تبیان، دستیار زندگی

طرز تهیه شیرینی مربایی بدون فر و همزن

معمولا برای تهیه انواع شیرینی نیاز به فر و همزن دارید، ولی می‌توان بدون آن‌ها نیز شیرینی‌های خوشمزه تهیه کرد. با ما باشید تا طرز تهیه چند نوع شیرینی مربایی بدون فر و همزن را به شما آموزش دهیم.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
شیرینی مربایی
شیرینی مربایی یکی از انواع شیرینی های خشک است که به دلیل طعم و مزه دلنشین آن طرفداران زیادی دارد. شیرینی مربایی جزو خوشمزه ترین شیرینی ها محسوب می شود، این شیرینی با نام های شیرینی آلمانی و مشهدی هم شناخته شده و یکی از شیرینی های محبوب ما ایرانی ها است،

شیرینی مربایی

طرز تهیه شیرینی مربایی خانگی 


مواد لازم:
- آرد                             یک و نیم پیمانه
- روغن جامد                  ۱۲۵ گرم
- تخم مرغ                     1 عدد
- پودر قند                      نصف پیمانه
- بکینگ پودر                 نصف قاشق چایخوری  
- نشاسته ذرت یا گندم    نصف پیمانه

طرز تهیه:
روغن و پودر قند را مخلوط می کنیم(بهتر است از قاشق چوبی استفاده کنید) تخم مرغ و بکینگ پودر را هم اضافه و مخلوط می کنیم در آخر هم اول نشاسته ذرت را مخلوط بعد هم آرد را کم کم تا جایی اضافه می کنیم که خمیر به دست نچسبد.

بعد خمیر را ما بین دو نایلون باز کنید و قالب بزنید. برای قالب زدن هم میتوانید به مقدار خیلی کم آرد روی خمیر بپاشید؛ وقتی قالب می زنید دقت کنید تعداد زوج باشد چون روی هم قرار می گیرند.سپس یکی در میان با ته ماسوره وسط آنها را نیز قالب بزنید. قالب یا تابه را کمی چرب کنید، بعد داخل قالب بچینید.

روش پخت روی گاز :
شعله پخش کن با حرارت ملایم روی شعله متوسط میگذاریم تا داغ شود بعد تابه را روی آن قرار می دهیم درب ظرف را می ببندیم، مدت بیست دقیقه زمان میبرد تا آماده شود.

روش پخت داخل فر:
اگر تمایل داشتید از فر استفاده کنید 20 دقیقه با حرارت 150 درجه فر را گرم کنید. بعد مدت بیست دقیقه هم شیرینی ها را بپزید. نکته بعد پخت حتما باید زیر شیرینی ها طلایی بشه بعد از خنک شدن مابین شیرینی ها مارمالاد گذاشته و رویش رو با شکلات تزیین کنید.

بهترین مارمالادها آلبالو،زرشک یا سیب است که می توانید در خانه هم تهیه کنید.کمی شربت آلبالو با پودر ژلاتین که به صورت بنماری ذوب کرده اید به شما یک مارمالاد خانگی خوش طعم قابل استفاده برای این شیرینی می دهد.

شیرینی مربایی

طرز تهیه شیرینی مربایی بسیار خوشمزه بدون فر


مواد لازم:

بسیاری از افراد شیرینی مشهدی را بخاطر مربای و یا مادمالادی که در وسط این شیرینی قرار می دهند دوست دارند زیرا این مربا خوشمزگی شیرینی را کامل می کند. 


- آرد قنادی            5 پیمانه
- پودر قند             ده قاشق غذاخوری 
- روغن قنادی        یک سوم پیمانه
- تخم مرغ           1 عدد
- شیر                  یک چهارم پیمانه 
- وانیل                نصف قاشق چایخوری
- عسل                2 قاشق غذاخوری سرپر
- مارمالاد             به میزان لازم

طرز تهیه:
روغن و پودرقند را با هم مخلوط کرده و بوسیله یک چنگال یا همزن دستی هم میزنیم تاسبک و خامه ای شود. در این مرحله تخم مرغ، شیر، عسل و وانیل اضافه می کنیم زیاد هم نزنیم تا خشک نشود.

آرد را الک کرده و درسه یا چهار مرحله اضافه می کنیم به صورتی که فقط مواد با هم مخلوط شوند خمیر ابتدا کمی حالت چسبندگی دارد. خمیر را در یخچال استراحت دهید تا چسبندگی آن کمتر شود.

قبل از اینکه برای پخت شیرینی آماده شوید قابلمه ای را روی گاز قرار داده تا گرم شود و مانند فر عمل کند (شعله متوسط باشد) کف قابلمه یک حلقه یا سه پایه بگذارید تا سینی کمی از کف قابلمه فاصله داشته باشدتا شیرینی نسوزد.

خمیر را از یخچال خارج کرده و به صورت چانه بزرگ در آورید و میان دو نایلون فریزر بگذارید و با وردنه باز کنید و قالب بزنید و روی سینی که کاغذ روغنی گذاشته اید بچینید.

سپس سینی را روی سه پایه قرار می دهیم و روی قابلمه را دم کنی بگذارید، شعله را کم کرده و حدود بیست دقیقه اجازه دهید تا شیرینی شما پخته و آماده شود وقتی شیرینی طلایی رنگ شد شعله را خاموش کرده و اجازه دهید تا بیسکویت های شما سرد شود.

