تبیان، دستیار زندگی

مدیریت موبایل بازی کودکان

چطور استفاده کودک از موبایل را مدیریت کنیم؟

موبایل‌ها وسایل آموزشی خیلی خوبی هستند اما تنها گذاشتن بچه‌ها با موبایل اصلاً کار عاقلانه‌ای نیست چون موبایل چند برابر فوایدش، می‌تواند خطرناک و حتی ترسناک باشد!
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

 

این روزها استفاده از تلفن همراه به یک سرگرمی جدایی‌ناپذیر از زندگی در بین کودکان و نوجوانان تبدیل‌شده است. از هر ده پدر و مادر شش نفر برای فرزندانشان تلفن همراه می‌خرند. حتی گاهی می‌بینیم که برخی والدین برای ساکت کردن نوزادانشان از تلفن همراه استفاده می‌کنند. این در حالی است که مطالعات نشان داده استفاده بیش‌ازحد از موبایل می‌تواند منجر به مشکلات درسی، تمرکزی، اختلالات خواب، غذا خوردن و چاقی در کودکان شود. علاوه بر این، تلفن‌های همراه با دسترسی به اینترنت می‌توانند بستری را برای رفتارهای مخاطره‌آمیز فراهم کنند.
همچنین با توجه به آنکه بافت‌های مغز کودکان در حال تکوین است، اشعه موبایل می‌تواند باعث آسیب به سلول‌های مغزی شود. اگرچه بزرگ‌سالان نیز تحت تأثیر این تشعشات قرار می‌گیرند اما جذب تشعشعات در کودکان بیشتر است. کارشناسان همچنین معتقدند که بین سرطان دوران کودکی و استفاده از تلفن همراه در کودکان ارتباط وجود دارد.

هرروز تعداد بیشتری از متخصصان و کارشناسان در مورد اثرات مخرب و منفی تلفن همراه بر سلامت جسمی و روانی کودکان هشدار می‌دهند؛ بنابراین، قبل از اینکه تلفن همراه را در اختیار فرزندانتان قرار دهید، تمام اقدامات احتیاطی را انجام دهید.

موبایل‌ها وسایل آموزشی خیلی خوبی هستند اما تنها گذاشتن بچه‌ها با موبایل اصلاً کار عاقلانه‌ای نیست چون موبایل چند برابر فوایدش، می‌تواند خطرناک و حتی ترسناک باشد!

شاید از آن دسته والدینی باشید که می‌گویند بی‌خیال؛ موبایل هم مگر ممکن است خطرناک باشد؟
پس بگذارید برایتان بگوییم:
موبایل‌ها اول‌ازهمه به‌شدت اعتیادآور هستند! این اعتیاد باعث می‌شود بچه‌ها کم‌تحرک شوند پس قوای بینایی، تکلم و ارتباط فردی‌شان می‌تواند تا حد زیادی ضعیف شود.

خیلی از بازی‌های موبایلی خشونت بالایی دارند که بچه‌ها را خشن می‎کند اما خطرات موبایل فقط همین‌ها نیست.
موبایل یعنی سرچشمه ورود به دنیای مجازی. اینترنت هم تا امروز کلی قربانی کودک داشته است که کودکان به‌واسطه آن وارد روابط ناسالم شدند، تصاویر خصوصی‌شان به دست غریبه‌‎ها رسیده، از آن‌ها اخاذی شده، کلاهشان رو برداشتند، هک شدند یا حتی وارد گروه‌های خطرناک تروریستی شدند! حالا باید چیکار کنیم؟! موبایل را از بچه‌هایمان بگیریم؟ خودمان تمام 24 ساعت بنشینیم کنار دستشان؟!

هیچ‌کدام از این‌ها شدنی نیست. والدین در تمام دنیا برای حل این مشکل سراغ نرم‌افزارهای محیط امن کودک می‌روند. این نرم‌افزارها انواع مختلفی در بازار اپلیکیشن‌های موبایلی دارند که می‌شود به کمک آن‌ها بدون اینکه بچه‌ها احساس بدی داشته باشند از راه دور در کنارشان و مراقبشان باشیم.