن حکم شرعی، قرآن یکی از منابع استنباط احکام الهی است، علاوه بر کتاب آسمانی ما، روایات معصومین(ع) یکد دیگر از منابع است که اگر حکمی در قرآن ذکر نشده بود باید به این روایات رجوع شود.

- اوّل باید آن را با خاک پاک که مخلوط با کمى آب باشد خاک مال کرد و بعد دومرتبه در آب قلیل، یا یک مرتبه در آب کر یا جارى شست و اگر آب دهان سگ در ظرفى بریزد، احتیاط مستحبّ آن است که همین کار انجام شود، امّا اگر جاى دیگرى از بدن سگ با رطوبت به ظرف ملاقات کند خاک مال کردن واجب نیست بلکه باید آن را در آب قلیل سه مرتبه و در آب کر یا جارى یک مرتبه شست.

- ظرف نجس را با آب قلیل باید سه مرتبه شست و در کر و جاری یک مرتبه کافی است؛ ولی ظرفی را که سگ از آن ظرف؛ آب یا چیز روان دیگر خورده؛ باید اول با ریختن خاک و مقداری آب پاک؛ خاک مال کرد و بنا بر احتیاط خاک باید پاک باشد؛ سپس آب بریزند.

که خاک او زائل شود و بعد یک مرتبه در کر یا جاری یا دو مرتبه با آب قلیل شست. و همچنین ظرفی را که سگ لیسیده بنا بر احتیاط واجب باید پیش از شستن خاک مال کرد. و اگر آب دهان سگ در ظرفی بریزد؛ خاک مالی لازم نیست.

نگهداری از سگ

آیا ادرار خشک شده سگ نجس است؟


اقسام نجاسات ده چیز است:
- ادرار.
- مدفوع.
- منی.
-: مردار.
- خون.
- سگ.
- خوک.
- كافر.
- شراب.
- عرق حیوان نجاست خوار.

پس باید بدانیم که در شرع اسلام؛ ادرار و مدفوع انسان و هر حیوان حرام گوشتی كه خون جهنده دارد یعنی اگر رگ آن را ببُرند خون با جهش از آن بیرون می‌آید، نجس است.بنابر این فضله موش و خرگوش و گربه و حیوانات درنده و مانند آنها نجس است و مدفوع حیوان حرام گوشتی كه خون جهنده ندارد مثل ماهی حرام گوشت و همچنین فضله حیوانات كوچک مثل پشه و مگس كه گوشت ندارند، پاک است ولی بنابر احتیاط واجب از ادرار حیوان حرام گوشتی كه خون جهنده ندارد، لازم است اجتناب شود.

نگهداری از سگ

مطهرات چه چیزهایی هستند؟

مطهرات جمع مطهر به‌معنای پاک‌كننده است. در حقیقت در دین ما به چیزهایی كه نجس را پاک می‌كنند "مطهرات" می‌گویند.

طهارت در لغت یعنی نظافت، پاكی، تمیزی و در اصطلاح یكی از احكام شرعی به‌شمار می‌رود. طبیعی است یک چیز به شرطی می‌تواند پاك‌كننده باشد كه خود پاک باشد.

مهم‌ترین مطهرات عبارتند از:

- آب
- زمین 
- آفتاب
- استحاله 
- انتقال 
- اسلام
- تبعیت
- بر طرف شدن عین نجاست
- استبرای حیوان نجاست‌خوار 
- غایب شدن مسلمان.

نگهداری از سگ

نگهداری از سگ در خانه چه پیامدهایی دارد؟


پیامبر (ص) فرموده اند: خانه ای که سگ در آن باشد، ملائکه الهی به آن در نمی آید.

امام علی(ع) می فرمایند: از نگهداری سگ در خانه بپرهیزید.

به علت آلوده بودن و انتقال دادن میکروب ها، نگهداری این حیوان در خانه نهی شده است و برای رعایت بهداشت و نظافت های شخصی و عمومی و منزل و کودکان نباید سگ را در خانه نگهداری کرد. با این حال برخی افراد سگ های آموزش دیده را برای کارهایی مانند: نگهبانی مزرعه، کارخانه و غیرع نگهداری می کنند.

چرا که امام علی (ع) می فرمایند: در نگهداری سگ خیری نیست، مگر در سگ شکاری برای نگهبانی و سگ همراه گله گوسفندان.

 

نگهداری از سگ

سوالات پیام آسمانی پایه هفتم


برای پاک کردن چیزهایی که نجس شده اند، ابتدا چه باید کرد؟
ابتدا باید نجاست را برطرف کنیم سپس آن را زیر شیر آب بگیریم یا در آب جاری فرو ببریم به طوری که آب به تمام جاهای نجس شده برسد.

