تبیان، دستیار زندگی

راز موفقیت در مهار کرونا؛

چرا ایران توانست اما اروپا نه؟

بیش از یک سال از شیوع کرونا در جهان می‌گذرد و کشورهای مختلف راه‌های گوناگونی را برای مقابله با این ویروس امتحان کرده‌اند. برخی کشورها در همان موج اول کرونا آن را مهار کردند و برخی دیگر در مدیریت بحران ضعیف عمل کردند اما راز موفقیت این کشورها چه بوده است؟مهار کرونا
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : عارف چراغی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

 

ویروس کرونا تاکنون در تمام کشورهای جهان گسترش‌یافته است. این بیماری بر تمام ابعاد زندگی انسان و همچنین شرایط اقتصادی هر کشور تأثیر گذاشته است.
با شروع همه‌گیری ویروس کرونا در جهان که در دسامبر 2019 از ووهان چین آغاز شد، برخی از کشورها محتاطانه با این بیماری مهلک برخورد کردند درحالی‌که برخی کشورها به مبارزه با این ویروس کشنده پرداختند. تاکنون کشورهایی که در مبارزه با شیوع ویروس کرونا پیروز شده‌اند، غالباً کشورهای کوچک و کم‌جمعیت هستند. از طرف دیگر به نظر می‌رسد پاسخ موفقیت‌آمیز به کنترل ویروس کرونا بیش از ثروت، ناشی از قدرت علمی و تاریخچه موفقیت‌های بهداشت عمومی یک کشور باشد اما تاکنون چه کشورهای توانسته‌اند با موفقیت ویروس کرونا را مهار کنند؟

بیش از یک سال از شیوع کرونا در جهان می‌گذرد و کشورهای مختلف راه‌های گوناگونی را برای مقابله با این ویروس امتحان کرده‌اند. برخی کشورها که به نظر آماده‌تر می‌رسیدند در مدیریت بحران کرونا ضعیف عمل کردند و برخی دیگر از کشورها که در ظاهر ناکارآمد بودند به‌خوبی بحران کووید 19 را پشت سر گذاشتند.

چین، کره جنوبی، نیوزیلند ازجمله کشورهایی هستند که در همان موج اول شیوع کرونا توانستند آن را مهار کنند.

بررسی عملکرد کشورها نشان می‌دهد که محدودیت‌های فراگیر، مسدود کردن مرزها، رصد هوشمندانه افراد، رعایت پروتکل‌های بهداشتی، اعتماد مردم به دولت‌ها بیشترین تأثیر را در مقابله با مهار کرونا داشته است.

کشور کره جنوبی به دلیل تجربه‌اش در مهار ویروس مرس، کشور تایوان به دلیل متوقف کردن سفرها و پروازها از ابتدا تاکنون، کشور ویتنام به دلیل رصد شدید و فراگیر تماس‌ها و نیوزلند به دلیل کنترل شدید مرزی توانستند در مهار کرونا موفق عمل کنند. درعین‌حال کشورهای اروپایی و آمریکایی باوجود ادعای زیاد در پیشرفت‌های پزشکی و شهروندی در مهار کرونا همچنان نا‌کام‌اند. یکی از مهم‌ترین علل این ناکارآمدی؛ عدم اعتماد شهروندان به حاکمیت کشورهاست.

طی ماه‌های اخیر اخبار زیادی درباره اعتراضات مردم اروپا به اجباری بودن ماسک منتشر شد. اقدامی که البته ازنظر بسیاری از شهروندان ایرانی عجیب به نظر می‌رسید. در روزهایی که تعداد مبتلایان به کرونا در اروپا در حال افزایش بود؛ هزاران نفر علیه الزامی بودن ماسک تظاهرات کردند. پاریس، برلین، زوریخ و لندن ازجمله شهرهایی بودند که شهروندان آن‌ها در اعتراض به اجباری بودن ماسک به خیابان‌ها آمدند.

در آمریکا نیز اخبار زیادی درباره عدم اعتماد شهروندان به واکسن‌های کرونا منتشرشده است. روزنامه گاردین می‌نویسد: «بیش از 60 درصد کادر درمان اعلام کرده‌اند که از دریافت واکسن کرونا خودداری می‌کنند.»

کشور آمریکا 4 برابر ایران جمعیت داشته و انگلیس جمعیتی معادل جمعیت ایران دارد. بااین‌حال تعداد فوتی‌های ناشی از کرونا در آمریکا بیش از 4 هزار نفر و در انگلیس بیش از 1100 نفر عنوان‌شده است. این در حالی است که آمار فوتی‌های ناشی از کرونا در ایران به کمتر از 100 نفر رسیده است.

طی ماه‌های اخیر در ایران محدودیت‌های تردد شبانه، رعایت پروتکل‌ها توسط مردم، تعطیلی مدارس و دانشگاه‌ها مهم‌ترین عوامل کنترل شیوع کرونا بوده‌اند. شهروندان ایرانی نه‌تنها با سیاست‌گذاری‌های دولت مخالفت نکرده، بلکه همواره در تلاش برای رعایت بیشتر پروتکل‌ها بوده‌اند.
به نظر می‌رسد یکی از مهم‌ترین عوامل کنترل کرونا در ایران؛ اعتماد شهروندان به دولت و رعایت هرچه‌تمام‌تر پروتکل‌ها توسط مردم است.