تبیان، دستیار زندگی

واکسن کووید 19

9+1 دلیل برای ضرورت زدن واکسن کرونا

متأسفانه حلقه هر روز در حال تنگ‌تر شدن است و روزی نیست که همه ما خبر از ابتلا یا مرگ یکی از عزیزان، دوستان، آشنایان یا هنرپیشه‌ها و ورزشکاران و پزشکان و پرستاران عزیز را نشنویم. ظاهراً این ویروس موذی زورش بیش از این حرف‌هاست و نه گرما و نه تغییر فصل بر آن کارساز نیست. هر چه هست در یک سال گذشته جهان را زیر و رو و خانواده‌های زیادی را داغدار عزیزانشان کرده است. اما خبر خوب اینکه دانشمندان به واکسن‌های مؤثری دست یافته‌اند.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
واکسن کرونا
همان‌طور که می‌دانید یکی از بزرگ‌ترین دستاوردهای بشر، ساخت واکسن است که به وسیله آن می‌توان با هزینه کم از ابتلا به بیماری‌های عفونی پیشگیری کرد. کاری که امروز ضرورت آن با توجه به کشندگی ویروس کرونا بیش از پیش احساس می‌شود. خوشبختانه این روزها در اکثر کشورها واکسیناسیون کرونا شروع شده است و امیدواریم در آینده‌ای نه چندان دور ما نیز از واکسن‌های معتبر و مطمئن برخوردار شویم و دیگر شاهد مرگ عزیزانمان نباشیم. اما برای افرادی که هنوز در خصوص تزریق واکسن ایمن شک دارند و مردد هستند و یا در عجب هستند که چرا واکسن را بزرگ‌ترین دستاورد بشری می‌نامیم دلایل خوبی ذکر می‌کنیم که همگی نشان از اهمیت بالای واکسیناسیون دارد.

برای نجات جان خود

از سال 1796 که ادوارد جنر، پزشک انگلیسی برای نخستین بار واکسن آبله را ساخت همه چیز تغییر کرد. سازمان بهداشت جهانی اخیراً تأیید کرده است که واکسیناسیون سالانه از دو تا سه میلیون مرگ پیشگیری می‌کند. بدون شک در خصوص بیماری آبله شنیده‌اید. این بیماری که تخمین زده می‌شود در قرن بیستم، حدود 300 میلیون نفر را به کام مرگ کشاند به لطف واکسن ایمن و مؤثر به طور کامل ریشه‌کن شد. به نظر می‌رسد بیماری‌های واگیر دست‌بردار نیستند و در یک سال گذشته نیز بیماری کووید 19 بلای جان مردم شده و زندگی خیلی از افراد را تهدید می‌کند. خوشبختانه می‌توان با تزریق واکسن ایمن و تأیید شده از پسِ این بیماری نیز برآمد و جان خود را نجات داد. امروز واکسیناسیون مهم‌ترین کاری است که مسئولین هر کشوری باید هر چه سریع‌تر برای نجات جان مردم خود نسبت به انجام آن اقدام کنند.

واکسن‌های معتبر و مطمئن کووید 19 نیز به همان روش واکسن‌های ساخته شده برای بیماری‌های واگیردار دیگر مورد آزمایش و بررسی‌های علمی قرار گرفته‌اند. اگر امروز می‌بینید که واکسن‌های کووید 19 با سرعت بیشتری وارد بازار شده‌اند به دلیل این است که کاغذبازی‌های معمول حذف شده است نه اینکه آزمایش‌های دقیق و عمیق روی آن‌ها انجام نشده است


