تبیان، دستیار زندگی

خطر امنیتی واتس‌اپ و اینستاگرام برای کاربران

اینستاگرام هم دزدی می‌کند؟

شبکه‌های اجتماعی نقش قدرتمندی در ارتباطات ایرانیان ایفا می‌کنند و در بین پیام‌رسان‌ها واتس‌اپ، تلگرام و اینستاگرام محبوب‌ترین شبکه‌های اجتماعی در بین ایرانیان هستند اما آیا واتس‌اپ و اینستاگرام که این روزها بدون فیلترشکن قابل‌استفاده هستند از اطلاعات کاربران محافظت می‌کند یا دزدی؟!
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

واتس‌اپ یکی از رایج‌ترین سرویس‌های پیام‌رسانی فوری است که بیش 1.5 میلیارد کاربر در سطح جهان دارد. این پلتفرم متعلق به فیس بوک حدود 400 میلیون کاربر در هند دارد و این کشور را به یکی از بزرگ‌ترین بازارهای خود تبدیل کرده است. وات ساپ که زمانی یک پلتفرم اساسی پیام‌رسانی بود، اکنون از تماس ویدیویی، به اشتراک‌گذاری فایل، پیام صوتی و غیره پشتیبانی می‌کند و برای حفظ حریم خصوصی رمزگذاری شده است؛ به این معنا که پیام‌های ارسالی با استفاده از وات ساپ فقط برای فرستنده و گیرنده پیام قابل‌مشاهده است اما اخیراً واتس‌اپ خبر از تغییر استفاده و سیاست حفظ حریم خصوصی داده و اعلام کرده که قرار است بخشی از داده‌های خاص کاربران با فیس بوک به اشتراک گذاشته شود. در پی این خبر واتس‌اپ از کاربران خواسته که یا این شرایط را می‌پذیرند و یا حساب کاربری آن‌ها حذف خواهد شد. حذف سیاست حفظ حریم خصوصی به‌سادگی نشان می‌دهد که WhatsApp از سال 2016، داده‌ها و اطلاعات اکثر قریب کاربران را با فیس بوک به اشتراک گذاشته است اما یکی از سؤالات رایج کاربران این است که واتس‌اپ قرار است چه اطلاعاتی را از آن‌ها بدزد و آیا اینستاگرام هم ممکن است داده‌های خاص کاربران را با فیس بوک به اشتراک بگذارد؟

همه‌چیز از یک پیام واتس‌اپ شروع شد:
اطلاعاتی که واتس‌اپ قرار است به فیس‌بوک بدهد شامل شماره کاربران، آدرس، موقعیت مکانی و اطلاعات مرورگر کاربران خواهد بود.
این تصمیم موجی از واکنش‌های خشمگین مردم را در سراسر جهان به همراه داشت. در طول چند روز میزان نصب سیگنال بیش از ۹۰۰۰ درصد افزایش یافت!‌
در انگلیس، سیگنال که تا پیش‌ازاین اتفاق حتی جز ۱۰۰۰ برنامه برتر هم نبود حالا به برترین برنامه تبدیل‌شده است. باوجود سابقه فیس‌بوک در استفاده از اطلاعات کاربران، ‌حساسیت زیادی روی این شبکه اجتماعی وجود دارد.

واتس‌اپ بیش از ۱.۵ میلیارد کاربر فعال در جهان در اختیار دارد. اشتراک اطلاعات این تعداد کاربر با فیسبوک اطلاعات عظیمی در اختیار فیس‌بوک قرار می‌دهد. فیس‌بوک، از اطلاعات کاربران جهت اهداف اقتصادی و سیاسی استفاده می‌کند. شرکت‌های تبلیغاتی با خرید اطلاعات کاربران از فیس‌بوک ذائقه‌ آن‌ها را برای اهداف تجاری خود شناسایی می‌کنند.

در جریان انتخابات ۲۰۱۶ امریکا کمپین تبلیغاتی ترامپ، از اطلاعات ۵۰ میلیون کاربر فیس‌بوک برای پیروزی استفاده کرده بود!
به نوشته فوربس، تصمیم اخیر واتس‌اپ فقط در مورد این شبکه اجتماعی نیست و به همه زیرمجموعه‌های فیس‌بوک مربوط می‌شود. اینستاگرام یکی دیگر از شرکت‌هایی است که فیس‌بوک آن را خریداری کرده است.

بعد از اتفاق اخیر این گمانه‌زنی ایجادشده که اینستاگرام چه اطلاعاتی را در اختیار فیس‌بوک قرار می‌دهد؟
پیش‌ازاین، بسیاری از تحلیلگران حوزه دیجیتال نسبت به جمع‌آوری اطلاعات کاربران در اینستاگرام هشدار داده بودند.
بر اساس برخی گزارش‌ها اینستاگرام هم اطلاعات کاربران را در اختیار فیس‌بوک قرار می‌دهد و این اطلاعات حتی شامل موقعیت مکانی کاربران هم می‌شود.