تبیان، دستیار زندگی

آشنایی با کشورهای ناامن برای زنان

کدام کشورها برای زنان خطرناک‌تر هستند؟

یکی از معیارهای اصلی امن بودن یک کشور برقراری امنیت برای زنان است؛ چیزی که در بسیاری از کشورهای جهان وجود ندارد.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

 

تجاوز جنسی یک عمل جنسی غیرقانونی است که به‌زور و بدون رضایت فرد قربانی از سوی شخص متجاوز بر او تحمیل می‌شود. تجاوز به عنف یک مشکل جهانی است.
تخمین زده می‌شود که تقریباً 35% از زنان در سراسر جهان در طول زندگی خود آزار جنسی را تجربه کرده‌اند. در بیشتر کشورهایی که اطلاعات مربوط به تجاوز جنسی در دسترس است، کمتر از 40% زنانی که خشونت جنسی را تجربه می‌کنند آن را مخفی نگه می‌دارند و کمتر از 10% از نیروی انتظامی کمک می‌گیرند؛ به همین خاطر گزارش دقیق تعداد تجاوز جنسی به زنان چالش‌برانگیز است. درحالی‌که بسیاری از کشورها قوانینی علیه اقدام به تجاوز جنسی و خشونت دارند اما بسیاری از آن‌ها به‌طور سیستماتیک اجرا نمی‌شوند.

آمریکا، در کنار کشورهای جنگ‌زده‌ای مانند افغانستان، عراق و یمن، جز ده کشور ناامن برای زنان شناخته‌شده است. قتل، تجاوز، آزار جنسی و عدم دسترسی به عدالت قضایی باعث شده زنان آمریکایی خطرات زیادی در طول زندگی تجربه کنند.
گزارش‌ها در مورد تجاوز جنسی در آمریکا نشان می‌دهد، هر یک و نیم دقیقه به یک زن در امریکا تجاوز می‌شود. محیط کار، دانشگاه و حتی خیابان و فضاهای عمومی برای زنان آمریکایی ناامن است.65 درصد زنان آمریکایی قربانی خشونت‌های جنسی در خیابان بوده‌اند.

جنبش اجتماعی «Metoo» هم که در آن زنان تجربه‌ی آزار‌های جنسی را منتشر می‌کردند از امریکا شروع‌شده بود.در همان چند روز اول، فیس‌بوک در گزارشی اعلام کرد حداقل ۴۵ درصد کاربران آمریکایی تجاوز را تجربه کرده‌اند!

در طی کمپین می‌تو در سراسر جهان، تظاهرات گسترده‌ای در مورد تجاوزات جنسی به زنان صورت گرفته بود. زنان بسیاری از کشورها تجربه مشابهی با زنان آمریکایی داشتند. سوئد و دانمارک، بیشترین آمار خشونت جنسی علیه زنان را به ثبت رسانده‌اند.

موسسه gatestone در سال 2015 سوئد را به‌عنوان پایتخت تجاوز به عنف در غرب معرفی کرده بود! بر اساس گزارش‌ها بیش از ۶۰ درصد زنان سوئدی تجاوز جنسی را به نحوی تجربه کرده‌اند اما این آمار‌ها نمایشگر تمام خشونت‌های جنسی علیه زنان نیست.

بسیاری از آزار‌های جنسی در این کشورها هیچ‌وقت به پلیس گزارش نمی‌شود. در کانادا فقط ۳ درصد و در انگلیس تنها ۴ درصد تجاوز‌های جنسی به پیگیری قضایی می‌انجامد. دردناک‌تر اینکه حتی در صورت گزارش تجاوز به پلیس، در بسیاری از موارد فرد مجرم مجازات نمی‌شود. در فرانسه که سالیانه ۵۸۰ هزار تجاوز جنسی در آن رخ می‌دهد، ۹۳ درصد شکایات جنسی هیچ‌گاه به نتیجه نمی‌رسند.
از این گذشته، در ۴۰ درصد موارد خشونت جنسی در محل کار، فرد شکایت‌کننده توبیخ یا اخراج می‌شود! باوجود همه تلاش‌ها، وضعیت برای زنان در اروپا و امریکا هیچ‌گاه رو به بهبود نبوده است.