تبیان، دستیار زندگی

آشنایی با طرز تهیه گراتن کلم و بیکن با قارچ خامه‌ای

گراتن کلم و بیکن غذای خوشمزه و خاصی است که در تهیه آن از قارچ ،کلم برگ و برگ های جعفری تازه استفاده می شود.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
گراتن کلم برگ
گراتن یا گراتین یک نوع خوراک خوشمزه فرنگی است که معمولا با سبزیجات تازه، خرده نان و پنیر در فر تهیه می‌شود و انواع مختلفی دارد.گرات بادمجان، گراتن سبزیجات و گراتن کلم ، از جمله گراتن های معروفی هستند که طرفداران زیادی دارند و بسیار هم لذیذ هستند.

 کلم برگ و قارچ و جعفری تازه موجود در این غذا، گراتن شما را به غذایی مفید و مقوی تبدیل می کند.چون هر کدام از آنها خواص زیادی برای سلامتی بدن دارند.

 کلم خاصیت دفاعی دارد و سبزی است که رفلاکس و زخم را بهبود می بخشد ، مصرف منظم برگهای کلم دردهای جسمی، ذهنی و حتی خارش را کنترل میکند.

برگ کلم ترکیباتی در برگ ها دارد که یکی از اجزای اصلی آن گلوتامین است. به عنوان یک ضد التهاب قوی،گلوتانین به کاهش اثرات انواع مختلف التهاب، سوزش، آلرژی، درد مفاصل، تب و اختلالات پوستی مختلف کمک می کند.همچنین مصرف سبزیجاتی مانند کلم، ریسک ابتلا به سرطان را کاهش می دهد چون حاوی سولفورفان است. توانایی به تاخیر انداختن یا ممانعت از انواع مختلف سرطان مانند سرطان پوست، ، پانکراس و پروستات را دارد.

 سبزی جعفری هم از سبزیهای پر خاصیت می باشد. این سبزی سرشار از ویتامین سی بوده و سه برابر پرتقال دارای ویتامین سی می باشد. همچنین این سبزی خوش رنگ دارای ویتامین های دیگری نظیر ویتامین آ ، آهن ، مس و فولات می باشد. جعفری دارای آهن زیادی می باشد.


علاوه بر، برگ کلم در این گراتن از قارچ هم استفاده می شود. قارچ موجود در این غذا هم از خواص فراوانی برخوردار است. قارچ یک منبع خوب آهن است .کسانی که کم‌خونی دارند در واقع سطح آهن خون‌شان پایین است، در نتیجه همیشه احساس خستگی و سردرد دارند، عملکردِ سیستمِ عصبی‌شان کاهش می‌یابد و مشکل سوءِهاضمه دارند، پیشنهاد می شود که در غذاهای خود از قارچ استفاده کنند.

 همچنین قارچ یک رژیم غذایی کم‌انرژی عالی برای افراد مبتلا به دیابت محسوب می‌شود.‌ این گیاه چربی و کلسترول ندارد، سرشار از پروتئین، ویتامین، مواد معدنی، فیبر و آب است و کربوهیدرات کمی هم دارد. به علاوه قارچ مقدار زیادی انسولین و آنزیم‌های طبیعی دارد که به شکستن قند و نشاسته‌ی موجود در غذا کمک می‌کنند.

همه سبزی های مورد استفاده در غذا، خواص فراوانی دارند.سبزی جعفری هم از سبزیهای پر خاصیت می باشد. این سبزی سرشار از ویتامین سی بوده و سه برابر پرتقال دارای ویتامین سی می باشد. همچنین این سبزی خوش رنگ دارای ویتامین های دیگری نظیر ویتامین آ ، آهن ، مس و فولات می باشد. جعفری دارای آهن زیادی می باشد.

جعفری دارای ترکیبی به نام اپی ژنین می باشد که خواص ضدالتهابی دارد. این سبزی برای التهاب بسیار موثر است ، برای درمان دردها و التهاب های مثانه و کلیه می توان از این سبزی کمک گرفت. این سبزی باعث می شود تا از ایجاد سنگ در کلیه پیشگیری شود. جعفری دارای مقادیر زیادی از ویتامین سی می باشد که با التهاب مقابله می کند.

 البته ناگفته نماند که این گراتن فقط محدود به این مواد غذایی پرخاصیت نیست و دیگر مواد مورد نیاز برای این غذا هم سرشار از ویتامین ها و مواد مغذی هستند. در ادامه طرز تهیه گرات کلم و بیکن با قارچ خامه ای را می گوییم.