شیوه تطهیر اشیاء نجس را بنویسید.
غیر ظرف: اگر غیر ادرار نجس شده باشد با آب قلیل یک مرتبه آب کشیده شود یا با آب کر یا جاری یک مرتبه آب کشیده شود ولی اگر با ادرار نجس شده باشد با آب قلیل دو مرتبه آب کشیده شود یا با آب کر یا جاری یک مرتبه کشیده شود.
ظرف: باآب قلیل سه مرتبه آب کشیده شود یا با آب کر یا جاری یک مرتبه آب آب کشیده شود.

با توجه به سخن امام رضا (ع) خداوند چرا بعضی چیزها را حرام و برخیی را حلال كرده است؟
خداوند حکیم هر چیزی را که برای سلامتی مردم زیان اور باشد موجب هلاکت و نابودی آنان شود، حرام کرده است و آنچه را برای سلامتی ان ها مفید باشد، حلال کرده است.

فایده رعایت طهارت چیست؟
رعایت طهارت و دوری از نجاسات نه تنها موجب سلامتی جسم و روح ما می شود، بلکه مقدمه و شرط قبولی برخی عبادات نیز هست.

چهار مورد از نجاسات را نام ببرید؟
_ خون
_ ادرار
_ مدفوع
_ سگ

ظرفی را كه سگ لیسیده چگونه میتوان تطهیر كرد؟
ظرفی را که سگ لیسیده یا از آن آب خورده است، باید ابتدا خاک مال کرد ،سپس آن را دو بار شست تا پاک شود حتما باید خاک مال شود تا پاک شود.

چه نوع خونی نجس است؟
خونی که از بدن خارج شود و علاوه بر خون انسان خون حیواناتی که خون جهنده دارند نیز نجس است.

ادار و مدفوع چه حیواناتی نجس نیست؟
ادرار و مدفوع حیوانات حلال گوشت ,مانند گاو و گوسفند نجس نیستند.

چه قسمتهایی از بدن سگ نجس است؟
تمام اجزای بدن سگ (مو، ناخن، پوست و استخوان) و رطوبت های آن نجس است.

اگر بدن انسان با خون نجس شود چگونه می توان آن را تطهیر کرد؟
ابتدا باید نجاست را برطرف کنید، سپس آن را زیر شیر آب گرفته و یا در آب جاری فرو کنید، به طوری که آب به تمام نقاط نجس برسد.

نظر امام صادق (ع) در مورد سگ چیست؟
از نظر امام صادق می توان سگ را برای شکار استفاده کرد ولی هرگز نباید آن را به داخل خانه ات ببری.

دو نوع از مطهرات را نام ببرید؟
_آب
_ زمین

خصوصیات آب كدامند؟
هم پاک است و هم پاک کننده.

خداوند در مورد آب چه میفرماید؟
(وَ أَنْزَلْنا مِنَ السَّماءِ ماءً طَهُوراً)  از آسمان، آبی پاک و پاک کننده فرود آوردیم.

انواع آب را نام ببرید.
_ راکد
_ جاری

آب راكد به چند دسته تقسیم میشود؟ مثال بزنید؟
_ کر: آب منبع، حوض، استخر                 
_ قلیل: پارچ، آب لیوان، آفتابه

آب جاری چه نوع آبی است ؟ مثال بزنید.
آب جاری ابی است که از زمین می جوشد و جریان دارد مانند: آب چشمه، قنات و رودخانه، آب باران نیز حکم آب جاری را دارد.

آب قلیل چیست؟ مثال بزنید.
اگر مقدار آب از 284 لیتر کمتر باشد، به آن آ قلیل گفته می شود مانند آب لیوان و پارچ.

آب كر چیست؟
اگر مقدار آب حداقل 284 لیتر باشد به آن آب کر می گویند.

آب جاری و كر در چه صورتی نجس می شوند؟
آب جاری و کر در برخورد با نجاست، نجس نمی شوند، مگر اینکه به وسیله نجاست، رنگ یا بویش تغییر کند. مثلا: رنگ خون را به خود بگیرد.

زمین چگونه ته كفش را پاک می كند؟ 
-  خود زمین پاک باشد.
- زمین خشک باشد.
- عین نجاست،با راه رفتن روی زمین کاملا برطرف شود.
- زمین سبزه زار،موکت یا فرش نباشد.

زمین، چه چیزهایی را می تواند پاک کند؟
کف پا یا ته کفش (چیزی که به واسطه راه رفتن نجس شده باشد)پاکمی کند.

این مطلب صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر شده و محتوای آن لزوما مورد تایید تبیان نیست .