تبیان، دستیار زندگی

همه چیز راجع به یکی از مشکلات پوستی در خانم‌های باردار

خشکی پوست در بارداری، علت‌ها، پیشگیری و درمان

شاید شنیده باشید که پوست در دوران بارداری درخشان و زیبا می‌شود اما آیا می‌دانستید که بارداری می‌تواند سبب خشکی پوست نیز بشود؟
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
خشکی پوست
هر بارداری متفاوت است و علائمی که زنان در بارداری تجربه می‌کنند طبق واکنش بدنشان به تغییرات هورمونی با هم فرق می‌کند. بنابراین درست همان‌طور که برخی از خانم‌ها در بارداری پوستشان درخشان‌تر و صاف‌تر می‌شود، برخی نیز ممکن است با خشکی پوست مواجه شوند. و این اتفاق لزوماً نگران‌کننده نیست. اگر این سؤال برایتان پیش آمده که چرا پوستتان در بارداری خشک شده و مثل بعضی دیگر از خانم‌ها نمی‌درخشد، پس این مطلب را بخوانید.

آیا خشکی پوست طی بارداری طبیعی است؟

تقریباً 90 درصد خانم‌ها در دوران بارداری دچار تغییراتی در پوست خود می‌شوند. برخی ممکن است از قبل مشکلات پوستی داشته باشند و عده‌ای نیز ممکن است دچار مشکلات جدید پوستی شوند که عمدتاً به دلیل تغییرات هورمونی مرتبط با بارداری می‌باشد. یکی از این مشکلات خشکی پوست است.
چه برای اولین بار باردار شده باشید و چه اولین باری باشد که در بارداری دچار خشکی پوست می‌شوید، یادتان باشد که می‌تواند طبیعی بوده و عارضه‌ای کوتاه‌مدت است که بعد از زایمان برطرف خواهد شد.

خشکی پوست چرا و در کدام نواحی از بدن رخ می‌دهد؟

طی سه ماهه دوم و سوم بارداری، پوست شما خصوصاً در نواحی اطراف شکم، شروع به احساس خشکی می‌کند. با پیشرفت روند بارداری، ممکن است در قسمت صورت، دست‌ها، گردن، سینه‌ها و ران‌ها نیز دچار خشکی پوست شوید.

چه چیزی سبب خشکی پوست در بارداری می‌شود؟

جنینی که در داخل رحم شما در حال رشد کردن است، تغییرات زیادی در بدنتان ایجاد می‌کند و برخی از آن‌ها می‌توانند دلیل خشکی پوستتان باشند.

زیاد تمیز کردن و شستن پوست می‌تواند سد دفاعی آن را ضعیف و پوست را خشک کند. زنان بارداری که پوست چرب دارند، معمولاً صورت خود را بارها و بارها شستشو می‌دهند که توصیه می‌شود این کار را نکنید

1. بدن شما وقتی که باردار هستید به مایعات بیشتری نیاز دارد تا حجم خون بیشتر شده و اکسیژن خوب انتقال داده شود. کمبود آب در بدن یا دهیدراسیون طی بارداری می‌تواند پوستتان را خشک کند.
2. تغییرات آب و هوایی مانند رطوبت و جریان هوا می‌تواند منجر به خشکی پوست شود و این اتفاق معمولاً در تابستان روی می‌دهد.
3. نوسانات سطح هورمون‌ها طی بارداری می‌تواند به سد هیدرولیپیدیک که از سطح پوستتان محافظت می‌کند آسیب بزند یا آن را ضعیف کند. این اتفاق می‌تواند موجب تبخیر آب از بدن شود که سبب خشکی پوست خواهد شد.
4. زیاد تمیز کردن و شستن پوست می‌تواند سد دفاعی آن را ضعیف و پوست را خشک کند. زنان بارداری که پوست چرب دارند، معمولاً صورت خود را بارها و بارها شستشو می‌دهند که توصیه می‌شود این کار را نکنید.
5. اگر دچار کم کاری تیروئید طی بارداری شده باشید، پوستتان می‌تواند دچار خارش شده و ضخیم و خشک شود.
6. کمبود ویتامین. رژیم غذایی شما می‌تواند موجب خشکی و پوسته پوسته شدن پوستتان شود. بنابراین پزشکان توصیه می‌کنند وقتی بارداری هستید، رژیم غذایی سالم و کاملاً مغذی در پیش بگیرید.
7. کشیده شدن پوست روی شکم نیز می‌تواند موجب خشکی و پوسته شدن و خارش آن شود، اما موقتی بوده و به راحتی قابل التیام است.

