تبیان، دستیار زندگی

روش‌های مقابله با تأثیر روانی کرونا

آیا تمام بهبودیافتگان کرونا افسرده می‌شوند؟

برخی بیماران کرونایی بعد از جنگیدن و جان سالم به در بردن از این بیماری ممکن است با پیامدها و عوارض ناشی از کرونا مثل افسردگی، اضطراب و زوال عقل روبرو شوند اما علت چیست و چگونه می‌توان با مشکلات روانی پس از بهبودی ابتلا به کرونا مقابله کرد؟
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
بهبود یافتگان کرونا
به گزارش مجله لنست، بر اساس یک مطالعه جدید تقریباً 20% افرادی که مبتلا به ویروس کرونا هستند طی 3 ماه بعد از بهبودی احتمال ابتلا به اختلال روان‌پزشکی قابل‌توجهی داشته و دچار مشکلات روانی مانند افسردگی، اضطراب یا حتی زال عقل می‌شوند.
همچنین یک نظرسنجی معتبر از اکوادور نشان داده است که افرادی که مبتلا به ویروس کرونا هستند معمولاً دچار اضطراب، بی‌خوابی، افسردگی و اختلال ترس پس از سانحه می‌شوند.
اگرچه محققان هنوز در تلاش‌اند تا بفهمند ویروس کرونا دقیقاً چگونه بر عملکرد مغز تأثیر می‌گذارد اما این تحقیقات جدید به ایجاد ارتباط ویروس کرونا با مغر و اختلالات روان‌شناختی کمک می‌کند. در ادامه به مهم‌ترین سؤالات دراین‌باره پاسخ می‌دهیم.

آیا ابتلا به ویروس کرونا باعث ایجاد مشکلات روانی در افراد می‌شود؟

بله. محققان دانشگاه آکسفورد با استفاده از داده‌های 69 میلیون نفر در آمریکا، افراد مبتلا به ویروس کرونا را با کسانی که  دچار ابتلا به بیماری‌های دیگر ازجمله آنفولانزا یا عفونت تنفسی بودند، مقایسه کردند.
پاول هریسون، استاد روان‌پزشکی در آکسفورد توضیح می‌دهد: «زمانی که افراد مبتلا به بیماری (غیر از کرونا) می‌شوند احتمال اینکه دچار مشکلات روحی شوند، زیاد است اما بیماری کرونا خطر اختلالات روان‌شناختی را چند برابر بیشتر از ابتلا به سایر بیماری‌ها می‌کند.»
از 62000 نفری که با تست مثبت ویروس کرونا موردمطالعه قرار گرفتند، از هر 5 نفر یک نفر دچار مشکلات روحی-روانی ازجمله افسردگی، اضطراب یا بی‌خوابی شده بودند.

دلیل اختلالات روحی-روانی در بهبودیافتگان ویروس کرونا چیست؟

بستری شدن در بیمارستان بیماران مبتلا به ویروس کرونا را در معرض خطر بیشتری قرار می‌دهد اما تحقیقات نشان داد که حتی افراد مبتلا به ویروس کرونا از نوع خفیف هم سه ماه پس از بهبودی ممکن است دچار مشکلات بهداشت روانی شوند. محققان دلایل متعددی را برای ایجاد اختلالات روانی در بهبودیافتگان ویروس کرونا عنوان می‌کنند. به گفته محققان ترس از بستری شدن در بیمارستان و ابتلا به بیماری کرونا یکی از عوامل اصلی اختلال روانی در این افراد است.
همچنین دانشمندان می‌گویند ویروس کرونا فقط یک بیماری تنفسی نیست بلکه این بیماری می‌تواند بسیاری از اندام‌های مهم بدن ازجمله مغر را درگیر کند.
گزارش‌های متعدد نشان می‌دهد که بیماران مبتلا به کووید 19 اغلب دچار عوارض عصبی مانند سرگیجه، هذیان و سایر اختلالت روان‌شناختی می‌شوند. درحالی‌که دانشمندان هنوز در حال تلاش برای درک چگونگی تعامل ویروس کرونا با سیستم عصبی مرکزی هستند اما آن‌ها گمان می‌کنند ویروس کرونا می‌تواند به گردش خون مغز آسیب رسانده و منجر به تورم در بافت مغز شود.
لموندا، استاد روانشناسی کاربردی در دانشگاه نیویورک می‌گوید: «اگر ویروس به‌طور مستقیم بر سیستم عصبی مرکزی تأثیر بگذارد، این می‌تواند منجر به بیماری عصبی و روانی قابل‌توجهی ازجمله افسردگی شود.»
پاول هریسون معتقد است اختلال روان‌شناختی در بهبودیافتگان ویروس کرونا می‌تواند دلایل غیر بیولوژیکی زیادی داشته باشد؛ عواملی مثل تحت تأثیر قرار گرفتن زندگی، از دست دادن شغل، مشکل در پرداخت اجاره‌بها، نگرانی از بهبودی و... می‌تواند باعث شود تا این افراد پس از بهبودی دچار مشکلات روحی -روانی شوند.
از طرف دیگر، دکتر ساپنا کودچادکار، دکترای پزشکی جان هاپکینز در بالتیمور می‌گوید: «اختلالات روان‌شناختی پس از بهبودی، در بیمارانی که در ای سی یو بستری می‌شوند، بیشتر صادق است. این بیماران ممکن است سندرم پس از مراقبت ویژه را تجربه کنند که می‌تواند همراه با اختلالات جسمی، شناختی و بهداشت روانی باشد. همچنین مراقبت ویژه می‌تواند کیفیت زندگی را در کوتاه‌مدت و بلندمدت بسیار تحت تأثیر قرار دهد.»