پس از سرد شدن روی بیسکویت مارمالاد بمالید و بیسکویت دیگری روی آن بگذارید و کمی فشار داده تا کاملا به هم بچسبد، سپس به وسیله یک برس عسل گرم و روان را بروی آن بمالید و به سلیقه خودتان روی شیرینی ها را با خلال پسته و بادام و کنجد تزیین کنید. نوش جان 

شیرینی مربایی

طرز تهیه شیرینی مشهدی یا مربایی بدون فر

شیرینی مشهدی یکی از انواع شیرینی های سنتی ایرانی است که به اسم شیرینی آلمانی یا شیرینی مارمالاد آلمانی هم شناخته میشود.

شیرینی مشهدی ترکیبات خاصی دارد و از دو لایه تشکیل شده که بین آن ها مارمالاد قرار می گیرد، این شیرینی به شکل های مختلف درست شده و طعم مارمالاد داخل آن می تواند با هر طعم دلخواهی باشد.اگر به دنبال درست کردن یک شیرینی خوشمزه و خوشگل برای عید هستید ما شیرینی مشهدی را به شما پیشنهاد می کنیم. این شیرینی هم اندازه ی مناسبی دارد و هم طعم آن بسیار فوق العاداست.

مواد لازم:
- آرد                           300 گرم
- زرده تخم مرغ            2 عدد
- روغن صاف قنادی      50 گرم
- کره                          100 گرم
- پودر قند                  80 گرم
- عسل                       1 قاشق سوپخوری
- وانیل                      1/4 قاشق چایخوری

شیرینی مربایی
طرز تهیه:
کره و روغن صاف را در کاسه ای بریزید و به مدت نیم ساعت هم بزنید تا بافت هر دو باز شود و یکدست شوند. سپس پودر قند را به آن ها اضافه کرده و مجددا  هم بزنید. زرده های تخم مرغ و وانیل را نیز به مواد افزوده و ۳۰ ثانیه با هم مخلوط کنید.

با استفاده از لیسک، مواد را از دور کاسه تمیز کنید و به صورت دورانی هم بزنید. حالا وقت اضافه کردن عسل است. عسل را به سایر مواد اضافه کنید و  هم بزنید. آرد را در دو مرحله به مواد اضافه کنید تا خمیری یک دست به دست آید. سپس همه ی مواد را با هم مخلوط کرده و هم بزنید.

خمیر آماده شده را بین دو کیسه فریزر یا سلفون قرار دهید. سپس آن را به کمک وردنه باز کنید. خمیر را به همان حالت حدود ۱۰ دقیقه داخل فریزر قرار دهید تا خودش را بگیرد.

کیسه نایلون رویی را از روی خمیر بردارید، کاتر برش مورد نظر خود را انتخاب کنید و خمیر را برش بزنید. خمیرهای برش زده را حدود ۱۵ دقیقه داخل یخچال قرار دهید.

در این مرحله یک سینی گرد کوچک انتخاب کنید، روی آن را با کاغذ روغنی بپوشانید و شیرینی های قالب زده شده را روی کاغذ روغنی بچینید.

یک قابلمه ی بزرگ را روی شعله ی گاز قرار دهید تا گرم شود. کاتر برش گرد فلزی را کف قابلمه قرار دهید و سینی را روی آن بگذارید تا به کف قابلمه نچسبد (سینی از کف قابلمه فاصله داشته باشد. روی در قابلمه یک دمکنی قرار دهید و در آن را ببندید تا زیر شیرینی طلایی شود.

شیرینی های آماده شده را از قابلمه خارج کنید و اجازه دهید کاملا خنک شوند. بعد از آن که شیرینی ها سرد شد، مارمالاد را روی یک لایه بمالید و لایه ی دیگر شیرینی را روی آن قرار دهید. روی شیرینی عسل گرم بمالید و آن را به سلیقه ی خود با کنجد و یا پودر پسته تزیین کنید.

 

شیرینی مربایی

نکات کلیدی در تهیه شیرینی مربایی

- برای تهیه این شیرینی استفاده از روغن جامد یا قنادی الزامی است ولی دقت داشته باشید که از کره استفاده نکنید.
 
- اگر از فر استفاده می کنید می توانید بعد از قالب زدن خمیر شیرینی، آن ها را داخل فر داغ شده در دمای ۱۷۵ درجه قرار دهید و به مدت حدود ۱۵ دقیقه داخل آن بپزید تا زیر شیرینی کمی طلایی شود.

- مراقبت باشیدکه شیرینی ها اگر بیش از زمان لازم پخته شود خشک می شوند.

- مارمالاد را می توانید به صورت آماده تهیه کنید. اگر می خواهید خودتان مارمالاد شیرینی را درست کنید کافی است میوه را پوره کنید و به آن شکر اضافه کنید. در نهایت دو ورق ژلاتین به آن اضافه کنید تا سفت شود و خودش را بگیرد.

- آرد را فقط در حد مخلوط شدن هم بزنید بیشتر از این باعث می شود شیرینی به روغن بیافتد.

- اگرچه برش زدن خمیر شیرینی مشهدی به سلیقه ی شما بستگی دارد اما معمولا لایه‌ی زیری شیرینی را ساده برش می زنند و روی لایه ی رویی آن یک طرح مانند گل ایجاد می کنند تا مارمالادها خودش را نشان دهد.

- برای داخل شیرینی مشهدی می توانید مقداری شکلات تخته ای را به روش بن ماری آب کنید و بعد از آن که کمی خنک شد داخل شیرینی ها قرار دهید.

- در صورت تمایل می توانید در خمیر از زعفران استفاده کنید.- مدت ماندگاری این شیرینی بالاست حتی اگر یک ماه در محیط خارج از یخچال نگهداری شودهمچنان تازه است.

این مطلب صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر شده و محتوای آن لزوما مورد تایید تبیان نیست .