مواد لازم برای تهیه گراتن کلم و بیکن با قارچ خامه‌ای


بیکن 180گرم

قارچ250 گرم

پیاز زرد متوسط یک عدد

کلم برگ بزرگ یک عدد

آرد گندم یک چهارم فنجان

شیر کم چرب دو فنجان

پنیر چدار (خرد شده) دو فنجان

پودر خردل یک قاشق چای‌خوری

جوز هندی رنده شده نصف قاشق چای‌خوری

فلفل کاین نصف قاشق چای‌خوری

گردو خرد شده  نصف فنجان

 جعفری تازه به مقدار لازم

 نمک یک قاشق چای‌خوری

پودر فلفل سیاه تازه یک قاشق چای‌خوری

طرز تهیه:

برای تهیه گراتن کلم و بیکن با قارچ خامه‌ای ابتدا فر را روی 180 درجه سانتی‌گراد قرار دهید تا گرم شود. ظرف مخصوص گراتین یا ظرف نسوز مستطیلی شکل مخصوص فر را با مقداری کره یا روغن چرب کنید و کنار بگذارید.

بیکن‌ها را به درازا نازک برش بزنید. یک قابلمه بزرگ روی حرارت متوسط بگذارید و بیکن‌ها را درون آن بریزید. بیکن‌ها را هر از گاهی هم بزنید و اجازه دهید به مدت ده دقیقه و تا زمانی که ترد شوند، روی حرارت بمانند. با استفاده از یک کفگیر بیکن‌ها را به یک کاسه‌ بزرگ منتقل کنید و کنار بگذارید. چربی بیکن در قابلمه را درون یک کاسه کوچک نسوز بریزید‌.

سپس قابلمه را روی حرارت متوسط بگذارید و قارچ‌ها را به آن اضافه کنید. هر از گاهی هم بزنید و اجازه دهید به مدت چهار دقیقه روی حرارت باشند تا رنگ آن‌ها قهوه‌ای و نرم شوند. سپس قارچ‌ها را به کاسه ای که بیکن ها در آن قرار دارد،منتقل کنید.

 استفاده از گردو در این بیکن اختیاری است و اگر دوست داشتید برای اینکه ترد و خوشمزه تر شود ، می توانید بکار ببرید.


یک قاشق غذاخوری از چربی بیکن را درون قابلمه بریزید‌. پیاز را به صورت نازک خلالی کنید و به همراه مقداری نمک به قابلمه اضافه کنید. هر از گاهی آن را هم بزنید و بگذارید به مدت سه دقیقه روی حرارت باشد تا نرم شود. اگر پیازها به قابلمه چسبیدند، کمی آب به قابلمه اضافه کنید تا قسمت‌های قهوه‌ای شده پیاز و قارچ از کف قابلمه جدا شوند.

سپس دو قاشق غذاخوری از چربی بیکن را در یک ماهیتابه، که روی حرارت متوسط است، داغ کنید. آرد را اضافه کنید و آن را آنقدر هم بزنید تا نرم شوند. اجازه دهید آرد به مدت دو دقیقه روی حرارت باشد تا بوی خام آن از بین برود. آن را مدام و به آرامی هم بزنید. شیر را کمی گرم کنید و آن را به آرد اضافه کنید و هم بزنید تا نرم شوند. مخلوط را مدام و به آرامی با یک کفگیر پلاستیکی به مدت سه دقیقه هم بزنید تا حباب کند و غلیظ شود.

جوز هندی وپنیر چدار را رنده کنید و یک و نیم فنجان از آن را به همراه یک قاشق چای‌خوری نمک، فلفل، خردل، جوز هندی رنده‌ شده و فلفل کاین به مخلوط آرد اضافه کنید و هم بزنید تا پنیر آب شود. بیکن و قارچ را هم به مواد اضافه کنید. مخلوط را به قابلمه ای کلم برگ در آن قرار دارد، اضافه کنید و هم بزنید تا مواد خوب مخلوط شوند.

مخلوط کلم برگ را درون ظرف نسوز فر بریزید. نصف فنجان باقیمانده پنیر را روی آن بریزید. آن را به مدت ۳۰ دقیقه در فر قرار دهید تا رنگ آن قهوه‌ای طلایی شود. سپس خوراک را از فر بیرون بیاورید و ده دقیقه کنار بگذارید. گردو را خرد کنید و به همراه شاخه‌های جعفری روی گراتن کلم بریزید. گراتن کلم و بیکن آماده می باشد.
نکته: استفاده از گردو در این بیکن اختیاری است و اگر دوست داشتید برای اینکه ترد و خوشمزه تر شود ، می توانید بکار ببرید.

این مطلب صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر شده و محتوای آن لزوما مورد تایید تبیان نیست .