برای حفاظت از سلامتی خود

واکسن‌ها همچنین از ما در برابر بیماری‌های ناتوان‌کننده محافظت می‌کنند. واقعیت این است که قبل از تولید واکسن فلج اطفال دیدن تصاویر ناراحت‌کننده از بیمارانی که از ریه‌های آهنی استفاده می‌کردند یا کودکانی که بر اثر عفونت فلج شده بودند امر رایجی بود. ریه‌های آهنی نوعی مخزن برای تنفس مصنوعی بودند که در سال 1928 توسط چند متخصص در دانشگاه هاروارد اختراع شدند. زمانی که فلج اطفال عضلات تنفسی را درگیر می‌کرد تنفس برای بیمار غیرممکن شده و باعث مرگ وی می‌شد. بنابراین فرد مبتلا را داخل محفظه فلزی قرار می‌دادند به طوری که سر و گردن وی از آن بیرون می‌ماند و با تغییر فشار هوای درون محفظه فلزی تنفس برای فرد امکان‌پذیر می‌شد. حال شما دنیایی را تصور کنید که بیماری فلج اطفال ریشه‌کن نشده بود کما اینکه ظاهراً در برخی از کشورها به دلیل عدم واکسیناسیون درست این بیماری دوباره عود کرده است. با وجود اینکه هیچ درمانی برای این بیماری وجود ندارد اما طی سه دهه گذشته واکسن‌ها 99.9 درصد موارد فلج اطفال را کاهش داده‌اند. متأسفانه کووید 19 نیز می‌تواند اثرات طولانی‌مدتی روی سلامتی داشته باشد. انجام سریع واکسیناسیون علاوه بر نجات جان افراد از بروز عوارض بیماری و اثرات برجا مانده از آن روی سلامتی جلوگیری خواهد کرد.

برای حفاظت از کادر درمان

واکسیناسیون در سنین کودکی باعث کاهش خطر ابتلا به بیماری‌های عفونی در طول زندگی می‌شود. این مسئله نیز باعث کاهش فشار کاری و خستگی کادر درمان می‌شود در نتیجه آن‌ها می‌توانند نیرو، امکانات و تجهیزات خود را صرف درمان بیماران غیرقابل پیشگیری کنند. در حال حاضر در اکثر کشورهای جهان کادر درمان تحت فشار و استرس زیادی قرار دارند. تزریق هر چه سریع‌تر واکسن فشار را از روی کادر درمان برداشته و آن‌ها را به روند طبیعی کاری خود برمی‌گرداند.

برای حفاظت از افراد حساس و آسیب‌پذیر جامعه

زمانی که تعداد کافی از افراد جامعه واکسن هر نوع بیماری عفونی مانند کووید 19 را دریافت کرده باشند، انتشار و انتقال این بیماری دشوار خواهد شد چون افراد کافی برای سرایت نفر به نفر وجود نخواهد داشت. و در نتیجه وضعیتی که ایمنی جمعی خوانده می‌شود اتفاق می‌افتد. رسیدن به ایمنی جمعی به این معنی است که حتی اگر افرادی نتوانند واکسن دریافت کنند نیز در برابر کووید 19 ایمن می‌شوند.

برای صرفه‌جویی در وقت و هزینه‌ها

واکسن‌ها به عنوان یکی از سریع‌ترین و مقرون به‌صرفه‌ترین مداخلات پزشکی شناخته شده‌اند. واکسیناسیون فقط چند دقیقه زمان می‌برد و بسیار ارزان‌قیمت است. حتی در اکثر موارد رایگان انجام می‌شود. از طرف دیگر شیوع هر نوع بیماری عفونی به معنای تعطیلی‌های گسترده در مراکز آموزشی، ادارات و مشاغل مختلف و غیره است که به خودی خود اثرات اقتصادی زیانباری به همراه دارد. علاوه بر آن هزینه‌های درمان نیز بسیار بالا است. بنابراین تهیه و تزریق واکسن برای هر کشور و جامعه‌ای از ضرورت بالایی برخوردار است که مسئولین امر باید به آن دقت داشته باشند.

برای مسافرت در سلامت کامل

یک سال است که هیچ کاری حتی یک پیاده‌روی ساده در فضای باز را نیز بدون استرس و نگرانی انجام نداده‌ایم. مسافرت به هر شهر یا کشوری می‌تواند بدن را در معرض عوامل بیماری‌زا قرار دهد که سیستم ایمنی آن را تشخیص نمی‌دهد. با تزریق واکسن می‌توان با خیال راحت‌تر سفر کرد، از تعطیلات لذت برد بدون اینکه از ابتلا به ویروس، بستری شدن و انتقال ویروس به شهر و کشور خود نگران بود. بدون شک تا چند وقت دیگر برای مسافرت به کشورهای دیگر انجام واکسیناسیون اجباری خواهد شد. بنابراین تزریق واکسن باید هر چه سریع‌تر انجام شود.

برای کاهش مقاومت به داروها

سازمان بهداشت جهانی، مقاومت به آنتی‌بیوتیک‌ها را یکی از 10 تهدید سلامت جهانی (همان‌طور که عدم تمایل به تزریق واکسن) شناخته است. استفاده بیش از اندازه و مداوم آنتی‌بیوتیک‌ها و داروهای ضدویروس باعث شده است باکتری‌ها و ویروس‌ها مقاوم شوند و این مسئله نتیجه‌ای جز انتشار عفونت‌هایی غیرقابل درمان ندارد.