با خشکی پوست طی بارداری چه باید کرد؟

. آب خیلی سرد یا خیلی گرم می‌تواند رطوبت پوست را از بین ببرد. رطوبت، پوست را نرم و لطیف نگه می‌دارد. بنابراین با آب ولرم صورت خود را بشویید و دوش بگیرید و تفاوت را ببینید.
. آب کافی بنوشید و بدن را هیدراته نگه دارید.
. پوستتان را مرطوب کرده و آبرسانی کنید. کرم‌های آبرسان، به سطح پوست رطوبت می‌رسانند و مرطوب کننده‌ها جلوی از بین رفتن رطوبت پوست را می‌گیرند. این کرم‌ها را جزو روتین‌های مراقبت از پوست خود قرار دهید تا دچار خشکی پوست نشوید.
. می‌توانید از عصاره‌های روغنی برای کاهش خشکی پوستتان استفاده کنید.
. وقتی در معرض نور خورشید قرار می‌گیرید پوستتان را بپوشانید و از لوسیون‌های گیاهی ضد آفتاب استفاده نمایید تا پوستتان محافظت شود.
. غذاهای مغذی با چربی‌های سالم در رژیم غذایی خود بگنجانید مانند آووکادو، مغزها، روغن زیتون، روغن کانولا و سبزیجات برگ‌دار.
. اگر در جایی زندگی می‌کنید که هوای خشکی دارد، در اتاقتان دستگاه رطوبت ساز بگذارید تا پوستتان خشک نشود.
. از پاک‌کننده‌های ملایم برای پوست خود استفاده کنید. پوست خود را ترجیحاً با پاک‌کننده‌های گیاهی تمیز کنید.

آیا می‌توانید از خشکی پوست طی بارداری پیشگیری کنید؟

ممکن است بدون آنکه بدانید کارهایی انجام دهید و ناخواسته به پوستتان آسیب بزنید و سبب خشکی و خارش آن بشوید. اجتناب از این کارها می‌تواند جلوی خشک شدن پوست را بگیرد:
1. سعی کنید از صابون‌های بسیار شیمیایی در زمان بارداری‌تان استفاده نکنید زیرا می‌توانند پوست را خشک کنند.
2. حمامتان را پُر از بخار نکنید زیرا این کار باعث از دست رفتن چربی طبیعی پوست شده و آن را خشک می‌کند.
3. وقتی پوستتان می‌خارد آن را نخراشید چون به پوستتان آسیب بیشتری می‌زنید.
4. پوستتان را زیاد با صابون نشویید.
5. سعی کنید کمتر از نوشیدنی‌های کافئین‌دار و گازدار استفاده کنید زیرا پوست را دهیدراته می‌کنند.
6. آب کلردار می‌تواند به پوستتان آسیب بزند و آن را خشک کند. وقتی باردار هستید استخر نروید.
7. پوستتان را محکم با حوله خشک نکنید و با ملایمت و حوله نرم آن را خشک کنید.

عوارض ناشی از خشکی پوست در بارداری چیست؟

خشکی زیاد پوست در بارداری اگر با عوارض پوستی که از قبل وجود داشته‌اند ترکیب شوند می‌توانند مشکلاتی مانند موارد زیر ایجاد کنند:
. اگزما: در این عارضه‌ی مزمن، پوست خشک و پوسته پوسته می‌شود. نواحی که معمولاً دچار اگزما می‌شوند شامل پاها، شکم، گردن و دست‌ها می‌شود. اگزما در صورت درمان نشدن می‌تواند منجر به راش‌های پوستی قرمزرنگ و دیگر مشکلات پوستی شود. اگزما در صورت اقدام به موقع با دارو قابل درمان است.
. پروریگو: این عارضه در بارداری چندان شایع نیست و احتمال بروز آن یک در سیصد بارداری است. پروریگو معمولاً بعد از سه ماهه اول بارداری بروز می‌کند، یعنی زمانی که احتمال خشکی پوست وجود دارد.
. دیگر مشکلات پوستی: خشکی زیاد پوست می‌تواند دلیل جوش‌های پلی مورفیک در بارداری یا پلاک و پاپول‌های کهیری خارش‌دار در زمان بارداری (PUPPP) باشد. این عوارض نیاز به مشاوره پزشکی و سپس درمان دارند.

عوارض گفته شده می‌توانند سبب خارش پوست شوند اما سعی کنید نخارانید زیرا منجر به اسکار و عفونت خواهد شد. خشکی پوست طی بارداری به کودکتان آسیبی نمی‌زند. همچنین این عوارض پیش‌بینی کننده‌ی جنسیت کودکتان نمی‌باشند، بلکه یک عارضه‌ی موقتی بوده و قابل درمان است.

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کرد؟

در صورتی که قادر به درمان خشکی پوست با راهکارهای خانگی نبودید و این عارضه بدتر شد به پزشک مراجعه نمایید. در موارد زیر مراجعه به پزشک ضرورت دارد:
. راش‌های پوستی قرمز رنگ روی پوست، همراه با خارش زیاد یا التهاب فولیکول‌ها.
. خونریزی یا عفونت باکتریایی در ناحیه ترک پوستی.
. در مورد عوارض پیچیده‌تر پوستی مانند اگزما، PUPPP و پروریگو، هر چه سریع‌تر به پزشک مراجعه کرده و درمان را شروع کنید.
خشکی پوست حین بارداری غیرعادی نیست و راه‌هایی برای برگرداندن پوست به حالت نرمال وجود دارد. اما لازم است از پوست خود مراقبت کرده و نسبت به تغییرات دقیق باشید تا بتوانید به موقع عارضه را درمان کنید.
 
مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.