چه کسانی بیشتر در معرض آسیب‌های روانی ناشی از کرونا قرار می‌گیرند؟

مطالعات و بررسی‌هایی که تاکنون در مورد همه‌گیری کرونا انجام‌شده نشان می‌دهد که جوانان بیش از افراد مسن در معرض آسیب‌های روانی ناشی از کرونا قرار دارند، شاید به این دلیل که نیاز آن‌ها به تعاملات اجتماعی بیشتر است اما تأثیرات روان‌شناختی شامل افسردگی، عصبانیت، اضطراب و استرس پس از بهبودی کرونا در افراد مسن بیش از جوانان است زیرا برخی از افراد مسن ممکن است قبل از ابتلا به این بیماری احساس تنهایی کنند که این مسئله با ابتلا به بیماری تشدید شده و تا مدت‌ها بعد از بهبودی همچنان ادامه خواهد داشت. همچنین داده‌ها حاکی از آن است که زنان جوان نسبت به مردان جوان آسیب‌پذیرتر هستند و افراد دارای فرزند خردسال یا اختلالات روان‌پزشکی، در معرض خطر بالای مشکلات روحی و روانی قرار دارند.

بهبودیافتگان کرونا چگونه می‌توانند با آسیب‌های روانی مقابله کنند؟

شایع‌ترین اختلال روان‌شناختی در بهبودیافتگان کرونا، افسردگی است. افسردگی وضعیتی است که بر ذهن و بدن، نحوه خواب، غذا خوردن و حتی نوع نگاه به زندگی تأثیر می‌گذارد. افسردگی در شکل‌های گوناگون از خفیف تا شدید بروز می‌کند که اغلب بهبودیافتگان کرونا دچار افسردگی از نوع خفیف می‌شوند.

علائم افسردگی خفیف
ناامیدی
تغییر اشتها
تغییر وزن
عدم انگیزه
خستگی که با خوابیدن و استراحت جبران نمی‌شود
بی‌خوابی یا پرخوابی
بی‌قراری
کندی حرکتی (در این حالت، کارهای معمولی مانند مسواک زدن یا غذا خوردن ممکن است به صورتی غیرعادی کند انجام شوند)
احساس گناه و پوچی
گریه بی دلیل و غیرقابل کنترل

روش درمان:
طیف وسیعی از فعالیت‌های مختلف زیر می‌تواند به افراد مبتلا به افسردگی خفیف پس از بهبودی کرونا کمک کند:
-زمان صرف شده با اخبار و رسانه‌های اجتماعی را به حداقل برسانید.
- سعی کنید در طول روز حداقل 15 دقیقه تحرک بدنی داشته و یوگا، مدیتیشن و پیاده‌روی انجام دهید.
-رژیم غذایی سالم غنی از میوه و سبزیجات داشته باشید.
-از فعالیت‌هایی مانند کتاب خواندن و گوش دادن به موسیقی غافل نشوید.
- از طریق فضای مجازی و تماس تصویری خلأ دوری از دیگران را پُرکرده و با اقوام و دوستان ارتباط برقرار کنید.
این روش‌ها ممکن است تا مدت‌ها شرایط کسی را تغییر ندهد اما می‌تواند به این افراد کمک کند تا دریابند که هنوز با سبک زندگی قبلی خود ارتباط داشته و در جهت بهتر شدن احساس، گام بردارند.
سایر روش‌های درمانی افسردگی خفیف در بیماران بهبودیافته از کرونا شامل داروهای جایگزین مانند مکمل‌های خار مریم و ملاتونین است. البته باید دقت کرد که این مکمل‌ها می‌توانند در برخی از داروها تداخل ایجاد کنند؛ به همین خاطر قبل از مصرف هرگونه مکمل افسردگی، حتماً با پزشک خود مشورت کنید.
نکته بسیار مهمی که بهبودیافتگان به کرونا باید به آن توجه داشته باشند این است که افسردگی آن‌ها ممکن است نیاز به درمان پزشکی نداشته باشد اما لزوماً به‌خودی‌خود از بین نمی‌رود. روش‌های ذکرشده می‌تواند کمک‌کننده به درمان سریع‌تر مشکلات روحی-روانی بوده و تنهایی ممکن است باعث شود تا افسردگی خفیف به شکل شدیدتری پیشرفت کند.

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.