تبیان، دستیار زندگی

کامران نجف زاده گزارش می‌دهد؛

کودکان آمریکایی چگونه در اینترنت محافظت می‌شوند؟

حمایت از کودکان در فضای مجازی در اکثر کشورهای پیشرفته مدنظر دولت‌ها قرارگرفته است. این کشورها با وضع قوانین و مقررات سخت‌گیرانه، با آسیب‌ها و مضرات استفاده کودکان از فضای مجازی مقابله می‌کنند. ازجمله این کشورها ایالت متحده امریکا است. گزارش کامران نجف زاده درباره محافظت از کودکان آمریکایی در دنیای مجازی را بخوانید.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : صادق وفایی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

 

فضای مجازی به‌جز مشکلات تربیتی می‌تواند حتی خطرات جانی هم برای کودکان داشته باشد. برای حفاظت از کودکان در دنیای اینترنت، به چیزی بیشتر از آموزش و نظارت نیاز است.
برخی کشورها برای حفاظت از کودکان در اینترنت، امکانات متنوعی در اختیار والدین قرار می‌دهند اما در آمریکا حفاظت از کودکان در اینترنت چگونه اتفاق می‌افتد؟!

کامران نجف زاده خبرنگار و گزارشگر واحد مرکزی خبر ساکن نیویورک در پاسخ به این سؤال به تبیان می‌گوید: «با توجه به آنکه آمریکا نسبت به اروپا جامعه مذهبی‌تری است، به همان نسبت دغدغه والدین به آنچه کودکان در اینترنت به آن دسترسی دارند هم بیشتر است. ایالت متحده آمریکا برای مقابله با آسیب‌ها و تهدیدات فضای مجازی برای کودکان، قوانین مستقلی مثل قانون کوپا (COOPA) و سیپا (CIPA) را در سال 2000 به تصویب رساند که این قوانین میزان دسترسی به اینترنت را مشخص و محدود می‌کنند.»

قانون کوپا یکی از قوانین حمایت از حقوق کودکان در فضای مجازی در ایالت متحده آمریکا است که این قانون دسترسی کودکان زیر سن قانونی را به موارد آسیب‌رسان در اینترنت محدود می‌کند. به این صورت که محتواهای مستهجن و پرمخاطره در اینترنت تنها پس از تائید سن یا ورد کد برای مخاطب بزرگ‌سال نمایش داده می‌شود. از سوی دیگر، هر سایت تجاری با محتوای مضر که توسط افراد زیر سن قانونی قابل‌دسترسی باشد، غیرقانونی اعلام می‌شود.

قانون سیپا یکی دیگر از قوانین محافظت از کودکان در اینترنت در آمریکا است که برای مدارس و کتابخانه‌ها اعمال‌شده است. درواقع با توجه به این نرم‌افزارهای مصوب شده، قانون سیاست ایمنی اینترنت در مدارس و کتابخانه‌های آمریکا شامل اقدامات حفاظتی در برابر محتواهای مستهجن، پورنوگرافی و محتواهای مضر برای کودکان بوده و کتابخانه‌ها ملزم به فراهم کردن اقدامات حمایتی و حفاظتی برای عدم دسترسی کودکان به این محتواها هستند.

 

نجف زاده علاوه بر قوانین تصویب‌شده برای حفاظت از کودکان در اینترنت به نرم‌افزارهای هوشمند اشاره می‌کند و می‌گوید: « نرم‌افزارها کمک می‌کند تا محتواهای غیراخلاقی و نامناسب برای کودکان باز نشود. این نرم‌افزارها اسامی مختلفی دارد.netnanny یا پرستار اینترنت یکی از این نرم‌افزارهای هوشمند است که والدین می‌توانند به کمک آن سطح دسترسی کودکانشان به اینترنت را مشخص کنند. والدین با استفاده از این نرم‌افزار هوشمند می‌توانند میزان سطح برهنگی در تصاویر را مشخص کنند و یا امکان دسترسی به برخی موارد مثل خودکشی، داروها، تنباکوها و... را قفل کرده یا روی گزینه سطح هشدار قرار دهند.»

او با اشاره به نرم‌افزارهای دیگر می‌گوید: «نرم‌افزار CommonSensemedia جزو وبگاه‌های پرطرفداری است که کتاب‌ها، فیلم‌ها، بازی‌های ویدیویی، موسیقی‌ها و وب‌سایت‌ها را مرور می‌کند و آن‌ها را ازنظر محتوای آموزشی متناسب باسن کودک ارزیابی کرده و اطلاعاتی را در اختیار والدین قرار می‌دهد.»

نجف زاده در پایان می‌گوید: «با توجه به آنکه این روزها فضای مجازی به دنیای حقیقی تبدیل‌شده ، این‌گونه نرم‌افزارها در آمریکا بسیار پرطرفدار است و بحث فیلترینگ در آمریکا متفاوت از آنچیزی است که در ایران دیده می‌شود. از این نظر، نرم‌افزارها عملکردهای متفاوتی دارند و تا حدی می‌توانند دغدغه خانواده‌ها را رفع کنند.»