تزریق واکسن در عین حال که از آلوده شده به ویروس کرونا پیشگیری می‌کند همچنین باعث کاهش مصرف آنتی‌بیوتیک‌ها و داروهای ضدویروس می‌شود و به این ترتیب نیز بروز باکتری‌ها و ویروس‌های مقاوم به دارو کاهش پیدا می‌کند. یادتان باشد که مقاومت نسبت به آنتی‌بیوتیک‌ها یکی از تهدیدهای اساسی است که می‌تواند در چند سال آینده انجام عمل‌های ساده‌ای مانند عمل سزارین یا آپاندیسیت و غیره را تبدیل به یک تهدید جدی برای ادامه زندگی کند.

برای محافظت از نسل‌های آینده

در طول تاریخ، بشر مجبور شده است زندگی کردن با بسیاری از بیماری‌های دژنراتیو و مرگبار را بیاموزد. بیماری‌هایی که امروزه به دلیل برنامه‌های واکسیناسیون کودکان به ندرت دیده می‌شوند. با این حال، همه‌گیری هر نوع بیماری یک نمایش ناراحت‌کننده از اثر مخربی است که یک بیماری واحد در نبود واکسن می‌تواند در مقیاس جهانی بر جای بگذارند. امروزه واکسیناسیون در برابر بیماری‌های عفونی و واکسینه کردن فرزندانمان میراثی ارزشمند برای نسل‌های آینده است که نباید از آن محروم شوند. مبارزه و حذف بیماری‌های واگیرداری همچون کووید 19 در حال حاضر می‌تواند باعث طولانی شدن عمر همه مردم جهان شده و سلامتی فرزندانمان در آینده را بهبود ببخشد. بنابراین واکسیناسیون یم مسئله مهم در خصوص سلامتی ما، اطرافیانمان و فرزندانمان است که نگرانی‌ها را چندین برابر می‌کند.

برای مقابله با اخبار جعلی

نتایج بررسی‌ها نشان داده است که اخبار دروغ و جعلی سریع‌تر و بیشتر از اخبار واقعی پخش و منتشر می‌شود و سال‌ها در ذهن همه باقی می‌ماند. در طول دهه‌های گذشته، تئوری‌های توطئه و اطلاعات نادرست اعتماد مردم نسبت به واکسن‌ها را از بین برده است و این مسئله منجر به بازگشت و عود بیماری‌های کمابیش ریشه‌کن شده در اکثر کشورها شده است. امروزه واکسن‌های تأیید شده توسط سازمان بهداشت جهانی می‌تواند راهی برای مقابله با این بیماری و جلوگیری از پخش اخبار جعلی شود. با پیروی از توصیه جوامع علمی و پزشکی می‌توانیم نه تنها از جان خود و اطرافیانمان محافظت کنیم بلکه قدمی در مقابله با بیماری‌های عفونی برداریم و از انتشار اخبار و اطلاعات دروغین نیز جلوگیری کنیم.

واکسن‌ها به طور جدی و سخت‌گیرانه‌ای تست می‌شوند

یکی دیگر از دلایلی که حتماً باید واکسن بزنیم و البته واکسن خوب و تأیید شده بزنیم این است که تمام واکسن‌های معتبر در چهارچوب مطالعات طولانی و گسترده بالینی روی ده‌ها هزار نفر مورد بررسی قرار می‌گیرند و حتی بعد از تأیید، اثرات آن‌ها همچنان بررسی می‌شود. به دلیل این سختگیری‌ها و آزمایش‌های مکرر واکسن‌های تأیید شده توسط سازمان بهداشت جهانی مطمئن‌تر بوده و عوارض جانبی کمتری به همراه دارند. واکسن‌های معتبر و مطمئن کووید 19 نیز به همان روش واکسن‌های ساخته شده برای بیماری‌های واگیردار دیگر مورد آزمایش و بررسی‌های علمی قرار گرفته‌اند. اگر امروز می‌بینید که واکسن‌های کووید 19 با سرعت بیشتری وارد بازار شده‌اند به دلیل این است که کاغذبازی‌های معمول حذف شده است نه اینکه آزمایش‌های دقیق و عمیق روی آن‌ها انجام نشده است.
مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.